شناسهٔ خبر: 156894 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

توسط اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد انجام شد

اجرای روش نوین ایمن‌سازی پل و آبروها در کنارگذر شهرستان یزد برای اولین بار

ایمن سازی پل جدیدترین روش اجرای ایمن‌سازی پل و آبروها در ایران، توسط اداره ایمنی راه اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد، در محور کنارگذر یزد اجرای شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد، مصطفی عزیزی اظهار کرد: پل‌ها و آبروها از جمله تأسیسات راه هستند که بسیاری از تصادفات جرحی و فوتی در این نقاط و به سبب سقوط خودروها در آن رخ می‌دهد. در راستای ایمن‌سازی مناطق فوق از روش‌هایی همچون جابجایی آبرو در محل‌های حادثه‌خیز، کاهش شدت ضربه با استفاده از مصالح مناسب، تعریض پل و ایجاد محافظ با استفاده از گاردریل و هندریل استفاده می‌شود.

رئیس اداره ایمنی راه اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد، افزود: در سال‌های اخیر به دلیل افزایش موارد سرقت تجهیزات ایمنی راه، ایمن‌سازی پل‌ها با چالش جدی مواجه شده است. لذا اداره ایمنی راه در اقدامی ابتکاری و نوآورانه به منظور رفع این چالش، برای اولین بار در کشور، طرح نوین ایمن‌سازی پل‌ها را اجرا کرد.

عزیزی اذعان کرد: در این طرح با حذف قرنیز پل‌ها و آبروها، مجموعه‌ای از تیرهای بتنی به دال متصل شده تا در صورت خارج شدن خودروها از مسیر، امکان هدایت آن‌ها به صورت ایمن به پایین شیب شیروانی وجود داشته باشد. اجرای طرح مستلزم اصلاح شیب‌های شیروانی است تا عبور خودروها به سادگی و با امنیت بالا صورت گیرد که با توجه به اصلاح شیب انجام شده در محور کنارگذر یزد و عدم وجود قرنیز در برخی از آبروها، این محور به عنوان پایلوت برای اجرا در نظر گرفته شد.

وی خاطرنشان کرد: طرح نامبرده شامل مجموعه‌ای از تیرها است که به صورت عمود بر محور راه اجرا می‌شوند و فاصله این تیرها بر اساس خودروی طرح سواری پراید و با بررسی هیدرولوژی منطقه به‌گونه‌ای انتخاب شده است که هم عبور سیلاب به خوبی انجام شود و هم خودرو آسیب جدی نبیند و چرخ آن بین تیرها گرفتار نشود.

رئیس اداره ایمنی راه در رابطه با مزایای اجرای طرح نوین ایمن‌سازی پل‌ها و آبروها، تصریح کرد: این طرح در مقایسه با نصب گاردریل و هندریل، امکان سرقت تجهیزات را از بین برده، ایمنی بالاتری به کاربران ارائه کرده، با توجه به حذف حفاظ فلزی در کنار راه، احساس آرامش بیشتری به رانندگان القا می‌کند.

عزیزی مزیت اصلی روش ارائه شده نسبت به نمونه‌های خارجی را، علاوه بر عدم امکان سرقت، توانایی تحمل بار خودروهای سنگین عنوان کرد و گفت: در صورت خارج شدن خودروهای سواری و کامیون از محور، این سیستم توانایی هدایت ایمن آن‌ها را به انتهای شیب شیروانی دارد.

این مقام مسئول در خاتمه یادآور شد: استفاده از سیستم جدید ایمن‌سازی پل‌ها و آبروها، در این تیپ از آبرو دارای مزیت اقتصادی نیز خواهد بود.