شناسهٔ خبر: 156661 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

پیش‌بینی فصلی بارش کشور از نیمه دوم بهمن امسال تا نیمه اول تیر ۱۴۰۳ اعلام شد؛

احتمال وقوع بارش فراتر از نرمال از نیمه بهمن

رعایت موارد ایمنی هنگام رانندگی در زمان بارش باران جدیدترین نقشه‌های پیش بینی فصلی بارش کشور بر مبنای نقشه‌های احتمالاتی از نیمه دوم بهمن ماه سال ۱۴۰۲ تا نیمه اول تیرماه سال ۱۴۰۳ از احتمال وقوع بارش فراتر از نرمال طی نیمه بهمن ماه حکایت دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پژوهشکده اقلیم‌شناسی و تغییر اقلیم پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، جدیدترین نقشه‌های پیش بینی فصلی بارش کشور بر مبنای نقشه‌های احتمالاتی از نیمه دوم بهمن ماه سال ۱۴۰۲ تا نیمه اول تیرماه سال ۱۴۰۳ را تولید و ارائه کرد. 

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، بر مبنای این گزارش تحلیل پیش بینی فصلی بارش کشور در این بازه زمانی به تفکیک ماه‌های میلادی به این صورت است: 

نیمه بهمن تا نیمه اسفند ۱۴۰۲ (فوریه ۲۰۲۴): 

میانگین بارش کشور در این ماه به ویژه در بخش‌هایی از استان‌ها در نوار غربی و جنوبی کشور گرایش به بیش از نرمال دارد. احتمال وقوع بارش بیش از نرمال در اغلب مناطق حدود ۵۰ درصد و در بخش‌های محدودی کمتر از ۳۵ درصد است. انتظار می‌رود این ماه طی چهار ماه آینده، محتمل‌ترین ماه با گرایش به بارش بیش از نرمال باشد. 

نیمه اسفند ۱۴۰۲ تا نیمه فروردین ۱۴۰۳ (مارس ۲۰۲۴): 

میانگین بارش کشور در این ماه نسبت به ماه قبل کاهش می‌یابد. در استان‌های ساحلی خزر و دو سوی کوه‌های البرز نرمال با گرایش به بیش از نرمال و در سایر مناطق کشور به ویژه امتداد زاگرس و جنوب کشور کمتر از نرمال است. احتمال وقوع بارش بیش از نرمال در استان‌های اردبیل و گیلان بیش از ۶۵ درصد، در مرکز و جنوب کشور کمتر از ۳۵ درصد و در سایر مناطق حدود ۵۰ درصد است. 

نیمه فروردین تا نیمه اردیبهشت ۱۴۰۳ (آوریل ۲۰۲۴): 

میانگین بارش این ماه فراتر از ماه قبل است. در نوار شمال غرب و سواحل خزر نرمال تا بیش از آن، مناطق واقع در دو سوی کوه‌های زاگرس و البرز عمدتا در محدوده نرمال و برای سایر مناطق کشور نرمال با گرایش به کمتر از نرمال پیش بینی شده است. 

نیمه اردیبهشت تا نیمه خرداد ۱۴۰۳ (می ۲۰۲۴): 

میانگین بارش کشور کمتر از نرمال و احتمال وقوع بارش بیش از نرمال در اغلب مناطق کشور به استثنای استان‌های ساحلی خزر کمتر از ۳۵ درصد است. بارش در دامنه شمالی البرز با نوساناتی در محدوده نرمال برآورد می‌شود. 

نیمه خرداد تا نیمه تیر ۱۴۰۳ (ژوئن ۲۰۲۴): 

میانگین بارش کشور در شمال غرب و نیمه غربی سواحل خزر کمتر از نرمال و سایر مناطق کشور در محدوده نرمال است. نوار جنوبی و جنوب شرق کشور مطابق با نرمال بلند مدت بی‌بارش بوده یا بارش قابل توجهی دریافت نمی‌کنند. 

احتمال وقوع بارش فراتر از نرمال (فصلی): 

بر اساس تعداد دفعات (بدون لحاظ مقدار بارش) پیش‌بینی‌های بارش فراتر از نرمال حاصل از ۵۱ بار اجرای مدل موسوم به Glosea5، احتمال وقوع بارش بیش از نرمال در مقیاس فصلی (سه ماهه)، از نیمه بهمن ۱۴۰۲ تا نیمه فروردین ۱۴۰۳ (FMA) احتمال وقوع بارش بیش از نرمال در غالب مناطق کشور بین ۳۵ تا ۶۵ درصد و تنها در بخش محدودی از شمال غرب کشور و سواحل غربی خزر بین ۶۵ تا ۱۰۰ درصد و در بخش‌هایی از مرکز، جنوب و غرب کشور کمتر از ۳۵ درصد است. 

در دوره نیمه فروردین تا نیمه تیر ۱۴۰۳ (AMJ) نواحی با آستانه کمتر از ۳۵ درصد برای احتمال بارش فراتر از نرمال افزایش قابل توجهی یافته است. 

شایان ذکر است، درستی گزارش پیش بینی فصلی بارش و دمای کشور بین ۶۵ تا ۷۰ درصد بوده و در ماه‌های گرم درستی پیش بینی بارش کمتر از ماه‌های سرد سال است.