شناسهٔ خبر: 156656 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

با ابلاغ هیات وزیران انجام شد

اتصال «کوزه رش» ایران به گلینجک ترکیه با راه اندازی پایانه چهارم آذربایجان غربی

کوزه رش تصویب نامه هیات وزیران درخصوص تعیین نقطه مرزی کوزه رش در استان آذربایجان غربی به عنوان راه مجاز گمرکی برای ورود و خروج کالا و مسافر ابلاغ شد.

‌به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۲٫۱۰٫۲۴ به پیشنهاد کارگروه موضوع تبصره (۱) ماده (۱۰۳) قانون امور گمرکی مصوب ۱۳۹۰ و به‌استناد تبصره یاد شده تصویب کرد.

۱- نقطه مرزی کوزه رش در استان آذربایجان غربی به‌عنوان راه مجاز گمرکی برای ورود و خروج کالا و مسافر تعیین می‌شود.

۲- اجرای این تصویب نامه پس از تأمین اعتبارات لازم در بودجه سنواتی و ایجاد و استقرار تأسیسات زیربنایی و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز از محل اعتبارات مصوب مربوط برای این منظور خواهد بود.

بر اساس این گزارش، آذربایجان غربی تنها استان جمهوری اسلامی ایران بوده که مرز مشترک با ترکیه داشته و از طریق سه پایانه اصلی بازرگان، رازی و سرو با این کشور در ارتباط است. با توجه به‌هم مرز بودن کوزه رش سلماس با گلینجک توافقاتی برای راه اندازی پایانه چهارم آذربایجان غربی با ترکیه در این منطقه صورت گرفته که منجر به افزایش مبادلات مرزی دو طرف می‌شود.

با ساخت پایانه مرزی کوزه رش، شاهد افزایش فعالیت‌های تجاری دو کشور، درآمد سرانه مردم منطقه، توسعه زیرساخت‌های عمرانی، بالا بردن سطح اشتغال جوانان و کاهش بیکاری در سطح شهرستان سلماس و استان خواهیم بود. همچنین طبق برآورد مسئولان استانی، با ایجاد تعادل در حمل و نقل جاده‌ای و ریلی، صادرات آذربایجان غربی به ترکیه در یک بازه زمانی مشخص افزایش و به ۱.۵ میلیون تن خواهد رسید.

آذربایجان غربی ۲۵ درصد از مرزهای زمینی کشور را داراست و با صدور این مصوبه پایانه مرزی کوزه رش نیز به جمع پایانه‌های مرزی استان خواهد پیوست تا نقش ترانزیتی این استان را در بخش مسافر و ترانزیت کالا تقویت شود. آذربایجان غربی با ۴۱ شرکت حمل و نقل بین المللی کالا و ۸ شرکت بین المللی مسافر و دارا بودن ۱۶ شعبه و ۳۳ شرکت حمل و نقل مسافر و بیش از سه‌هزار و 600 راننده نقش بی بدیل‌ در صنعت حمل و نقل کشور دارد. 

همچنین این استان با داشتن ۹ گمرک فعال، بیشترین گمرکات کشور را در خود جای داده است و جایگاه والایی در تجارت بین الملل دارد. به‌عنوان مثال سالانه ۷۰۰ هزار تن کالا از مرز رازی خوی به بندر مرسین ترکیه صادر می‌شود.

گفتنی است، آذربایجان غربی از طریق مرز رازی (خوی) به وان، سپس آنکارا در ترکیه و در نهایت اروپا متصل بوده و همچنین با اتصال خطوط ریلی مرز رازی به و ان و سپس بندر مرسین، ترانزیت و صادرات بین دو کشور انجام‌ می‌شود.