شناسهٔ خبر: 156665 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

پژوهشکده اقلیم‌شناسی و تغییر اقلیم پیش‌بینی کرد؛

سال آبی جاری یکی از سال‌های کم بارش با نابهنجاری قابل توجه منفی ذخایر برفی

کم بارشی خشکسالی جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی فصلی بارش و دمای هوای کشور از سوی پژوهشکده اقلیم‌شناسی و تغییر اقلیم پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور تولید شد که سال آبی جاری را یکی از سال‌های کم بارش با نابهنجاری قابل توجه منفی ذخایر برفی نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیش بینی فصلی بارش و دمای هوای کشور از نیمه دوم بهمن ماه سال جاری تا نیمه اول تیر ماه سال جدید اعلام شد.

پژوهشکده اقلیم‌شناسی و تغییر اقلیم پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور جدیدترین نقشه‌های پیش بینی فصلی بارش و دمای هوای کشور بر مبنای نقشه پیش بینی‌های ماهانه برونداد مدل مرکز پیش بینی‌های میان مدت اروپا موسوم به SEAS-5.1 را از نیمه دوم بهمن ماه سال ۱۴۰۲ تا نیمه اول تیر ماه سال ۱۴۰۳ تولید و ارائه کرد. 

بر مبنای این گزارش انتظار می‌رود، میانگین بارش کشور از بهمن ۱۴۰۲ تا اواخر بهار ۱۴۰۳ گرایش به کمتر از نرمال و نرمال داشته باشد. 

همچنین، در این مدت از حدود نیمه بهمن تا نیمه اسفند در محدوده نرمال با گرایش به بیش از نرمال خواهد بود. 

بر این اساس، در سایر ماه‌ها در استان‌های غربی کشور میزان بارش نرمال با گرایش به کمتر از نرمال و در سایر مناطق در محدوده نرمال برآورد می‌شود. 

در خصوص دمای هوای کشور نیز انتظار است، دمای هوا در دوره مذکور با نابهنجاری مثبت حدود ۲ درجه سلسیوس پیش بینی شده است که چنین شرایطی سال آبی جاری را به یکی از سال‌های کم بارش با نابهنجاری قابل توجه منفی ذخایر برفی در دوره آماری تبدیل می‌کند. 

کمبود ذخیره برفی از یک طرف و بی‌هنجاری مثبت دما از سوی دیگر، پتانسیل تغذیه چشمه‌ها و منابع آب کوهستانی البرز و زاگرس را کاهش داده و سبب افت زود هنگام آب‌های سطحی و دبی رودخانه‌ها می‌شود. 

همچنین، میانگین دمای کشور در دوره پیش بینی بیش از نرمال است ولی در شمال غرب، سواحل شمال و جنوب، انحراف از نرمال آن زیاد نیست. بیشترین افزایش در محدوده کوه‌های زاگرس در غرب پیش بینی شده است. 

بر این اساس، از نیمه بهمن تا اسفند همراه با فعالیت سامانه‌های بارشی، انتظار می‌رود دمای هوای کشور به ویژه در استان‌های واقع در شمال غرب متعادل شود. 

شایان ذکر است، درستی گزارش پیش بینی فصلی بارش و دمای کشور بین ۶۵ تا ۷۰ درصد بوده و در ماه‌های گرم درستی پیش بینی بارش کمتر از ماه‌های سرد سال است. 

این گزارش در پایان هر ماه توسط پژوهشکده اقلیم‌شناسی و تغییر اقلیم پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور تهیه و تولید می‌شود. 

در این گزارش نقشه‌های پیش بینی ماهانه بارش و دما برمبنای تقویم میلادی تهیه می‌شوند که حدودا بین دو نیمه ماه شمسی قرار می‌گیرند. 

به همین جهت با تولید آخرین گزارش پیش بینی توسط پژوهشکده مذکور این گزارش به صورت ماهانه بروزرسانی و اطلاع‌رسانی می‌شود.