شناسهٔ خبر: 15693 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

حمل و نقل هوایی در هفته‌ای که گذشت؛

حرکت در جهت «شرکت محوری شدن»فرودگاه‌های ایران/ امضای قرارداد اجرای پروژه شهرفرودگاهی امام (ره) در هفته آینده

آلودگی هوا فرودگاه امضای قرارداد اجرای پروژه شهر فرودگاهی امام خمینی در روز شنبه هفته آینده (۲۸ آذر) از اخبار مهم حوزه حمل و نقل هوایی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اخبار مهم حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

محمد باقر قاسم‌زاده

مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان رضوی

عملیات احداث متروی فرودگاه بین‌المللی مشهد در حال انجام است و در بهمن ماه امسال در ایام دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

سرمایه‌گذاران فرانسوی برای ساخت ترمینال خارجی در فرودگاه بین‌المللی مشهد به وسعت ۵۰ هزار متر مربع اعلام آمادگی کردند که مقدمات اجرای این پروژه فراهم شده است.

رحمت الله مه‌آبادی

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور

مدیریت فرودگاهی در ایران «شرکت محور» می‌شود. در این صورت با ایجاد رقابت بین فرودگاه‌های کشور شرایط برای جذب ایرلاین‌ها و راه‌اندازی خطوط پروازی فراهم می‌شود. در همین راستا اخیرا با تشکیل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، این فرودگاه رسما از شرکت فرودگاه‌های کشور تفکیک شد و به عنوان یک شرکت فعالیت می‌کند.

به جز فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) تمام فرودگاه‌های کشور زیان‌ده هستند. به تبع این زیان٬ ذی‌نفعان از جمله مردم نیز متضرر می‌شوند.

رونق و توسعه فرودگاه‌های کمتر برخوردار نیازمند تصمیم‌گیری در سطح طرح‌های ملی است.

برخی فرودگاه‌ها در چارچوب توجیه فنی٬ تجاری و اقتصادی ایجاد نشدند و بر اساس نیازهای محلی و سیاسی ایجاد شده‌اند. این فرودگاه با هدف ارائه خدمت به برخی از سازمان‌ها و نهادها احداث شده‌اند بنابراین نه تنها با اهداف تجاری ساخته نشده‌اند بلکه هرگز تجاری و اقتصادی نمی‌شوند.

هزینه‌های فرودگاهی در نظام بین‌المللی توسط ذینفعان پرداخت می‌شود. عموما این ذی‌نفعان در فرودگاه‌های بزرگ و پرترافیک دنیا مردم هستند و فرودگاه‌های اقماری و کوچک مجموعه سازمان‌ها و نهادهایی که برای تداوم فعالیت خود نیاز به وجود این فرودگاه‌ها دارند هستند.

در کشور ما متاسفانه از هزینه‌های فرودگاهی توسط ذینفعان پرداخت نمی‌شود و اگر رویکرد تغییر نکند قدرت اداره فرودگاه‌ها و توان خدمات‌دهی را به نحو قابل ملاحظه‌ای از دست خواهیم داد.

 

ابراهیم مرادی

مدیرکل مراقبت پرواز شرکت فرودگاه‌های کشور

در طول ایام سوگواری و روزهای پایانی ماه صفر بیش از ۲۵۰ سورتی پرواز عادی و فوق العاده از فرودگاه‌های مختلف کشور به سمت فرودگاه مشهد مقدس انجام شد که هیچ مشکل خاص پروازی در این مدت ثبت و گزارش نشد.

کنترلرهای ترافیک هوایی، برج‌های مراقبت پرواز فرودگاه‌های سراسر کشور، مرکز کنترل فضای کشور و برج و تقرب پرواز فرودگاه مشهد به نحوی شایسته و با استفاده از آخرین تکنیک‌های راداری کنترل ترافیک هوایی٬ به ارایه خدمات به زائران امام رضا (ع) پرداختند.

