شناسهٔ خبر: 156361 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار داد؛

هشدار نارنجی سازمان هواشناسی برای ۱۰ استان در روزهای پایان هفته

هشدار نارنجی سازمان هواشناسی کشور نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی و بارش برف و باران در ۱۰ استان کشور هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی کشور، تشدید فعالیت سامانه بارشی طی روزهای جمعه و شنبه موجب بارش برف و باران، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط رعد و برق خواهد شد که در نواحی کوهستانی کولاک برف و احتمال بهمن نیز پیش‌بینی شده است.

استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، شمال فارس، جنوب غرب آذربایجان غربی، جنوب و شرق لرستان، غرب و جنوب غرب اصفهان روز جمعه و نوار غربی آذربایجان غربی، غرب کردستان، ایلام، لرستان، شمال غرب چهارمحال و بختیاری، شمال و شرق خوزستان، غرب اصفهان و شمال کرمانشاه روز شنبه این شرایط جوی را تجربه خواهند کرد.

اثر مخاطره این سامانه اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، یخ‌زدگی و لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف، انسداد گردنه‌های مسیرهای برف‌گیر، کاهش دید، بهمن، کولاک برف، سیلابی شدن مسیل‌ها، آب‌گرفتگی معابر و احتمال قطعی برق در نواحی روستایی در نقاط سردسیر اعلام شده است.

سازمان هواشناسی کشور به پرهیز از سفرهای غیر ضروری بویژه در گردنه‌های برف گیر و مجهز بودن خودروها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و خودداری از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر توصیه کرده است.

پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر و صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی نیز در این دو روز ضروری است.