شناسهٔ خبر: 156337 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

افتتاح ایستگاه سنجش ذرات معلق در هوا در شهرستان لردگان

ع ایستگاه سنجش ذرات معلق در هوا در شهرستان لردگان افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ایستگاه سنجش ذرات معلق هوا در هواشناسی شهرستان لردگان واقع در استان چهارمحال و بختیاری طی مراسمی به مناسبت فرا رسیدن هفته هوای پاک و با حضور فرماندار شهرستان لردگان افتتاح شد و به بهره برداری رسید.

مدیر کل هواشناسی استان، مدیرکل  حفاظت محیط زیست، رئیس اداره هواشناسی شهرستان لردگان نیز در این مراسم حضور داشتند. 

این ایستگاه برخی پارامترهای آلاینده جو نظیر  ذرات معلق با اندازه کمتر از ۱۰ و ۲.۵ میکرون و همچنین دمای هوا و رطوبت نسبی هوا را اندازه گیری و به صورت برخط نمایش می‌دهد. 

جنوب غرب کشور به ویژه استان چهارمحال و بختیاری یکی از مسیرهای اصلی ورودی ذرات گرد و خاک به کشور است که این موضوع سبب شد تا ایستگاه سنجش ذرات معلق در هوا در یکی از مناطق تحت تاثیر جانمایی و فعال شود. 

مهران چراغپور نافچی مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری در این مراسم به اهمیت پایش ذرات معلق در هوا برای برنامه ریزی‌های خرد و کلان پرداخت و گفت: همجواری غرب کشور با عراق و وجود چشمه‌های تولید گردوخاک متعدد در این کشور، ضرورت پایش پدیده‌های خاکدار و غلظت ذرات معلق در هوا را دو چندان کرده است. 

به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری، وی افزود: همین موضوع سبب شده تا توسعه شبکه دیدبانی وضع هوا و شبکه پایش گردوخاک استان همواره جزو اولویت‌های هواشناسی  و محیط زیست استان باشد.