شناسهٔ خبر: 156856 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد؛

اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در راستای تحقق رشد ۳۰ درصدی ترانزیت

صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از رشد ۳۰ درصدی ترانزیت نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: این سازمان در دو سطح، چندین پروژه‌ تعریف و اجرا کرد و موفقیت‌هایی نیز در حوزه ترانزیت و جذب کالا و سرمایه گذار حاصل شد.

علی اکبر صفایی معاون وزیر و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در حاشیه نشست خبری با خبرنگاران و در پاسخ سوال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مبنی بر مجموعه اقدامات و دستاوردهای این سازمان در خصوص حمل و نقل بین المللی و نیز همکاری‌های مشترک در قبال کریدورهای حمل و نقل طی دو سال گذشته اظهار کرد: وزیر راه و شهرسازی، کلان پروژه ای به نام «ایران راه» را تشریح کرد که هم راه و هم راه حل است.

وی افزود: ذیل کلان پروژه «ایران راه» در دو سطح وزارت راه و شهرسازی و شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه برنامه ریزی انجام شده است که سازمان بنادر و دریانوردی هم پروژه های خود را در یک بخش واردات و ترانزیت تعریف کرد که خوشبختانه، ترانزیت نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه بیان کرد: در سطح دیگر، پروژه‌هایی در ارتباط با کشورهای همسایه و کشورهایی که می توانیم افزایش تعامل فی‌مابین داشته باشیم، تعریف شد که مذاکرات بسیاری در جریان بوده و هست. همچنین موفقیت هایی نیز در بحث ترانزیت، جذب کالا و سرمایه گذار حاصل شده است.

کشتیرانی‌ها مجموعه‌های محقق کننده ترانزیت هستند

صفایی با بیان اینکه؛ نکنه قابل توجه در بحث ترانزیت، قیمت و مدت زمان عبور کالا است، خاطرنشان کرد: اقدامات بسیار زیادی در این مدت انجام داده ایم و موفقیت هایی در آن کسب کرده ایم، به این نتیجه دست یافتیم؛ آن مجموعه قوی که ترانزیت را محقق می کنند، عمدتا شرکت‌های کشتیرانی هستند و بارنامه‌ای که توسط شرکت‌های کشتیرانی صادر می شود از درب کارخانه در شهر یا بندر مبدا به مقاصدی در بنادر یا شهری در کشورها اعلام می شود و در این مورد صاحب کالا با شرکت حمل‌ونقل جاده‌ای صحبت نمی کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: شرکت کشتیرانی در قبال بارنامه سراسری که برای صاحب کالا صادر می کند مسئولیت کامل دارد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از شروع اقدامات مرتبط با موارد مذکور از ۲ سال قبل خبر داد و گفت: هم اکنون شرکت های کشتیرانی در حال ارائه سرویس های مستقیم از چین و هند به چابهار و بندر شهید رجایی هستند و اقدامات دیگری نیز در سطح وزارتخانه مطرح شده است تا هم تداوم رشد ۳۰ درصدی ترانزیت داشته باشیم و هم شاهد افزایش حجم ترانزیت باشیم.

صفایی در پاسخ به سوال خبرنگاران با اشاره به میزان ترانزیت سوخت از مبدا اقلیم کردستان عراق گفت: نزدیک به ۲.۵ میلیون تن ترانزیت سوخت از اقلیم کردستان عراق بوده است و با تقویت پمپ های واقع  محوطه بخش خصوصی در بندر امام خمینی (ره) نرخ بارگیری را افزایش دهیم.

دعوت از وزیر هند برای امضا قرارداد بندر چابهار در هفتم اسفندماه

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به روند قرارداد بندر شهید بهشتی چابهار نیز بیان کرد: برای هفتم اسفندماه از طرف هندی دعوت به عمل آمده است و علاقه مندیم که حتما وزیر کشتیرانی هند در این مراسم حضور یابد.

وی افزود: اولویت ما تجهیز بندر شهید بهشتی چابهار به جرثقیل دروازه ای روی اسکله و جرثقیل محوطه ای است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: وزیر کشتیرانی هند کنفرانسی در رابطه با چابهار داشت، اما تاکید داشتیم که قرارداد در شهر چابهار امضا شود. معاون حقوقی رییس جمهوری برای تعدادی از بندهای قرارداد فی مابین دو کشور نقطه نظراتی داشتند که اصلاح شد.

صفایی ارتباط جمهوری اسلامی ایران و هند را دارای قدمت طولانی و تاریخی خواند و گفت: ارتباط بسیار عمیقی در سطح وزارت امور خارجه دو کشور وجود دارد و امضای قرارداد بندر چابهار منجر به ایجاد ارتباط بیشتر بین دو کشور و تقویت روابط بین قدرت منطقه و قطب اقتصادی آینده جهان می شود.

دستور رئیس جمهور روسیه برای لایروبی ولگا

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه و با بیان اینکه میزان لایروبی در بنادر دریای خزر افزایش داشته است، یادآور شد: از ابتدای دولت سیزدهم در مذاکرات با طرف روس همواره این بحث را مطرح کردیم و سر انجام معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد که پوتین دستور داده است، لایروبی رودخانه ولگا انجام شود و از ایران نیز شرکتی برای کمک به لایروبی ولگا معرفی شد. امیدواریم با افزایش نزول بارش ها دیگر شاهد کاهش تراز آب دریای خزر نباشیم

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بودجه سازمان بنادر و دریانوردی گفت: درآمد این سازمان کمی بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان است و هزینه های ما نیز ۷۰ درصد در زیربناها با هدف بسترسازی برای حضور بخش خصوصی در روبناهاست و ۳۰ درصد نیز هزینه های جاری سازمان است.