شناسهٔ خبر: 15744 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

کشاورزیان در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل عنوان کرد:

مهمترین مشکل حمل‌و‌نقل، بهره وری پایین است/ به جای اینکه برای مردم کار ایجاد کنیم آنها را یارانه‌بگیر کرده‌ایم

داوود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: به این مسأله اعتقاد ندارم که بخش حمل و نقل جاده‌ای به صورت یارانه‌ای و تزریق آمپول اداره شود بلکه این بخش باید روی پای خودش بایستد و نظام یارانه‌ای هیچ‌گاه جوابگو نیست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی داوود کشاورزیان در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری ضمن خوش آمدگویی به تمامی حضار در مراسم و خسته نباشید به تمامی فعالان بخش حمل و نقل، روز ۲۶ آذر روز حمل و نقل و رانندگان و روز یکم دی ماه روز راهدار را به این اقشار زحمتکش تبریک و تهنیت گفت و با اشاره به زحمات این افراد در ایام اربعین یادآور شد: بخش زیادی از هم وطنان ما در ایام اربعین به کربلا مشرف شدند و انتظار تأمین ناوگان مناسب برای برگشت خود داشتند که این مهم را رانندگان و راهداران برای آنها مهیا کردند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با یادآوری اینکه در جمع شما، هزاران سال تجربه فعالیت در حوزه حمل و نقل وجود دارد گفت: از دو سال و اندی پیش که در خدمت شما در سازمان راهداری هستم همواره به این مسأله فکر می‌کردم که مهم‌ترین مشکل بخش حمل و نقل چیست؛ این نکته مشهود بود که تمامی فعالان این بخش از وضعیت موجود راضی نیستند و منتظر تحول و اقدامی راهگشا برای بخش هستند و این سؤال همواره وجود داشت که مشکل بخش حمل و نقل از کجا نشأت می‌گیرد؟ آیا آیین نامه‌های تأسیس باید اصلاح شود یا برخی کمیسیون‌های فعال دارای مشکل هستند و ما باید به کجا رسیدگی کنیم؟

وی با بیان اینکه جمع بندی من این است که بهره وری بخش حمل و نقل پایین است افزود: مشکل ما این نیست که مالک ناوگان شرکت باشد یا راننده؛ اینها اهمیت چندانی در بهره وری ندارد و همه اینها در دنیا وجود دارد. برای مثال میزان حرکت یک کامیون در کشورهای توسعه یافته سالانه حدود ۱۵۰ هزار کیلومتر بوده در حالی که در کشور ما میزان سیر یک کامیون ۵۰ هزار کیلومتر است و این یعنی بهره وری پایین است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بنابراین نه تنها کسی حاضر نیست سرمایه‌اش را به این بخش وارد و ناوگان خریداری کند بلکه سرمایه به دست آمده در این بخش نیز در بخش‌های دیگری هزینه می‌شود و این مسأله را نمی‌توان با بخشنامه به فعالان حوزه حمل و نقل اجبار کرد که هزینه به دست آمده را در همین بخش سرمایه‌گذاری کنند. ما ایرانی‌ها نیز متخصص این هستیم چگونه این بخشنامه‌ها و آیین نامه‌های دولتی را دور بزنیم و کار خودمان را انجام بدهیم.

وی با بیان اینکه سود مورد انتظار هیچ گاه در بخش حمل و نقل حاصل نشده است از حاضران در مراسم خواست تا پیشنهادات خود را در زمینه افزایش بهره وری در بخش حمل و نقل در قالب یک بسته مدیریتی ارائه کنند و گفت: البته بنده و همکاران به جمع بندی‌هایی رسیده‌ایم ولی نمی‌خواهیم رأسا رسیدگی کنیم و می‌خواهیم شما نمایندگان بخش خصوصی نیز در تصمیمات دخیل باشید.

کشاورزیان با اشاره به رکود حاکم بر اقتصاد کشور یادآور شد: در سال گذشته به دلیل این رکود بهره وری در حوزه حمل و نقل بیش از پیش کاهش پیدا کرد. در عین حال بعید می‌دانم که اگر ما به شرایط رونق اقتصادی هم دست یابیم بهره وری در این بخش به حد مطلوب برسد. در نتیجه نیاز به اخذ تصمیمات جدی‌تری است که مثل یک عمل جراحی دردآور باشد.

