شناسهٔ خبر: 15676 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

اهم موضوعات مطرح شده در نشست آخوندی و اعضای کمیسیون عمران مجلس؛

پیشنهاد راه‌اندازی صندوق توسعه حمل و نقل در لایحه بودجه/ تسویه ۸۰ درصد مطالبات پیمانکاران با اسناد خزانه/ اعلام رقم کمینه کفایت سرمایه برای فعالیت ایرلاین‌ها در یک ماه آینده

نشست وزیر راه و شهرسازی با اعضای کمیسیون عمران مجلس وزیر راه و شهرسازی در نشست با اعضای كميسيون عمران مجلس دو پیشنهاد راهگشا برای تحقق اقتصاد مقاومتی را در قالب لایجه بودجه ۹۵ تشریح کرد. اعضای کمیسیون عمران مجلس نیز ضمن حمایت از برنامه‌های اعلامی او برای کاهش اتکا به اعتبارات دولتی در اجرای پروژه‌ها٬ نقطه نظرات خود را بیان کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ دکتر عباس آخوندی و معاونان وی عصر روز یکشنبه ۲۲ آذر در محل ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی میزبان اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بودند. عمده سخنان وزیر راه و شهرسازی در این نشست درباره چگونگی اجرایی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و تدوین لوایح برنامه ششم توسعه و بودجه سال ۹۵ مبتنی بر این سیاست‌ها بود. اهم موضوعات نشست به شرح زیر است:

اهم نکات مطرح شده در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای

   عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی

۸ هزار میلیارد تومان اعتبار در سال برای راهداری راه‌های کشور نیاز است. باید مدلی را دنبال کرد که پرداخت این هزینه به مصرف‌کننده نهایی منتقل شود.

۱۰ کریدور حمل و نقلی نوع یک در کشور تعریف شده که صرفا برای تکمیل این نوع کریدور بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

ساخت ۱۵۰۰ کیلیومتر آزادراه را در قالب مشارکت به توافق رسیدیم. هم اکنون ۲هزار و ۲۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور وجود دارد که توافق یاد شده ۷۰ درصد کل آزادراه‌های موجود کشور را شامل می‌شود.

آغاز نوسازی ۶۵ هزار کامیون را در آینده نزدیک از محل بند ق تبصر ۲ قانون بودجه اعلام می کنیم٬ بر همین اساس موافقت‌نامه‌های لازم میان سازنده و وزارت نفت امضا و مصوبات لازم نیز از شورای اقتصاد دریافت شده است. این مسئله در اشتغال‌زایی در صنعت و صرفه جویی مصرف انرژی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

تاکنون ۳۵۰۰ میلیارد تومان از طرف پیمانکاران صورت وضعیت به ذیحسابی ارائه و رسیدگی‌های لازم انجام شده است. برای پرداخت مطالبات پیمانکاران ۲هزار میلیارد تومان اسناد خزانه عملیاتی شد و برای هزار میلیارد تومان اسناد خزانه دیگر نیز به سازمان مدیریت و برنامه ریزی درخواست دادیم که اگر بتوانیم مجوز لازم را بگیریم ۸۰ درصد مطالبات پیمانکاران امسال تسویه و بار بزرگی از بدهی‌های وزارتخانه سبک می‌شود.

از تبصره‌های پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی درقالب لایحه بودجه سال ۹۵ راه اندازی صندوق توسعه حمل و نقل با سرمایه ۲۰ هزار میلیارد تومان عمدتا از محل دارایی‌های سازمان‌های تابع وزارت راه و شهرسازی است. وظیفه این صندوق آن است كه در حوه ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی با بخش خصوصی شریک شود و پروژه‌هایی مختلف در حوزه تامین ناوگان و زیرساخت را انجام دهد.

وقتی ۲.۵ میلیون نفر ظرف ۳ روز به مشهد سفر می‌کنند و می‌خواهند برگردند این مشخص است که روی حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و هوایی اثر می‌گذارد. وقتی به اين موضوع فكر مي‌كنم، به‌شخصه شرمنده رانندگان هستم. ۳۰ هزار سرويس ظرف مدت ۱ هفته برای خدمات‌دهی به زائران حسینی انجام وظيفه كردند من از تمامي اين عوامل تشكر مي‌كنم. انتظارم از نمايندگان مجلس شورای اسلامی اين بود كه از رانندگان فعال در این عرصه هم تشکر کنند، همانطور كه ۱۵۰ نفر از نمایندگان از شهرداری تهران تشکر کردند اما از ۱۲ هزار راننده و کمک راننده‌ای که برای خدمات‌دهی به ۱.۵ میلیون زائران حسینی اربعین نقش آفریني كردند چه کسی تشکر کرد؟

سید مهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران مجلس

بودجه‌های عمرانی کفاف هزینه‌های نگهداری زیرساخت‌های موجود را نمی‌دهد.

