شناسهٔ خبر: 156362 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار داد؛

کاهش نسبی دما و احتمال افت فشار گاز و قطعی برق در برخی نقاط کشور

برف سرما کاهش دما باران کولاک سازمان هواشناسی کشور نسبت به بارش بر ف و باران و وزش باد شدید و خیزش گردوخاک در برخ یمناطق کشور هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس هشدار سطح زرد هواشناسی برای دو سامانه روزهای پنج‌شنبه تا یک‌شنبه شاهد بارش برف و باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در نواحی کوهستانی کولاک برف، مه گرفتگی و کاهش دید خواهیم بود.

پنج‌شنبه، نیمه شمالی استانهای خراسان رضوی و خراسان جنوبی، ارتفاعات استانهای البرز و تهران، جنوب آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، زنجان، قزوین و جمعه، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، یزد، اصفهان، بوشهر، سمنان، خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی، غرب آذربایجان غربی، مرکزی و همدان بارش‌ها را تجربه خواهند کرد.

شنبه اردبیل، گیلان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، همدان، مرکزی، زنجان، قزوین، قم، تهران، البرز، سمنان، شمال یزد، هرمزگان، شمال فارس، شمال بوشهر، نیمه جنوبی استانهای کرمان و سیستان و بلوچستان و یک‌شنبه مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، جنوب کرمان، شرق هرمزگان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شمال و شرق خوزستان با این شرایط جوی همراه خواهند شد.

احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، احتمال مسدود شدن راه‌های ارتباطی روستایی در نواحی کوهستانی و مناطقی با اقلیم سرد، احتمال بهمن، احتمال آب‌گرفتگی معابر، کاهش نسبی دما و احتمال افت فشار گاز و قطعی برق در این مناطق پیش‌بینی شده است.

سازمان هواشناسی به آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و مناطق سردسیر، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها، عدم قرارگیری در بستر مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، محدودیت در فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی توصیه کرده است.

سامانه دوم نیز افزایش گرادیان فشاری در سطح زمین اعلام شده که از روز پنج‌شنبه تا روز یک‌شنبه موجب وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک خواهد شد.

وزش باد نسبتا شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در رفت وآمدهای شهری و ناوگان حمل و نقل، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال شکستن درختان فرسوده، سقوط تابلوهای تبلیغاتی و احتمال آسیب به سازه‌های موقت و تیرهای برق و بنرها از مخاطرات این سامانه اهلام شده است.

اجتناب از حضور غیر ضروری در فضای باز به ویژه برای افراد سالمند و بیماران تنفسی و قلبی، پرهیز ازفعالیت‌های کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال، استحکام نهال‌های تازه کشت شده با نصب قیم، خودداری از محلول‌پاشی و سم‌پاشی در مزارع، استحکام و ترمیم سقف و سازه‌های سالن‌های پرورشی و عایق بندی و محافظت از کندوها از توصیه‌های سازمان هواشناسی در این شرایط جوی است.