شناسهٔ خبر: 156668 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور اعلام کرد؛

حمایت مرکز مطالعات مخاطرات هوا و اقلیم از ایده‌ها و طرح‌های پژوهشی

رهنما رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور با اشاره به تاسیس مرکز مطالعات مخاطرات آب، هوا و اقلیم به منظور مطالعه و تحقیق و تولید دانش در خصوص این مخاطرات به صورت مستمر گفت: این مرکز آمادگی دارد از ایده‌ها و طرح‌های دانشگاهی و پژوهشی مرتبط حمایت کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهدی رهنما رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور درباره مرکز مطالعات مخاطرات آب، هوا و اقلیم که در قم افتتاح شد، توضیح داد: با توجه به اینکه کشور ما از سده‌های گذشته همواره با مخاطرات جوی از جمله سیلاب‌های سهمگین، طوفان‌های گردوخاک و یا خشکسالی‌های مداوم مرتبط بوده بنابراین لزوم تأسیس مرکزی که به‌طور متمرکز در خصوص این مخاطرات مطالعه و تحقیق و تولید دانش کند تا به تصمیم گیرندگان در این رابطه کمک کند، احساس می‌شد بنابراین این مرکز در استان قم راه اندازی شد.

وی افزود: بارش‌های سنگین برف در برخی نقاط غربی کشور که اخیراً رخ داد یا سیلاب‌هایی که سال‌های گذشته با خسارات مالی و جانی همراه بوده و همچنین توفان‌های گردوخاک در مناطق مختلف کشور هر کدام مطالعات خاصی را می‌طلبد که میان رشته‌ای است و باید داده‌ها و اطلاعات در زمینه‌های مختلف مطالعه شود یا سامانه‌های هشدار و پیش‌بینی را راه‌اندازی کنیم که بتوانیم مردم را زودتر نسبت به این مخاطرات آگاه سازیم تا از خسارات آن کاسته شود.

رهنما گفت: این مرکز ذیل پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور احداث شده و در حال حاضر تعدادی از اعضای هیئت علمی و کارشناسان پژوهشی مشغول به کار شدند.

وی یادآور شد: با تفاهم‌نامه‌هایی که با دانشگاه‌های مختلف مثل تربیت مدرس، تهران، یزد و قم منعقد شده سعی کردیم نیازهای پژوهشی کشور در زمینه مخاطرات آب و هوا را پاسخ دهیم.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور گفت: با سازمان‌هایی مثل محیط زیست شهرداری و سازمان مدیریت بحران کشور نیز وارد مذاکره شدیم و بر اساس نیازهای این سازمان‌ها مطالعات خود را جهت گیری خواهیم کرد.

رهنما تاکید کرد: این مرکز آمادگی دارد از ایده‌ها و طرح‌های دانشگاهی و پژوهشی در خصوص مخاطرات آب و هوا حمایت کند.