محمدرضا رضایی کوچی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس

از منابع اسناد خزانه برای پرداخت طلب پیمانکاران راه‌های روستایی نیز استفاده شود.

سیدبهلول حسینی عضو کمیسیون عمران مجلس

اگر دولت یک بار برای همیشه شهامت اصلاح قیمت انرژی را داشته باشد می‌تواند هم برای مردم اشتغال ایجاد و هم درآمد بسیار مناسبی برای اعتبارات عمرانی جذب کند. علاوه بر این مطالبات پیمانکاران نیز از این طریق می‌تواند پرداخت شود.

حمیدرضا پشنگ عضو کمیسیون عمران مجلس

متاسفانه در استان سیستان و بلوچستان هیچ بزرگراه و آزادراهی وجود ندارد و اعتبارات نیز به صورت قطره چکانی برای پروژه‌ها در نظر گرفته می‌شود علاوه بر این در راه‌های روستایی و رفع نقاط حادثه خیز مشکلات فراوانی داریم.

منصور آرامی سخنگوی کمیسیون عمران مجلس

چرخش مالی در منطقه ترانزیتی بندرعباس بسیار مناسب است و از این اعتبارات باید برای توسعه راه‌های روستایی و بهبود وضعیت روستاهای ساحلی استفاده شود.

سید احسن علوی عضو کمیسیون عمران مجلس

به دلیل منطقه آزاد بودن بانه نیاز است آزادراه هرچه سریعتر به پایان برسد ولی با این روند تخصیص اعتبارات ساخت این پروژه تا ۱۵ سال دیگر ادامه دارد.

اهم نکات مطرح شده در حوزه حمل‌ونقل هوایی

آخوندی وزیر راه و  شهرسازی

احداث پروژه بزرگ ترمینال ایران‌شهر فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) اولین پروژه بزرگ حوزه هوایی برای استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی است.

استفاده از روش‌های سرمایه گذاری BOT و BLT برای توسعه فرودگاه‌های امام٬ مشهد٬ شیراز، اهواز، اصفهان پیگیری می‌شود.

نوسازی سیستم راداری و ناوبري کشور با اعتبار لازم ۲۵۰ میلیون دلار در دستور کار قرار دارد چرا که از  سال ۸۳ تا به حال سرمایه‌گذاری موثری در سیستم ناوبری کشور نداشتیم

میانگین سنی ناوگان هوایی کشور ۲۲ سال است که ظرف کمتر از ۱۰ سال آینده نه تنها باید تمام این ناوگان جایگزین شود بلکه کسری تعداد ناوگان را نیز باید جبران کرد که با توجه به جمعیت و وسعت جغرافیایی ایران٬ نیاز به ۵۰۰ ناوگان هوایی در کشور داریم که تحقق این هدف سرمایه ۵۰ میلیارد دلاری را می‌طلبد.

آزادسازی قیمت بلیت٬ نوسازی بنگاه‌های هوایی و کمک به خرید هواپیما سه مرحله برای نوسازی ناوگان هوایی کشور است.

در یک ماه آینده رقم کمینه کفایت سرمایه برای فعالیت شرکت‌های هوایی اعلام می‌شود.

موافق خصوصی‌سازی هما هستم اما بنگاهی که سالانه ۱۷۰ میلیارد تومان تولید ضرر می‌کند را کسی نمی‌خرد. برای خصوصی‌سازی هما باید در گام نخست نوسازی ساختار، در گام دوم افزایش سرمایه و در گام سوم تامین ناوگان انجام شود بر همین اساس با ایرباس برای تامین ۱۱۴ فروند هواپیما توافق کردیم.

سید مهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران مجلس

ما با تمام سخنان و برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی هم نظر و هماهنگ هستیم اما ممکن است در برداشتن برخی گام‌ها اختلاف نظر و سلیقه داشته باشیم برای مثال اینکه اول آزادسازی قیمت‌ها صورت گیرد و بعد نوسازی بنگاه‌ها اتفاق بیفتد جای بحث دارد.

مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون عمران مجلس

تفاوت‌های قبل و بعد از آزادسازی قیمت بلیت هواپیما باید برای مردم ملموس باشد.

حمیدرضا پشنگ عضو کمیسیون عمران مجلس

باید از ورود خلبانان اجاره‌ای جلوگیری شود و خلبانان از این موضوع شکایت دارند

علیرضا خسروی عضو کمیسیون عمران مجلس

در حال حاضر از ۱۴ ایرلاین فقط ۳ شرکت به صورت آنلاین و برنامه‌ای بلیت هواپیما به فروش می‌رسانند و مابقی به صورت چارتر بلیت خود را عرضه می‌کنند.

