شناسهٔ خبر: 156617 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

پیش‌بینی فصلی دمای هوا از نیمه دوم بهمن سال جاری تا نیمه اول تیر ۱۴۰۳

هوای آفتابی آسمان صاف جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی فصلی دمای هوای کشور حاکی از آن است که نیمه بهمن تا نیمه اسفند ۱۴۰۲ دمای هوا برای مناطق ساحلی دریای عمان تا یک درجه، بخش‌هایی از شمال غرب، سواحل خزر، مرکز، شرق و جنوب کشور بین یک تا ۲ درجه و سایر مناطق با افزایش دمای بیش از ۲ درجه مواجه خواهند شد. 

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پژوهشکده اقلیم‌شناسی و تغییر اقلیم پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی فصلی دمای هوای کشور بر مبنای نقشه‌های احتمالاتی از نیمه دوم بهمن ماه سال یک۴۰۲ تا نیمه اول تیر ماه سال یک۴۰۳ را تولید و ارائه کرد. 

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، بر مبنای این گزارش تحلیل پیش‌بینی فصلی دمای هوای کشور در این بازه زمانی به تفکیک ماه‌های میلادی به این صورت است: 

نیمه بهمن تا نیمه اسفند ۱۴۰۲(فوریه ۲۰۲۴):

میانگین دمای هوا برای مناطق ساحلی دریای عمان ۰.۵ تا یک درجه بیش از نرمال، بخش‌هایی از شمال غرب، سواحل خزر، مرکز، شرق و جنوب کشور بین یک تا ۲ درجه بیش از نرمال و سایر مناطق با افزایش دمای بیش از ۲ درجه مواجه خواهند شد. 

نیمه اسفند یک۴۰۲ تا نیمه فروردین ۱۴۰۳ (مارس ۲۰۲۴): 

میانگین دمای هوا در مناطق ساحلی دریای عمان ۰.۵ تا یک درجه بیش از نرمال، در کوه‌های زاگرس شمالی و میانی بیش از ۲ درجه و در سایر مناطق یک تا ۲ درجه بیش از نرمال خواهد بود. 

نیمه فروردین تا نیمه اردیبهشت ۱۴۰۳ (آوریل ۲۰۲۴): 

میانگین دمای هوا در سواحل دریای خزر و دریای عمان ۰.۵ تا یک درجه و در سایر مناطق یک تا ۲ درجه بیش از نرمال مورد انتظار است. 

نیمه اردیبهشت تا نیمه خرداد ۱۴۰۳(می ۲۰۲۴): 

شرایط دمایی مانند دوره قبل است، با این تفاوت که بخش محدودی از زاگرس میانی دمای بیش از ۲ درجه را تجربه خواهند کرد. 

نیمه خرداد تا نیمه تیر ۱۴۰۳ (ژوئن ۲۰۲۴): 

میانگین دمای هوا در شمال غرب، استان‌های واقع بر کوه‌های زاگرس و دامنه شرقی آن و دامنه جنوبی البرز غربی و بخش محدودی از شرق کشور یک تا ۲ درجه بیش از نرمال، در بخش محدودی از زاگرس شمالی بیش از ۲ درجه و در سایر مناطق ۰.۵ تا یک درجه بیشتر از نرمال خواهد بود. 

شایان ذکر است، درستی گزارش پیش بینی فصلی بارش و دمای هوای کشور بین ۶۵ تا ۷۰ درصد بوده و در ماه‌های گرم درستی پیش بینی بارش کمتر از ماه‌های سرد سال است.