شناسهٔ خبر: 156839 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد؛

بهره برداری از ۴۳پروژه بندری و دریایی با اعتبار بیش از ۶۵هزار میلیارد ریال در دهه فجر

صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از بهره برداری ۴۳ پروژه بندری و دریایی با اعتبار ۶۵۶۶۰ میلیارد ریال در دهه فجر امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی اکبر صفایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در نشست خبری روز سه شنبه ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۲ با اشاره به برنامه‌ها و عملکرد این سازمان از ابتدای دولت سیزدهم تا آستانه چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: سیاست توسعه دریا محور یکی از مهمترین سندهای تاریخ دریایی کشور و نقطه عطفی است که می تواند همه فعالین حوزه دریا را در راستای این سند همگرا کند.

وی افزود: در این حوزه از ۳۰ سال قبل نیاز به همگرایی بوده است که شورای هماهنگی ارگان‌های دریایی در همین راستا تشکیل شد و   این سند بالادستی مسیر حرکتمان را کاملا شفاف بیان کرده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه «الان جهت‌گیری‌ها از خشکی به سمت دریا تغییر یافته است»، گفت: به محض اینکه سند ابلاغ شد، کارگروهی متشکل از همه دست اندرکاران و نخبگان در سطح ملی، تشکیل و در کنار آن اقداماتی مانند مطالعات تطبیقی طرح جامع توسعه دریا محور در سایر کشورها نیز انجام شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی از بهره برداری نرم افزار جامع بندری در سال آینده خبر داد و گفت: این نرم افزار هم اکنون از پیشرفت  ۸۰ درصدی برخوردار است  و در صورت بهره برداری؛ جامعیت، شفافیت و کیفیت خدمات را در پی دارد.

اجرای ۱۰۵ پروژه عمرانی در بنادر از ابتدای دولت سیزدهم

صفایی با اشاره به پروژه های عمرانی اجرا شده در بنادر کشور از ابتدای دولت سیزدهم گفت: ۱۰۵ پروژه به ارزش ۱۲۰هزار میلیارد ریال اجرا شده و در کنار آن بهره برداری از ۵۵ فروند تجهیز بندری مانند شناورهای جستجو و نجات، آتش نشانی، لایروبی و ... به ارزش ۱۳۲ میلیون یورو انجام شده است.

وی افزود: ۵۳ فروند تجهیز بندری و دریایی به اعتبار ۱۱۵ میلیون یورو و ۲۵۴۹میلیارد ریال در دست انجام است که شامل یدک کش، بازوی بارگیری، بویه گذار و ماشین آتش‌نشانی‌ می‌شود که از پیشرفت  ۵۴درصدی برخوردار است.

صفایی تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی طبق برنامه به دنبال تامین ۱۰۰ فروند تجهیزات بندری است که در صورت تحقق کامل آن کل تجهیزات بندری و دریانوردی کشور نوسازی می شود که در ۳۰سال گذشته بی سابقه است و می توان از آن به عنوان بزرگترین نوسازی تاریخ بنادر و دریانوردی کشور نام برد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در سال ۱۴۰۲، بالغ بر  ۲۹۱ پروژه با اعتبار ۵۲۰ هزار میلیارد ریال در دست اجرا داریم که کم سابقه است و  ۸۳هزار میلیارد ریال از اعتبار آن تامین شده است.

وی افزود: همچنین  ۱۸ پروژه با سرمایه گذاری بخش خصوصی با اعتبار ۴۰۶۰میلیارد شامل انواع سیلوی مواد خوراکی، ترمینال ریلی و کالای خطرناک به بهره برداری رسیده است.

صفایی با اشاره دستور وزیر راه و شهرسازی در خصوص نگهداری کالاهای اساسی گفت: با توجه به اینکه کالاهای اساسی در انبارهای روباز و سربسته نگهداری می‌شوند، وزیر راه و شهرسازی دستور داد که اقدامات ما در راستای ساخت سیلوی غلات باشد. به طوریکه تا پایان دولت سیزدهم کل کالاهای اساسی در سیلوها و روغن در مخازن نگهداری شوند. بدین شکل سلامت آنها تضمین می شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در روز حمل و نقل بیش از ۵۰۰هزار میلیارد ریال قرارداد امضا شد که عملیات اجرایی تعدادی از آنها  شروع شده است و از سال ۱۴۰۳ مجموعه ای از این قرارداد ها اجرایی می شود که اشتغالزایی به دنبال دارد.

تشریح برنامه های سازمان بنادر و دریانوردی در دهه فجر ۱۴۰۲

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با اشاره به برنامه های این سازمان  در دهه فجر امسال اظهار کرد: در دهه فجر امسال ۴۳ پروژه با اعتبار  ۶۵۶۶۰ میلیارد ریال به بهره برداری می رسد.

وی افزود: سه پروژه شامل بندر بوموسی با اعتبار ۱۳هزار میلیارد ریال و بندر چند منظوره سیریک با اعتبار ۶۸۳۰ میلیارد ریال به همراه  ۷ فروند اسکله و رمپ چند منظوره با اعتبار ۷۸۰ میلیارد ریال با حضور رییس جمهوری و  وزیر راه و شهرسازی افتتاح می شوند که رونق گردشگری و اشتغال زایی را به همراه دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه  پروژه هایی که در استان هرمزگان با مشارکت بخش خصوصی انجام شده ۲۱۴۴۰۸ میلیارد ریال است، گفت: سرمایه گذاری بخش دولتی ۱۲۷۰۰۰ میلیارد ریال و در قالب اقدامات زیربنایی در دست اجرا است.

صفایی با اشاره به ۲۴۰۰ هکتاری که به اراضی بندر شهید رجایی اضافه شده است، یادآور شد: یک پل ۱۳۰۰متری  برای اتصال دو بخش اراضی در دست ساخت است و همزمان برای ۴۵۰ هکتار تجهیزات زیربنایی در دست اقدام قرار دارد.  

مدیرعامل سازمان بنادر و  دریانوردی در ادامه بیان کرد: دو قطعه بزرگ ۱۲۰هکتاری به بخش خصوصی داده شده است تا واگذاری خرد از طریق آن ها انجام شود. زیرا اعتقاد داریم با تحقق این سیاست میدان وسیع تری به بخش خصوصی ارائه می شود.