از سوی رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور؛

کاشف علیپور سرپرست مرکز آموزش فنون هوایی شرکت فرودگاه‌ها شد

گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از تاخیرهای پروازی

در آبان‌ماه امسال در مجموع ۴ هزار و ۳۷۲ پرواز توسط ۱۳ شرکت هواپیمایی از فرودگاه مهرآباد انجام شد که به طور میانگین ۳۴.۵ درصد از پروازهای هر شرکت هواپیمایی با تاخیر مواجه شد.

موسی غنی‌نژاد کارشناس مسائل اقتصادی

آنچه که در این میان قابل بحث است تداوم چنین تصمیم‌گیری‌ها و مداخله نکردن دوباره دولت در امر قیمت‌گذاری است. به نظرم حلقه گم‌شده این موضوع ادامه واگذاری بنزین یارانه‌ای به شرکت‌های هواپیمایی است که سبب خواهد شد تا واقعی‌سازی قیمت‌ها با تاخیر صورت گیرد و دولت به چهار درصد از افراد مصرف کننده هواپیما که عمدتا اقشاری از دهک‌های بالای جامعه به شمار می‌روند، یارانه سوخت گزافی بپردازد.

از این رو بهتر است برای تکمیل آزادسازی در گام بعدی نیز از ارائه بنزین یارانه‌ای خودداری کرده تا شرکت‌های هواپیمایی بنا به نظام عرضه و تقاضا اقدام به قیمت‌گذاری شناور کنند.

بهتر است یکبار برای همیشه از دور باطل تقدیم حامل‌های سوخت به صورت یارانه‌ای به مصرف‌کنندگان مختلف بیرون آید و با واقعی کردن قیمت‌ها هم رانت و فساد موجود را از بین ببرد و از این طریق هم کیفیت ارائه خدمات را افزایش دهد.

محمود نویدی- مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی

قرارداد اجرای پروژه شهر فرودگاهی با مشاور کارفرمای هلندی در روز شنبه هفته آینده امضا می‌شود. قرارداد اولیه با شرکت ناکو پنج ساله است.

در فاز نخست اجرای پروژه شهر فرودگاهی٬ تا ۵ سال آینده ظرفیت مسافری این فرودگاه به ۳۰ میلیون مسافر در سال افزایش می‌یابد.

تاکنون بیش از ۶۰۰ فرودگاه و شهر فرودگاهی در دنیا توسط این شرکت هلندی طراحی شده است.

شهر فرودگاهی امام با ۱۴ هزار هکتار یک پروژه بسیار عظیم و یکی از بزرگترین شهرهای فرودگاهی دنیا خواهد بود که تکمیل آن چند دهه زمان می‌برد که در همین راستا اجرای پروژه‌های شهر فرودگاهی فاز بندی شده است.

ساخت ترمینال مسافری «سلام» با ظرفیت مسافری سالانه ۵ میلیون نفر، ساخت ترمینال مسافری «ایران‌شهر» با ظرفیت مسافری سالانه بین ۲۰ تا ۲۲ میلیون نفر، ایجاد منطقه آزاد تجاری، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی، ساخت باند جنوبی بخشی از پروژه‌های فاز نخست شهر فرودگاهی امام خمینی تا ۵ سال آینده است.

باند جنوبی فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) تا یک سال و نیم آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

در حال حاضر ۸۲ شهر فرودگاهی در حال بهره‌برداری یا در حال توسعه در دنیا وجود دارد.

خوشبختانه دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی توجه ویژه‌ای به معماری، شهر نشینی و حقوق شهروندی دارد و به دلیل اینکه فرودگاه امام خمینی تبدیل به شهر فرودگاهی می‌شود بنابراین نیازمند هویت شهری و رفتار شهری ویژه است.

قرار است آیین‌نامه و دستورالعمل خاص تهیه شود تا تمام ساخت و سازها تابع این ضوابط و معماری باشد و اجازه هیچگونه ساخت و ساز بی‌ضابطه در شهر فرودگاهی داده نمی‌شود.

نظر شما