شناسهٔ خبر: 156519 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران:

تهیه برنامه توسعه محلات هدف بازآفرینی شهری در اولویت شهرداری‌ها قرار گیرد

سیدالحسینی عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با تاکید بر اینکه تهیه برنامه توسعه محلات هدف بازآفرینی شهری در اولویت شهرداری‌ها قرار بگیرد، گفت: تهیه برنامه توسعه محلات می‌تواند نقش مهمی در ارتقا کیفیت زیست پایدار شهری ساکنان بافت‌های ناکارآمد داشته باشد، در تهیه این برنامه باید ابعاد و لایه‌های مختلف در توسعه بافت‌ و محلات مورد توجه قرار گیرد تا محله از جاماندگی به سمت توسعه حرکت کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت بازآفرینی شهری ایران، جلسه شورای فنی شرکت به ریاست سید مسلم سید الحسینی عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران برگزار شد و در آن تهیه برنامه توسعه محلات هدف بازآفرینی شهری مورد تاکید قرار گرفت.

در این نشست ابتدا ایزدخواستی از شهرداری اصفهان اقدامات خود با عنوان «بازآفرینی پایدار شهری محلات مبتنی بر تجربه زیستی» را ارایه کرد که مورد توجه قرار گرفت و از آن تقدیر شد.

در ادامه سیدالحسینی عضو هیات مدیره و راهبر فنی و نظارت شرکت بازآفرینی شهری ایران با تاکید بر این که باید پروژه‌های مردم محور و مبتنی بر نیاز شهروندان احصا و تهیه شود، از اقدام شهرداری اصفهان در این خصوص قدردانی کرد و گفت: بافت فرسوده یکی از حوزه‌های مهم و حساس است و به دنبال این هستیم با شناسایی پروژه‌های مردمی و اولویت دادن به آنها در اقدامات توسط شهرداری­‌ها در قالب برنامه اقدام مشترک، ساکنان این بافت‌ها را کنش‌گر کرده و با رضایتمندی بیشتر مردم سرمایه‌های اجتماعی این محلات را ارتقا داده تا زمینه توسعه پایدار محله فراهم شود.

وی ادامه داد: تهیه برنامه توسعه محلات یکی از اقداماتی است که می‌تواند نقش مهمی در ارتقا کیفیت زیست پایدار شهری ساکنان بافت‌های ناکارآمد داشته باشد، در تهیه این برنامه باید ابعاد و لایه‌های مختلف در توسعه بافت‌ و محلات مورد توجه قرار گیرد تا محله از جاماندگی به سمت توسعه حرکت کند.

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران رویکرد شهرداری اصفهان در استفاده از نظرات ساکنان بافت‌های فرسوده در تهیه برنامه توسعه محله را اقدامی مهم و ارزشمند دانست و افزود: علاوه بر بهره‌مندی از نظرات عمومی و دانش مردم، آینده‌نگری و دیدگاه شهرنگری نیز باید در این برنامه گنجانده شود.

وی نوسازی مسکن و بازآفرینی شهری را دو امر کاملا مرتبط با هم دانست و گفت: نمی‌توان در بافت‌های ناکارآمد مسکن ساخت اما بازآفرینی نکرد. در واقع ساخت مسکن و بازآفرینی شهری در محلات هدف به صورت تأمین خدمات و ارتقای توانمندی‌های اجتماعی و اقتصادی همزمان دو روی یک سکه هستند و صرف احداث مسکن بدون توجه به زیرساخت‌های کالبدی، روبنای و زیربنایی و توانمندسازی ساکنان بافت‌های فرسوده، این بافت‌ها را فرسوده‌تر می‎کند.

وی ادامه داد: به علاوه اقدامات توامان و هماهنگ در ابعاد مختلف باعث شتاب تولید مسکن نیز خواهد شد، بنابراین در تهیه برنامه‌های توسعه محله باید نقش پر رنگ مسکن در اولویت قرار گرفته و همزمان با بازآفرینی شهری پیگیری شود.

سیدالحسینی در خصوص نهادهای توسعه و دفاتر تسهیلگری نیز گفت: این نهادها نیاز به تغییر رویکرد دارد و باید با تفکری نو فعالیت حلقه­‌های میانی اعم از نهادهای توسعه، نسل جدید دفاتر تسهیل‌گری، نهادهای مردمی و محلی شکل گرفته و یا شتاب بیشتری بگیرد.

به گفته راهبر فنی و نظارت شرکت بازآفرینی شهری ایران هر برنامه‌ای برای اثربخشی و کارا بودن نیاز به رصد، پایش و نظارت دارد که این امر نیز باید در تدوین برنامه توسعه محلات دیده شود.