شناسهٔ خبر: 156233 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران؛

کلیات طرح جامع همدان تصویب شد

ببینید | برگزاری شورای‌ عالی شهرسازی و معماری دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار همدان، کلیات طرح جامع همدان را که در جلسه شورا مصوب شد، ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خسرو دانشجو دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با قاسمی‌فرزاد استاندار همدان، مصوبه شورا را با موضوع طرح جامع همدان ابلاغ کرد.

بر اساس این مصوبه، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران درجلسه ۴ دی ۱۴۰۲ مصوبه جلسه ۲۵ اسفند۱۴۰۱ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان  همدان موضوع "  طرح جامع شهر همدان " را با توجه به صورتجلسه مورخ ۲۸ آبان ۱۴۰۲کمیته فنی شماره یک مورد بررسی قرار داد و ضمن تصویب کلیات مقرر کرد تا اسناد طرح با اعمال اصلاحات به شرح زیر ابلاغ شود:

الف- جمعیت شهر

به جهت حداکثر هماهنگی جمعیت و افق طرح با  طرح های فرادست و روند گذشته، سقف  جمعیتی شهر برای افق ۱۴۱۵ با لحاظ الحاقات روستاهای علی آباد پشت شهر ، قاسم آباد و حسن آباد شورین  معادل ۷۲۱ هزار نفر مورد تائید قرار گرفت.

ب- محدوده شهر

۱ -در نیمه شمالی شهر قریب به ۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی مرغوب بدون نیاز و ضرورت شهرسازانه  با کاربری تحت عنوان باغات ویژه و یا حریم رینگ(۱۵۰ متر از طرفین) به محدوده شهر الحاق شده اند. این در حالی است که بخش عظیمی از اراضی الحاقی اراضی زراعی یا باغی درجه یک، یکپارچه و در چرخه تولید محصولات زراعی است. لذا ضمن مخالفت با الحاق مذکور مقرر شد تا خط محدوده در سمت شمال‌شهر حد فاصل محور ملایر تا محور سنندج بر محدوده مصوب قبلی با لحاظ محدوده‌های الحاقی روستاهای  علی‌آباد پشت شهر، قاسم‌آباد و حسن‌آباد شورین منطبق شود.

۲-  محدوده کوی پرواز مطابق مصوبه مورخ اول خرداد ۱۴۰۲ شورای‌عالی به صورت ناحیه منفصل شهری تثبیت شود.

۳ - با الحاق روستای گراچقا، با عنایت به انفصال کالبدی، وجود حیات روستایی وعدم ضروت فنی به محدوده مخالفت شد.

۴-  با عنایت به محدودیت توسعه افقی شهر همدان در سمت جنوب به دلیل وجود ارتفاعات و رود دره الوند و درسمت شمال به دلیل وقوع اراضی زراعی بسیار مرغوب، مقرر شد الحاق منفصل اراضی با مالکیت دولت و شهرداری در شمال شرق محدوده در مجاور جاده دسترسی به ایستگاه راه‌آهن موجود به منظور بهره‌گیری به عنوان ناحیه منفصل شهری در توسعه میان‌مدت شهر در دستور کار بررسی مرجع استانی قرار گرفته و در صورت اخذ مصوبه استان در اسناد  ابلاغی طرح لحاظ شود.

۵ - محدوده بافت فرسوده ( ناکارآمد) بر اساس آخرین مصوبات کمیسیون ماده ۵ ملاک عمل است.

ج - کاربری اراضی

۱-  اراضی مربوط به پادگان قهرمان و سایر عرصه‌ها و اماکن در اختیار وزارت دفاع و نیروهای مسلح، با کاربری نظامی در حریم و محدوده تثبیت شود. هرگونه اقدام در خصوص آنها موکول به طی فرآیند قانونی مطابق قانون انتقال پادگان‌ها خواهد بود.

۲ - در خصوص عرصه تخصیص یافته به کاربری موسوم به طرح‌های موضوعی و موضعی با توجه به مغایرت با مصوبات قبلی شورا مقرر شد:

 -  بخش‌های دارای طرح مصوب ً مصوبات موردی کمیسیون ماده ۵ یا طرح تفصیلی ً عینا منعکس شود.

-   سایر قسمت‌ها با توجه به نوعیت عموما زراعی آنها با  "کاربری باغات و کشاورزی " در طرح تثبیت شود.

۳ -  با عنایت به کمبود سرانه فضای سبز، کلیه عرصه‌های مصوب در طرح تفصیلی بر اساس آخرین مصوبات کمیسیون ماده ۵ عینا در طرح  جدید تثبیت شود. در این خصوص تامین حداقل سرانه ۸ متر مربع برای کاربری پارک و فضای سبز مورد تاکید است.

