شناسهٔ خبر: 157357 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

ایستگاه هواشناسی خودکار فرودگاه سمنان افتتاح شد

ایستگاه هواشناسی در راستای توسعه شبکه ایستگاه‌های خودکار هواشناسی فرودگاهی، ایستگاه هواشناسی سینوپتیک فرودگاهی سمنان افتتاح شد و به بهره برداری رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در اولین روز دهه مبارک فجر ۱۴۰۲ آیین افتتاح همزمان و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های عمرانی و اقتصادی شهرستان سمنان در دهه مبارک فجر ۱۴۰۲ با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان، سید محمدرضا هاشمی استاندار سمنان، معاونین استاندار، فرماندار شهرستان سمنان، خانواده معظم شهدا، مشاورین و مدیران کل ستادی و اجرایی و اقشار مختلف مردم در روز ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تالار استاد شهید مرتضی مطهری شهرستان سمنان ساختمان و ایستگاه خودکار هواشناسی فرودگاه سمنان افتتاح شد.

به همین مناسبت در آیین جداگانه محمد بهرامی، فرماندار شهرستان سمنان و هیئت همراه با حضور در محل پروژه، ساختمان و ایستگاه خودکار هواشناسی سینوپتیک فرودگاهی سمنان افتتاح و به بهره برداری رسید.

ایرج مصطفوی مدیرکل هواشناسی استان سمنان در این مراسم با اشاره به طرح عمرانی ایستگاه خودکار هواشناسی فرودگاه سمنان با اعتباری بالغ بر ۳۱ میلیارد ریال، گفت: زیربنای این طرح ۱۶۰ متر مربع در ۲ طبقه با چهار اتاق شامل اتاق دیده‌بانی، کارشناس و نمازخانه است.

مدیرکل هواشناسی سمنان ادامه‌داد: تجهیزات فنی این پروژه شامل شش حسگر دما، رطوبت هوا، سمت و سرعت باد، فشار هوا و باران است که قابلیت ثبت و ارسال برخط داده‌ها و ذخیره در پایگاه داده‌ها دارد، همچنین برج مراقبت، سکوی استاندارد ادوات جعبه دماسنج‌ها، باران‌سنج هشت اینچی و بادنمای الکتریکی نصب شده است که به‌منظور ثبت بیشینه و کمینه دما رطوبت نسبی هوا باران ۲۴ ساعته در مواقع بحران آماده ارائه داده‌ها است.

مصطفوی هدف از ایجاد این ایستگاه هواشناسی در فرودگاه سمنان را استقرار نیروی کارشناس متخصص در محل، تهیه گزارش‌های جوی به‌صورت متار سینوپ و اس‌پی‌سی، ارسال داده‌های هواشناسی به مرکز سوئیچ و سازمان هواشناسی، ارسال داده‌های هواشناسی به برج مراقبت فرودگاه به‌منظور امنیت و نشست و برخاست پروازها، قرار گرفتن در گزارش هوانوردی، و ثبت داده در بانک داده هواشناسی، دانست.

وی بیان کرد که هزینه اجرای ساختمان ۱۶ میلیارد ریال از محل اعتبارهای استانی و برای ایستگاه خودکار ۱۵ میلیارد ریال از محل اعتبارهای ملی بوده است.

به گزارش روابط عمومی هواشناسی سمنان، مدیرکل هواشناسی سمنان تأکید کرد: ساخت ایستگاه هواشناسی فرودگاه سمنان از سال ۱۳۹۸ آغاز شده بود و در دهه فجر ۱۴۰۲ به بهره‌برداری رسید.