شناسهٔ خبر: 157355 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در مکاتبه با استاندار اصفهان ابلاغ شد؛

موافقت با الحاق اراضی به محدوده شهر کاشان

ببینید| برگزاری هجدهمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری در مکاتبه با استاندار اصفهان ضمن ابلاغ مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر کاشان موضوع الحاق ۵۰ هکتار اراضی به محدوده شهر از موافقت اعضای شورا با بخشی از پیشنهادهای الحاقات به محدوده شهر کاشان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خسرو دانشجو دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با مرتضوی استاندار اصفهان، مصوبه شورا را با موضوع مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر کاشان، ابلاغ کرد.

بر اساس این مصوبه، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۸ دی ۱۴۰۲ مصوبه جلسه ۱۸ دی ۱۳۹۹ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اصفهان " مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر کاشان موضوع الحاق ۵۰ هکتار اراضی به محدوده شهر" را برای تأمین اراضی مورد نیاز مسکن حمایتی با توجه به صورت‌جلسه مورخ ۱۰ دی ۱۴۰۲ کمیته فنی شماره یک مورد بررسی قرار داد و به شرح زیر اتخاذ تصمیم کرد:

الف - با پیشنهاد شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مبنی بر الحاق اراضی دولتی در مجاورت محله راوند، با اعمال اصلاحات در محدوده به شرح زیر موافقت کرد:

۱- با عنایت به اشعار اداره کل راه و شهرسازی استان مبنی بر وجود تداخل محدوده اراضی با بخش‌های دارای سوابق واگذاری دولتی، حدود ۱۰ هکتار اراضی در بخش شمالی با کنترل اداره کل راه و شهرسازی استان از محدوده مصوب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان حذف و کمافی‌السابق در حریم شهر تثبیت شود.

۲- بخش‌های متداخل با حریم ۱۶۰ متری آزادراه اصفهان - تهران از محدوده اراضی الحاقی در بخش غربی حذف شود.

ب - مقرر کرد تا طرح تفصیلی اراضی مذکور با سقف ظرفیت واحدپذیری حدود ۳۳۰۰ واحد با الگوی ساخت ترکیبی (۶۰ درصد ۴ طبقه و ۴۰ درصد ۶ طبقه) و تأمین سرانه خدماتی (در تمامی مقیاس‌ها) حداقل به میزان طرح تفصیلی شهر و رعایت چارچوب زیر به تایید کمیسیون ماده پنج برسد:

۱. ضمن اعلام ضرورت «تهیه مطالعات در خصوص عارضه‌سنجی ترافیکی و الگوی کلی شبکه راه‌های اراضی در تناسب با آیین‌نامه طراحی راه‌های شهری» و تائید آن توسط شورای هماهنگی ترافیک استان، مطابق با اعلام‌نظر اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان (نامه شماره ۳۰۹۵۲/۲۱ مورخ ۱۳ مرداد ۱۳۹۵) بر تأمین دسترسی مربوطه صرفاً از طریق بلوار در حال احداث و عدم ایجاد هرگونه راه دسترسی به آزادراه تأکید می‌شود.

۲. ضمن انعکاس بستر و حریم و قنات و آبراهه‌های متداخل با محدوده اراضی الحاقی براساس اعلام‌نظر شرکت آب منطقه‌ای استان، «نقشه هدایت آب‌های سطحی و مدیریت سیلاب» در اسناد طرح ارائه شود.

۳. با توجه به محدودیت‌های شدید منابع آب منطقه، بنا به نظر نماینده وزارت نیرو، تأمین آب این واحدها صرفاً از محل صرفه‌جویی و مدیریت مصرف منابع فعلی شرب این شهر امکان‌پذیر خواهد بود.

پ- با توجه به حساسیت‌های پدافندی مترتب بر موضوع «خط لوله انتقال آب زاینده‌رود» و «تخلیه جمعیت شهری در شرایط اضطرار»، مقرر شد تا مطالعات پدافند غیرعامل تکمیلی انجام شده توسط مشاور طرح، به تایید اداره کل پدافند غیرعامل استان برسد.

ت – با توجه به «حساسیت منابع آبی شهر» و «ملاحظات پدافندی موضوع تداخل با عرصه سیلاب‌دشت سوک چم» بر عدم پذیرش هرگونه پیشنهاد بعدی الحاق در جهت تأمین اراضی طرح نهضت ملی در عرصه‌های متداخل با دشت سیلابی تأکید می‌شود.

ث – ضمن استعلام مجدد از اداره کل میراث فرهنگی استان، عرصه و حریم آثار تاریخی موجود دقیقاً در طرح اعمال شود.

در پایان مصوبه تأکید شده‌است: در اجرای ماده ۴۲ آیین نامه نحوه بررسی طرح‌ها، نقشه محدوده شهر با الحاق اراضی مورد نظر جهت ابلاغ به مراجع ذیربط تحویل دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران شود.