شناسهٔ خبر: 1562 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

بزرگترین هواپیمای مسافری جهان در فرودگاه امام فرود آمد/ اهتزاز پرچم ایران توسط خلبان ایرانی ایرباس 380

ایرباس 380 ​هواپیمای ایرباس ای 380 بزرگترین هواپیمای مسافری جهان ساعت 16 امروز از مبدا دبی برای نخستین بار در ایران به زمین نشست که خلبان این هواپیما ایرانی بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، لحظاتی قبل هواپیمای ایرباس ای 380 شرکت هواپیمایی امارات که بزرگترین هواپیمای غول پیکر مسافری جهان است از مبدا دبی توسط خلبان ایرانی در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) فرود آمد.

این هواپیمای دو طبقه توانایی حمل 555 مسافر در سه کلاس عادی، درجه یک و تجاری را دارد که طبقه اول آن کلاس عادی و طبقه دوم آن نیز برای کلاس تجاری و درجه یک طراحی شده است.

ایرباس 380 راس ساعت در فرودگاه امام خمینی فرود آمد که طبق رسم معمول، در زمان ورود هواپیما در محل پارک، ایرباس 380 توسط دو ماشین آبپاش در دو طرف هواپیما مورد استقبال قرار گرفت.

بعد از توقف کامل هواپیمای پهن پیکر خلبان ایرانی ایرباس 380 سر از کابین هواپیما بیرون آورد با چهره‌ای خندان و افتخار آمیز پرچم جمهوری اسلامی ایران را برای فرود موفق در خاک ایران به اهتزاز درآورد که مورد استقبال اصحاب رسانه و حاضران قرار گرفت.

این هواپیما که 555 نفر مسافر را پذیرش می‌کند در پرواز به تهران با احتساب کادر پروازی حامل 216 مسافر بود. این هواپیما با 226 مسافر ساعت 19 امشب مجدد تهران را به مقصد دبی ترک می‌کند.

هواپیمای ایرباس 380 توانایی نشست و برخاست در هر فرودگاهی را ندارد چرا که برای فرود این هواپیما زیرساخت‌های فرودگاهی باید فراهم باشد که فرودگاه امام توانایی پذیرش این هواپیما را دارد. طول باند حداقل 4 کیلومتر، عرض باند به طول 60 متر و مقاومت باند از جمله زیرساخت‌هایی است که برای پذیرش ایرباس در فرودگاه‌های جهان لازم است.

از بین فرودگاه‌های جهان تنها 41 فرودگاه توانایی پذیرش پهن پیکرترین هواپیمای مسافری جهان را دارد که فرودگاه امام خمینی نیز به عنوان چهل و دومین فرودگاه نیز توانایی فرود این هواپیما را دارد.

طول بدنه پهن پیکرترین هواپیمای مسافری جهان 72 متر، طول هر بال این هواپیما 40 متر، وزن 560 تن و ارتفاع آن از سطح زمین نیز 42 متر است./

نظر شما