شناسهٔ خبر: 156191 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در مکاتبه با استاندار کرمان ابلاغ شد؛

موافقت با الحاق ۲۱۵ هکتار اراضی به محدوده شهر جیرفت

ببینید| برگزاری جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار کرمان، موافقت شورا را با الحاق ۲۱۵ هکتار اراضی به محدوده شهر جیرفت برای طرح نهضت ملی مسکن، ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خسرو دانشجو دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با فداکار استاندار کرمان، مصوبه شورا را با موضوع مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر جیرفت  ابلاغ کرد.

بر اساس این مصوبه، شورای‌عالی شهرسازی ومعماری ایران در جلسه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ مصوبه جلسه اول بهمن ۱۴۰۱ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کرمان در خصوص «الحاق ۲۹۹ هکتار اراضی به محدوده شهر جیرفت در راستای طرح نهضت ملی مسکن» را با توجه به صورتجلسه مورخ ۵ آذر ۱۴۰۲ کمیته فنی شماره یک مورد بررسی قرار داد و به شرح زیر تصمیم گرفت:

با توجه به تداخل محدوده زمین با عرصه و حریم اثر ثبتی شهر قدیم جیرفت (دقیانوس)، ضمن حذف کامل بخش تداخلی با عرصه اثر ثبتی،  محدوده مورد تائید طی آخرین اعلام نظر اداره کل میراث فرهنگی استان به شماره ۴۰۲۰۰۱۹۳۲۶ به تاریخ ۲۴ آبان ۱۴۰۲ به مساحت تقریبی ۲۱۵ هکتار به شرح نقشه پیوست الحاق و ملاک اقدام قرار می‌گیرد و طرح تفصیلی اراضی با واحدپذیری ۴۰ واحد در هکتار و با رعایت الگوی فاز بندی و تامین سطوح و سرانه‌ها مطابق مصوبه به تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۹  شورایعالی در زمینه تدقیق تعاریف و مفاهیم کاربری های شهری و تعیین سرانه آنها در همه مقیاس ها و با رعایت چارچوب زیر به تائید کمیسیون ماده ۵ برسد:

۱ -  ملاحظات مربوط به حریم منظر اثر ثبتی درشمال غربی  محدوده الحاقی با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان در طرح اعمال شود.

۲ - با توجه به اعلام‌نظر شرکت آب منطقه‌ای به شماره ۲۳۱۸/ص/۳۲۹/۱۴۰۱/۲۰ به تاریخ ۳ دی ۱۴۰۱، رعایت ضابطه شماره ۷۸۲  در حریم کیفی رودخانه فصلی واقع در غرب اراضی الزامی است. همچنین، با توجه به تاکید وزارت نیرو، تامین آب این اراضی صرفا از محل صرفه جویی و مدیریت مصرف منابع فعلی آب شرب شهر امکان‌پذیر خواهد بود.

۳ -  مطالعات عارضه سنجی ترافیکی و نحوه اتصال شبکه معابر طرح با شبکه پیرامونی موجود تهیه و به تایید شورای هماهنگی ترافیک استان برسد.

۴ -  نقشه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی تهیه و به تائید شرکت آب منطقه‌ای استان برسد.

همچنین با توجه به مصوبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ شورایعالی مبنی بر کاهش افق طرح جامع از سال ۱۴۰۷ به ۱۴۰۱ بر تسریع در تهیه تجدید نظر طرح جامع تاکید می‌شود.

در پایان مصوبه تاکید شده است: در اجرای ماده ۴۲ آیین‌نامه نحوه بررسی طرح‌ها، نقشه محدوده طرح جامع شهر با لحاظ اراضی الحاق شده جهت ابلاغ به مراجع ذی ربط تحویل دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران شود.