شناسهٔ خبر: 15707 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

دیدار وزیر راه و شهرسازی با وزرای راه و خدمات عمومی الجزایر

آخوندی: زمان ارتقاء سطح مبادلات تجاری ایران با الجزایر فرا رسیده است/ تاکید بر رفع تمامی موانع از سوی هر ۲ کشور/ تمایل الجزایر به استفاده از توانمندی ایران در حوزه راهسازی

دیدارهای وزیر راه و شهرسازی در سفر به الجزایر دکتر عباس آخوندی با انتقاد از سطح پایین مبادلات اقتصادی ایران و الجزایر گفت: اکنون پرونده هسته‌ای ایران بسته شده و بسیاری از موانع برداشته می‌شود و زمان آن فرا رسیده که سطح مبادلات اقتصادی را به سطح مبادلات سیاسی ارتقاء دهیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در ادامه برنامه‌های سفر خود به الجزایر در دیداری جداگانه با بوجمعه الطلع وزیر راه و همچنین عبدالقادر وعلی وزیر خدمات عمومی این کشور گفتگو و تبادل نظر کرد.

رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و الجزایر با انتقاد از وضعیت نامطلوب سطح مبادلات اقتصادی دو کشور که میزان آن حدود ۴ تا ۶ میلیون دلار در سال است گفت: با بسته شدن پرونده هسته‌ای ایران و رفع تمامی تحریم‌ها به ویژه تحریم‌های پولی و بانکی، زمان آن فرا رسیده تا سطح مبادلات اقتصادی را به سطح مبادلات سیاسی ارتقاء دهیم.

آخوندی با اشاره به مواضع سازنده الجزایر در قبال پرونده هسته‌ای ایران اظهار داشت: شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه‌های قبلی خود را لغو کرد و قطعنامه جدیدی صادر و اعلام کرد که ایران هیچ انحرافی نداشته است. این اتفاق نشان داد که جمهوری اسلامی ایران همواره با صداقت و به درستی عمل کرده است و مواضع کشورهایی نظیر الجزایر که در مسئله هسته ای از ایران دفاع کرده‌اند، مواضعی بر حق بوده است.

وزیر راه و شهرسازی ایران گفت: ایران و الجزایر دارای پیشینه سیاسی خوبی هستند و سطح مبادلات سیاسی دو کشور در حد قابل قبولی قرار دارد و جای تعجب دارد که این دو کشور در زمینه اقتصادی سطح مبادلاتشان بسیار نازل باشد.

وی همچنین بر لزوم توسعه همکاری‌های دو جانبه تهران ـ الجزیره تاکید کرد و گفت: فرصت‌ها و ظرفیت‌های فراوانی برای گسترش مناسبات فی مابین وجود دارد و دو کشور می‌توانند سطح همکاری‌های خود را در بخش‌های مختلف از جمله مسکن، راهسازی، نفت و گاز ارتقاء دهند.

آخوندی همچنین افزود: ایران پیشرفت‌های زیادی کرده است و این توانایی را دارد تا در زمینه‌های راهسازی، مسکن، خودرو، کشاورزی و دامپروری و همچنین انتقال تکنولوژی به الجزایر کمک‌های فراوانی انجام دهد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر رفع تمامی موانع و مشکلات بین روابط دو کشور به وزرای حمل ونقل و خدمات عمومی الجزایر پیشنهاد داد تا برای تسریع در انجام امور و پیگیری روند کار تماس‌های مستقیم با هم برقرار کنند.

رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و الجزایر در پایان از فعالان اقتصادی الجزایر برای بازدید از دستاوردهای اقتصادی ایران دعوت کرد به ایران بیایند و از نزدیک شاهد رشد اقتصادی ایران باشند.

بوجمعه الطلع وزیر راه الجزایر در دیدار با وزیر راه و شهرازی کشورمان گفت: ما در نظر داریم تا ۲۳ هزار کیلومتر جاده سازی در کشورمان انجام دهیم که از این مقدار ۱۲۰۰ کیلومتر آن بزرگراه است. برای انجام این حجم راه مایل هستیم از توانمندی شرکت‌های ایرانی استفاده کنیم.

همچنین عبدالقادر وعلی وزیر خدمات عمومی الجزایر در گفتگو با وزیر راه و شهرسازی کشورمان گفت: در کشور ما مشکلات بوروکراتیک فراوانی وجود دارد اما در تلاش هستیم تا تمامی این موانع را برطرف کنیم و سطخ مبادلات اقتصادی با ایران را افزایش دهیم.

شایان ذکر است، هیئت اعزامی وزارت راه و شهرسازی به عنوان دبیرخانه و هماهنگ‌کننده مذاکرات نشست‌ها و اجلاس شامل؛ دکتر آخوندی رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و الجزایر، دکتر اصغر فخریه کاشان قائم‌مقام وزیر در امور بین‌الملل و تامین مالی و شهرام اجتهادی معاون مدیرکل حوزه وزارتی است.

برچسب‌ها:

نظر شما