شناسهٔ خبر: 156410 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان هواشناسی کشور:

تغییر اقلیم شدت و فراوانی وقوع مخاطرات جوی را افزایش داده است

تاجبخش معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: تغییر اقلیم اثرات و پیامدهای زیادی برای زمین به ویژه کشورهای منطقه ما داشته است که یکی از آنها افزایش شدت وقوع و فراوانی رخداد مخاطرات جوی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سحر تاج بخش مسلمان رئیس سازمان هواشناسی عصر امروز در ادامه برنامه‌های سفر به استان قم در دیدار با استاندار در محل استانداری این استان اظهار کرد: در سال های اخیر آثار تغییر اقلیم در مناطق وسیعی از کره زمین دیده شده که یکی از این مناطق خاورمیانه و ایران است.

وی افزود: وقوع سیل شدید سال گذشته در پاکستان، بارش های سنگین تابستان سال گذشته در ایران، موج های سرما و گرمای شدید در منطقه و تغییر در جنس ریزش های جوی و افزایش دوره های خشکسالی و... همه و همه مثال هایی از پیامدهای تغییر اقلیم است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: در کنار تغییر اقلیم، برخی فعالیت ها نظیر تغییر کاربری اراضی، ورود به حریم رودخانه، تخریب منابع طبیعی، گسترش شهر نشینی و... اثرات تغییر اقلیم را تشدید کرده است.

تاج بخش مسلمان در ادامه برنامه‌های توسعه سازمان هواشناسی کشور در حوزه پایش و پیش‌بینی مخاطرات هواشناسی با توجه به وقوع تغییر اقلیم و افزایش مخاطرات، به ویژه در استان قم را تشریح کرد.

وی تاسیس مرکز مطالعات مخاطرات هوا و اقلیم کشور در قم را یکی از اقدامات مهم سازمان هواشناسی کشور برشمرد و گفت: این مرکز تلاش می‌کند جنبه‌های ناپیدای مخاطرات و بلایای جوی را آشکار کند و به تدوین نقشه راه مطمئن و علمی برای کاهش اثرات و پیامدهای این پدیده‌ها کمک کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: سازمان هواشناسی کشور برای تمرکز زدایی خدمات و فعالیت های خود و برخی دلایل فنی، قم را برای تاسیس این مرکز انتخاب کرده است.

تاجبخش مسلمان تصریح کرد: استان قم به دلیل شرایط جغرافیایی و اقلیم خاص همواره تحت تاثیر انواع مخاطرات جوی نظیر سیل، خشکسالی و طوفان‌های گردوخاک است که ظرفیت خوبی برای مطالعات این حوزه دارد
در این نشست استاندار قم ضمن قدردانی از فعالیت‌های سازمان هواشناسی در استان، حمایت خود را از توسعه فعالیت های علمی و تحقیقاتی به ویژه در زمینه مخاطرات هواشناسی در استان اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، در این نشست بهزاد لایقی معاون توسعه پیش‌بینی، فرح محمدی معاون فنی و شبکه دیدبانی، مهدی رهنما رییس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو و حیدری بنی مدیرکل هواشناسی قم حضور داشتند.