شناسهٔ خبر: 156308 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در ۹ ماهه سال جاری محقق شد؛

رشد ۲۲ درصدی ناوگان ترانزیت خروجی از پایانه مرزی سرخس

پایانه مرزی سرخس مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی از رشد ۲۲ درصدی ناوگان ترانزیت خروجی از پایانه مرزی سرخس در ۹ ماهه سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست مرزی حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای ایران و ترکمنستان به‌منظور توسعه همکاری‌های حمل‌ونقل بین‌المللی، پیگیری توافقات کمیسیون مشترک اقتصادی آبان ماه سال جاری دو کشور در عشق‌آباد و سایر نشست‌های قبلی در سالن اجلاس پایانه‌های مرزی سرخس برگزار شد و برنامه اقدامات مشترک مرزی و حمل‌ونقلی با هدف ارائه تسهیلات و شفاف‌سازی عملیات با آژانس حمل‌ونقل جاده‌ای ترکمن تبادل‌نظر شد.

جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه طی کمتر از یک سال این سومین نشست بین مقامات حمل‌ونقل جاده‌ای طرفین بوده، افزود: با اشاره به روند روبه‌رشد همکاری‌های دو کشور در زمینه حمل‌ونقل بین‌المللی دوجانبه و ترانزیت به‌ویژه رشد ۲۲ درصدی ناوگان ترانزیت خروجی از پایانه مرزی سرخس در ۹ ماهه سال جاری، برگزاری نشست‌های مشترک حمل‌ونقلی و بررسی راهکارها رفع چالش‌ها، در راستای بهبود مستمر و تسهیل تجارت بر مبنای تحلیل مشترک، نقش مهم و مؤثری در افزایش کارآمدی بازرگانی طرفین خواهد داشت.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی، ضمن تأکید بر لزوم تدوین و اجرای برنامه عملیاتی منسجم به تفکیک پایانه‌های مرزی چهارگانه مشترک اظهار کرد: رفع حداکثری محدودیت‌ها، تقلیل هزینه تمام شده حمل‌ونقل و خدمات وابسته و عدم ایستایی در پذیرش ناوگان جاده‌ای از جمله مواردی است که به رقابت پذیری ناوگان و رونق کریدورهای ترانزیتی عبورکننده از قلمرو دو کشور کمک شایان توجهی خواهد کرد. لذا تمرکز بر تسهیل تردد ناوگان اولویت اقدامات خواهد بود.

وی افزود: علاوه بر این باید به تسهیل فرآیند صدور روادید رانندگان و پوشش بیمه‌ای به‌عنوان اقدامات تقویت کننده اطمینان ناوگان متردد بین دو کشور توجه ویژه داشت.

هدایتی تأکید کرد: در بخش ترانزیت به‌دلیل لزوم رعایت نظامات بین‌المللی به‌دنبال تقویت حمل یکسره و همچنین معرفی مزایای رقابتی کریدورهای مشترک به‌منظور تقویت بازاریابی مشترک هستیم. در بخش مسافری نیز آمادگی احیای ترددهای مسافری بین دو کشور از مرزها وجود دارد.

مدیر روابط بین الملل آژانس حمل‌ونقل جاده‌ای ترکمنستان نیز ضمن استقبال از پیشنهادهای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایران، افزود: ترکمنستان برای اجرایی کردن پیشنهادهای طرف ایرانی در راستای تسهیل و توسعه تجارت بین دو کشور آمادگی کامل دارد.

وی گفت: ارتقای همکاری‌های حمل‌ونقلی در تعامل با دیگر نهادهای مستقر در مرز، اولویت اصلی این آژانس است و به توسعه همکاری‌های حمل‌ونقلی با ایران نگاه ویژه‌ای داریم.

به گفته هدایتی، حمل‌ونقل جاده‌ای دو کشور، تجارب مطلوبی در همکاری مشترک دارند و از بین بردن محدودیت‌ها در انجام تشریفات مرزی و تردد جاده‌ای و افزایش واقع‌بینانه و متناسب ساعات فعالیت مرزی از برنامه‌های مهم و در دستور کار طرف ترکمن قرار دارد.