۴ - ضمن تاکید بر اعمال حریم و بستر رودخانه های متداخل با محدوده شهر مطابق نظر آب منطقه‌ای لازم است خروجی طرح تهیه شده برای ساماندهی روددره‌های جنوبی شهر در محدوده شهر پس از تایید کمیسیون ماده ۵ در اسناد طرح منعکس شود. همچنین بر احیاء رودخانه آلوسگرد به عنوان یکی از عناصر سازماندهی  کالبدی شهر و جلوگیری از تبدیل آن به کانال شهری تاکید می‌شود.

۵ - تا تهیه  و ابلاغ طرح در حال تهیه برای بافت تاریخی شهر، محدوده بافت تاریخی و ضوابط آن دقیقا بر اساس ابلاغ وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در اسناد طرح اعم از نقشه کاربری اراضی و مجلد ضوابط و مقررات، منعکس شود.

د- شبکه معابر

۱ - با عنایت به وجود کنارگذر مصوب و در حال اجرا در سرتاسر عرصه شمال شهر، عملا نیاز شهر برای انتقال بار ترافیک  برون‌شهری در شرق (محور ملایر)، شمال (محورتهران) و غرب (محور سنندج) از کنارگذر مذکور مرتفع خواهد شد. با این حال به جهت حفظ ساختار شعاعی شبکه  معابر شهر و بهبود و تکمیل عملکردی رینگ‌های اول و دوم، مقرر شد تا مسیر رینگ سوم صرفا در سمت  شمال  محور ملایر تا  محور سنندج  با بررسی مجدد اداره کل راه و شهرسازی و در هماهنگی با استانداری و شهرداری در حداکثر تماس با بدنه شهری موجود به شرح زیر اصلاح و پس از تائید دبیرخانه شورایعالی در اسناد طرح لحاظ شود.

 - در سمت شرق پس از اتصال با محور ملایر در انطباق با بلوار موجود دانشگاه  آزاد.

 - در سمت شمال از طریق انطباق با شبکه معابر موجود و پیشنهادی طرح در اتصال با بدنه شهری شهرک مدنی( جنوب روستای حسن آباد شورین) و در ادامه در حد فاصل بافت روستای علی آباد پشت شهر و شهرک فرهنگیان.

 -  در سمت غرب در اتصال حداکثر با بافت موجود شهرک ولیعصر تا جاده سنندج.

 - معبر فوق با نقش بزرگراه شهری و با عرض پوسته ۶۰ متری طراحی و به منظور حفظ ساختار توسعه و فضای شهری در بلند مدت  اجرا خواهد شد و در اولویت  اجرای کوتاه مدت قرار ندارد.

۲ - با عنایت به انجام مطالعات جامع ترافیک شهر لازم است در خصوص تغییرات شبکه پیشنهادی ، طبقه بندی معابر، طرح های تعریض سطح مقطع، بازگشایی معابر جدید، تقاطعات غیر همسطح و شبکه حمل و نقل همگانی هماهنگی لازم بین دو طرح اعمال شود.

۳ - با توجه به اینکه طرح حفاظت و احیای بافت تاریخی شهر همدان در حال تهیه است ، مقرر شد موضوع مدیریت ترافیک محدوده مذکور با رصد مولفه‌های شهرسازی و ترافیکی و میراثی به صورت یکپارچه تعیین تکلیف شود. تا زمان تهیه و تصویب طرح فوق در هسته مرکزی شهر با عنایت به طرح‌های پیشین شبکه معابر شعاعی محدود به رینگ اول شهر به صورت معبر اشتراکی برای حمل و نقل عمومی (همگانی و تاکسی و...) و حمل و نقل غیر موتوری و محدودیت استفاده از خودروهای شخصی مدنظر قرار گیرد.

۴ -  سند شبکه حمل و نقل عمومی شهر در هماهنگی با طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر به عنوان یکی از اسناد طرح جامع ارائه  شود.

۵ - با عنایت به پیشنهادات طرح جامع و تفصیلی قبل، تکمیل تعریض رینگ دوم بخصوص درقطاع جنوب غربی مورد تاکید و ضروری می باشد.

۶- تاکید می‌شود، هرگونه تعریض احداث یا ایجاد معبر جدید در بافت تاریخی براساس این طرح ممنوع بوده و مراتب حسب ضرورت درقالب طرح حفاظت و احیاء بافت تاریخی شهر همدان (درحال تهیه توسط معاونت شهرسازی وزارت راه و شهرسازی)  قابل بررسی خواهد بود.

