شناسهٔ خبر: 156329 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو تاکید کرد؛

لزوم افزایش تاب آوری در مقابل بحران‌های جوی با ردیابی مخاطرات آب و هوایی

رهنما رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در مراسم افتتاح ساختمان مرکز مطالعات مخاطرات هوا و اقلیم قم بر لزوم افزایش تاب آوری در مقابل مخاطرات جوی با ردیابی مخاطرات آب و هوایی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، همزمان با فرارسیدن دهه مبارک فجر و در آستانه چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و دیگر مسئولان کشوری و استانی، ساختمان مرکز مطالعات مخاطرات هوا و اقلیم پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در قم افتتاح شد.

در مراسمی که قبل از ظهر امروز با حضور سحر تاج بخش مسلمان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور، مهدی رهنما رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، ابراهیم معتمدی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم و دیگر مسئولان و مدیران از استان های قم و همجوار برگزار شد، ساختمان مرکز مطالعات مخاطرات هوا و اقلیم پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در شهر قم افتتاح شد.

مهدی رهنما رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در مراسم افتتاح ساختمان این مرکز گفت: طبق تفاهم نامه‌ای که در سال قبل فی مابین پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور با اداره کل هواشناسی استان قم منعقد گردید، مقرر شد تا به‌منظور انجام مطالعات تخصصی در سطح ملی و منطقه‌ای جهت به حداقل رساندن مخاطرات جوی و بلایای طبیعی، مرکز مطالعات مخاطرات هوا و اقلیم در شهر قم راه اندازی شود.

رهنما با اشاره به راه اندازی مرکز مطالعات مخاطرات هوا و اقلیم در ساختمانی با زیربنای ۵۰۰ متر مربع در شهر قم افزود: برای بهره برداری از این مرکز حدود ۵ میلیارد ریال هزینه شده‌است.

وی با اشاره به اهمیت مطالعات مخاطرات جوی و بلایای طبیعی گفت: مخاطرات آب و هوایی و رویدادهای شدید مسبب اکثر بلایایی هستند که در سراسر جهان رخ می‌دهند.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور ادامه‌داد: همزمان با افزایش ریسک مخاطرات جوی که تا حد زیادی ناشی از تغییرات اقلیمی و شیوه‌های توسعه ناپایدار است، نیاز به افزایش هر چه بیشتر تاب آوری احساس می‌شود.

مهدی رهنما در خصوص اهمیت ردیابی مخاطرات آب و هوایی گفت: در این خصوص ردیابی خسارات و بلایای مرتبط با این رویدادها در سطح جهانی مطابق با چارچوب‌های سیاستی اصلی مانند اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد، کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییرات اقلیمی، موافقت نامه پاریس و مکانیسم بین المللی ورشو در مورد خسارات و بلایا و چارچوب سندی برای کاهش خطر بلایا اهمیت فزاینده‌ای دارد.

وی در پایان گفت: این چارچوب‌ها اهمیت جلوگیری، به حداقل رساندن و رسیدگی به خسارات و بلایای مرتبط با خطرات اقلیمی و اثرات نامطلوب تغییرات اقلیمی، از جمله وضع هوای شدید و رویدادهای حدی را شناسایی و برجسته می‌کند.