شناسهٔ خبر: 15700 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو هیئت رئیسه مجلس در گفتگو با پایگاه خبری:

مشکلات مسکن روستایی با اجرای برنامه مدون حل می‌شود/ وظایف سازمان توسعه روستایی و عشایری به بنیاد مسکن تفویض شود

علی نعمت چهاردولی عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با یادآوری عملکرد موفق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در بهسازی بیش از ۸۰ درصد روستاهای کشور گفت: به جای اینکه سازمانی جدید تشکیل دهیم که کلی هزینه برای دولت در بر داشته باشد با تنظیم آیین‌نامه و دستورالعمل جدید وظایف سازمان توسعه روستایی و عشایری را به بنیاد مسکن بسپاریم.

علی‌نعمت چهاردولی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره نقاط قوت و ضعف یکی از بندهای پیش‌نویس برنامه ششم توسعه که در آن تشکیل سازمان توسعه روستایی و ادغام بنیادها و سازمان‌های مردم نهاد همچون بنیاد مسکن مطرح شده است گفت: بنیاد مسکن به عنوان بنیادی که هدیه حضرت امام (ره) است زمانی تشکیل شد که روستاهای ما از حداقل امکانات محروم بودند و علت تشکیل آن نیز تاکید امام بر تامین مسکن و امکانات برای مردم روستایی بود. معتقدم به جای اینکه سازمانی جدید تشکیل دهیم که کلی هزینه برای دولت در بر داشته باشد می‌توانیم با تنظیم آیین‌نامه و دستورالعمل جدید وظایف سازمان جدید را به بنیاد مسکن بسپاریم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: بهتر است با تعریف شرح وظایف بیشتر و تخصیص امکاناتی تازه برای سازمان جدیدی که زیر نظر بنیاد مسکن فعالیت خواهد کرد انتظاراتی را که از سازمان توسعه روستایی داریم به بنیاد مسکن واگذار کنیم، بنیاد را تقویت و شرح وظایف را نیز بر اساس سازمان توسعه روستایی تنظیم کنیم. زیرا با توجه به شناختی که بنیاد مسکن از روستاها و شرایط آن دارد، همچنین با توجه به کارهایی که انجام داده و کارهای نیمه تمامی که در دستور کار دارد می‌تواند اقداماتی مناسب را در روستاها به سرانجام برساند.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در نزدیک به ۸۰ درصد روستاها یک یا دو فاز بهسازی روستاها را انجام داده است به همین خاطر نیز معتقدم اگر با گسترش شرح وظایف بنیاد مسکن وظیفه سازمان جدید را در اختیار بنیاد مسکن که وظایف خود را نیز تا به امروز به شایستگی انجام داده بسپاریم این اقدامی در خور است اما همچنان معتقدم ایجاد سازمان‌های جدید مشکلی از مردم حل نمی‌کند بلکه برنامه داشتن و اجرای برنامه‌هاست که به مشکلات مردم در روستاها سامان می‌دهد. کمااینکه در حال حاضر معاونت روستایی ریاست جمهوری را نیز داریم اما مشکلات روستاها به قوت خود باقی است.

چهار دولی تاکید کرد: به جای تشکیل سازمان‌های جدید شرح وظایف بنیاد مسکن را بر اساس اهداف برنامه ششم توسعه تعیین کنیم.

وی گفت: تشکیل سازمان جدید هزینههای زیادی را به دولت تحمیل می‌کند که این هزینه‌ها از تامین ساختمان در تهران، استان‌ها و شهرستانها تا جذب نیروها و شرایط جدید متغیر خواهد بود و علاوه بر آن با تشکیل این سازمان جدید عملا بنیاد مسکن را که یک نهاد غیردولتی است دولتی کرده و عملا به جای کوچک‌کردن دولت باری جدید را بر دوش دولت می‌گذاریم.

این نماینده مجلس در پایان گفت: ما در برنامه ششم توسعه به دنبال کمک به دولت هستیم و نمی‌خواهیم باری بر دوش دولت بگذاریم اما با تشکیل سازمانی جدید بنیاد مسکن را که یک نهاد غیردولتی است و کارهای ویژه‌ای را انجام می‌دهد عملا جزو تشکیلات دولتی آورده و آن را بزرگ‌تر می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی. در لایحه پیش‌نویس برنامه ششم توسعه که توسط ستاد برنامه ششم تنظیم شده، آمده است: «دولت موظف است برای بهبود کیفیت زندگی و پایداری توسعه مناطق روستایی و جوامع عشایری و کاهش نابرابری‌ها و عدم تعادل‌های بین جوامع روستایی، عشایری و شهری، نسبت به ادغام سازمان‌های امور روستایی و عشایری در سطح ملی، منطقه‌ای و محلی (معاونت توسعه روستایی عشایری و مناطق محروم معاون اول ریاست‌جمهوری، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان امور عشایری، سازمان تعاون روستایی و دوایر و ادارات مرتبط در سطوح استانی و محلی) به عنوان سازمان توسعه روستایی و عشایری تا پایان سال اول برنامه ششم اقدام نماید.»/

نظر شما