احمد جباری عضو کمیسیون عمران مجلس

آزادسازی نرخ بلیت رقم قابل توجهی برای نوسازی ناوگان به دست نمی‌آید و باید به سراغ منابع بانکی و صندوق توسعه ملی رفت.

اهم نکات مطرح شده در حوزه حمل‌ونقل ریلی

آخوندی وزیر راه و  شهرسازی

امیدواریم در سال جاری بتوانیم از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای پروژه ریلی قزوین-رشت-آستارا استفاده کنیم عمده کارها نیز صورت گرفته‌است. کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های۱۰۰ درصد بخش خصوص تشکیل شده تا این خط آهن را احداث کنند.

مذاکرات برای استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای قطعه اول خط آهن اصفهان- خوزستان آغاز شده است. اخذ تسهیلات برای خط آهن نقاب-اسفراین-بجنورد-شیروان نیز در حال پیگیری است.

برای کلانشهرهای تهران٬ شیراز٬ مشهد و تبریز باید نظام راه‌آهن حومه‌ای راه‌اندازی کرد. مترو به هیچ عنوان نمی‌تواند این نقش را ایفا کند. طبق قانون مترو جزو حمل و نقل درون شهری محسوب می‌شود و قرار نیست مردم تهران هزینه حمل و نقل مردم قم، سمنان، ورامین و فیروزکوه را بدهند. در هیچ  شهري از دنیا نیز کار راه آهن حومه‌ای را مترو انجام نمی‌دهد.

محمدرضا رضایی کوچی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس

پروژه راه آهن بندرعباس-شیراز که در بودجه سالیانه نیز ردیف اعتباری دارد می‌تواند جز پروژه‌های مشارکتی با بخش خصوصی باشد.

کمال علیپور خنکداری عضو کمیسیون عمران مجلس

اتصال راه آهن رشت به قائمشهر می‌تواند بسیار کمک کند تا وضعیت غرب استان مازندران از حالت فعلی که هیچ گونه سرمایه‌گذاری در آنجا صورت نمی‌گیرد نجات پیدا کند.

اهم نکات مطرح شده در حوزه حمل‌ونقل دریایی

آخوندی وزیر راه و  شهرسازی

اولین قرارداد به مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار برای توسعه بندر چابهار با هدف استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی امضا و در هیئت وزیران تصویب شد.

حمیدرضا پشنگ عضو کمیسیون عمران مجلس

متاسفانه بخش خصوصی در بندر چابهار دچار مشکل شده و با هر نارسایی که در خارج از کشور به وجود می‌آید بخشنامه‌ای صادر می‌شود که فعالیت بخش‌خصوصی را با مشکل مواجه می‌کند که این مسائل با همکاری تمامی نهادها و دستگاه‌های مسئول باید حل و فصل شود.

منصور آرامی سخنگوی کمیسیون عمران مجلس

شغل اکثر افراد در روستاهای حاشیه خلیج فارس دریایی بوده بنابراین نیاز است برای روستاهای ساحلی چند موج شکن در نظر گرفته شود

اهم موضوعات در حوزه مسکن و شهرسازی

آخوندی وزیر راه و شهرسازی

با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی توافق کردیم که بانک مسکن به بانک توسعه‌ای تبدیل شود.

۲۵هزار نفر بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان ظرف ۱۵۰ روز گذشته برای استفاده از تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم سپرده‌گذاری کردند که تسهیلات آن از ابتدای سال آینده وارد بازار  مسکن می‌شود.

میزان قدرت وام‌دهی صندوق پس انداز ویژه ۲۰ میلیون تومان بود که بعد به ۳۵ میلیون تومان افزایش یافت و اخیرا سقف وام دهی آن به ۶۰ میلیون تومان یعنی ۳ برابر رقم اول ظرف ۱سال و نیم گذشته رسید که بعلاوه ۱۰ میلیون وام جعاله٬ مردم می‌توانند از ۷۰ میلیون تومان وام برای خرید واحد مسکونی بهره‌مند شوند.

اساسنامه بانک مسکن تبدیل به اساسنامه بانک توسعه‌ای شود می‌توانیم از محل دارایی‌های خودمان ۵ هزار میلیارد تومان به سرمایه‌های بانک مسکن اضافه کنیم. بانک مسکن بعد از این کار می‌تواند تا۶۰ هزار میلیارد تومان علاوه بر مبلغ گذشته تسهیلات بدهد. افزون بر این توسعه‌ای شدن اجازه می‌دهد که دارایي وزارت راه و شهرسازی که بازارپذیر نیستند از طریق وکالت به بانک مسکن به دارایی‌های بازارپذیر تبدیل شود درخواست کردیم بانک مسکن در چنین قالبی اقدام به ارائه خدمات مديريت دارايي‌ها كند و همچنين تا معادل ۵ میلیارد دلار اجازه صدور اوراق در حوزه زیرساخت مسکن و حمل و نقل داشته باشد.

نظر شما