ه – حریم شهر

۱- مقرر شد موضوع مصوبه مورخ ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در خصوص کوی آزادگان (واقع در بلوار جوان) با تکمیل سوابق از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان به صورت مجزا در کمیته فنی شماره یک بررسی و نظر کمیته فنی به شورای‌عالی ارائه شود.

۲ - حریم مصوب در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با اعمال اصلاحات به شرح زیر مورد تایید قرار گرفت:

 - حریم در سمت شمال به نحوی اصلاح شود که شهرک بوعلی ۱و۲ کما فی‌السابق در حریم شهر باقی بماند.

 - با تایید نهایی استانداری و با رعایت حریم مریانج، حریم شهر در سمت غربی و در امتداد محور گردشگری امامزاده به نحوی افزایش یابد که روستاهای سولان، توییجین، موییجین و وفرجین در حد طرح هادی مصوب در حریم شهر قرار گیرند.

 -روستای خاکو در سمت جنوب حریم کما فی السابق در حریم شهر واقع شود.

۳ - اصلاحات زیر در سند پهنه بندی حریم اعمال شود:

 -بستر و حرائم  دریاچه سدهای اکباتان و آبشینه  و همچنین سایر مسیل‌ها و رودخانه‌ها، بر اساس استعلام مجدد از شرکت آب منطقه‌ای در حریم شهر تحت پهنه سطوح آبی تثبیت شود.

-کلیه عرصه‌های نظامی متعلق به نیروهای مسلح و وزارت دفاع با کاربری نظامی در سند پهنه بندی لحاظ شود.

-کلیه خطوط انتقال حامل  نیرو و انرژی در اسناد طرح منعکس شود.

 -پهنه پیشنهادی موسوم به "پهنه‌های ویژه " به یکی از پهنه‌های پنج گانه مطابق مصوبه مورخ ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ شورای‌عالی اصلاح شود.

- ضمن پیش‌بینی محدوده لازم جهت ساماندهی صنوف مزاحم با تایید اداره کل محیط زیست استان، موقعیت پیشنهادی آرامستان نیز به تایید مرجع  مذکور رسانده شود.       

 و -  ضوابط و مقررات :

۱ - با توجه به اینکه علیرغم تهیه دو طرح جامع برای شهر، همچنان شهر فاقد پهنه بندی تراکمی است، مقرر شد بر اساس پیشنهادات اولیه مشاور طرح و با هماهنگی استانداری، وزارت راه وشهرسازی و شهرداری نقشه پهنه‌بندی تراکمی شهر با تاکید بر انطباق حداکثری با ضوابط ملاک‌عمل و نظام دانه‌بندی طرح تفصیلی، توجه به ظرفیت معابر و خدمات موجود و پیشنهادی و همچنین توزیع و انتقال مناسب تراکم به پهنه‌های دارای ظرفیت بارگذاری تهیه و پس از تصویب شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان و تایید دبیرخانه در اسناد ابلاغی طرح گنجانده شود. در این خصوص لازم است موارد زیر لحاظ شود:

-   حداکثر سطح اشغال در تمام حالات ۸۰ درصد خواهد بود.

 - سرانه فضای باز به ازای هر واحد به جهت کنترل واحدپذیری پهنه‌ها به جداول مربوطه اضافه شود.

 -  ضوابط احداث بنای کلیه باغات و اراضی کشاورزی مستند دستورالعمل ماده ۱۴ خواهد بود.

 - محورهای شهری دارای شرایط بلندمرتبه‌سازی (علاوه بر پهنه‌های پیشنهادی ) مشخص شده و همچنین لازم است سقف تراکم قابل احداث در این پهنه‌ها نظیر سایر بخش‌های شهر ارائه شود.

-   محدودیت‌های احداث بنا اعم از حداقل اندازه قطعه یا حداقل عرض معبر در همه پهنه‌ها ارائه شود.

 - در کلیه پهنه‌ها علاوه بر حد نصاب تفکیک، حداقل  اندازه قطعه مشمول ضوابط نیز ارائه شود.

-   ضوابط بافت تاریخی عینا بر اساس ابلاغیه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملاک اقدام قرار گیرد.

۲ -  ضوابط و مقررات پدافند غیرعامل بر اساس محورهای ۲۲ گانه مصوبه  مورخ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ شورای‌عالی در اسناد و مدارک طرح لحاظ شود.

در پایان آمده است: در اجرای ماده ۴۲ آئین نامه نحوه بررسی طرح‌ها، اسناد طرح پس از اصلاح بر اساس مفاد این مصوبه جهت ابلاغ به مراجع ذی ربط تحویل دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران شود.