وی با اشاره به افزایش نرخ دلار در سال‌های اخیر که افزایش چندبرابری داشته است افزود: علی رغم ظرفیت خوب تولید اتوبوس در کشور تعداد اتوبوس تولیدی بسیار پایین است و سالیانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان برون شهری اضافه می‌شود همچنین ظرفیت چندده هزاری ناوگان باری کشور در سال‌های اخیر افت شدید داشته است. برای حل این معضل در سازمان راهداری قراردادهای بسیار خوبی منعقد کرده‌ایم به ویژه در بخش مسافری، منابع محدود سازمان راهداری را سرمایه‌گذاری کردیم؛ با این منابع محدود نمی‌توانستیم حجم وسیع ناوگان باری را پاسخگو باشیم در عین حال استفاده از ظرفیت‌های قانونی مثل بند «ق» قانون بودجه برای این منظور در نظر گرفته شده است و منابع محدود سازمان راهداری را به بخش مسافری اختصاص دادیم.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه برای نوسازی مینی بوس‌ها وام ۶ درصدی تا ۷۰ درصد پوشش قیمت خودرو و تا سقف ۱۲۱ میلیون تومان را در نظر گرفته‌ایم ولی کسی استقبال نمی‌کند ادامه داد: برای اتوبوس نیز وام خرید تا ۷۰ درصد پوشش قیمت ناوگان پیشنهاد داده‌ایم ولی استقبالی صورت نگرفت بنابراین نوسازی در بخش مسافری متفاوت است در عین حال میزان سیر ناوگان مسافری با بخش باری متفاوت است و اتوبوس‌های ما بیشتر از میانگین جهانی تا ۳۰۰ هزار کیلومتر در سال تردد می‌کنند.

وی با اشاره به سخنان و نظرات رؤسای انجمن‌های صنفی و شرکت‌های حمل و نقلی افزود: اینکه ما از یکدیگر انتقاد کنیم کار خوبی است و بنده حرف‌های شما را همواره شنیده‌ام ولی اعتقاد دارم باید راهکاری برای افزایش بهره وری بخش ارائه شود و به این مسأله اعتقاد ندارم که بخش به صورت یارانه‌ای و تزریق و آمپول اداره شود بلکه بخش باید روی پای خودش بایستد و نظام یارانه‌ای هیچ گاه جوابگو نیست.

کشاورزیان با یادآوری اینکه در دو سال گذشته هیچ گونه فشاری روی نظام قیمت‌گذاری نداشته‌ایم اظهار کرد: برای ایام اربعین ما این آمادگی را داشتیم قیمت‌ها تا سه برابر افزایش پیدا کند ولی خود شرکت‌ها اعلام کردند افزایش قیمت تا دو برابر حد معمول برای ما کافی است؛ این صنعت و فعالیت اقتصادی اقتضائاتی دارد که در مواقع پیک و اوج مسافرت گران می‌شود و برعکس در فصل کم سفر ارزان می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از حدود بیست و اندی سال قبل دولت این تصمیم را گرفت که قیمت‌ها توافقی باشد در شرایطی که در آن زمان تمام اقتصاد کشور به صورت کوپنی و به صورت اقتصاد حکومتی با کنترل و نظارت شدید عرضه می‌شد در نتیجه ماهیت کار اینگونه است که قیمت بر اساس نیاز بازار تعیین شود و فقط طول مسیر و میزان سیر قیمت‌ها را در این بخش تعیین نمی‌کند.

وی با اشاره به تلاش فراوان راهداران ادامه داد: امسال سال بسیار سختی را در پیش داریم و به جرأت می‌توان گفت در قیاس با سال‌های گذشته هیچ گاه به لحاظ اعتباری مثل امسال در مضیقه نبوده‌ایم و درک این مسأله نیز ساده است سالیان قبل نفت را حدود بشکه‌ای ۱۵۰ دلار می‌فروختیم ولی امسال با قیمتی حدود ۳۰ دلار به فروش می‌رسانیم آن هم به صورت محدود در نتیجه درآمد دولت رو به کاهش و هزینه‌های جاری نیز روز به روز رو به افزایش است.

کشاورزیان هزینه جاری تحمیل شده در دولت قبل را گرفتاری بزرگی برای همگان دانست و افزود: هم افرادی که یارانه می‌گیرند آنقدر به این یارانه وابسته شده‌اند که اگر قطع شود دچار مشکل می‌شوند و هم دولتی که می‌خواهد یارانه را پرداخت کند با مشکل مواجه می‌شود و کسی نیست این سؤال را مطرح کند در سال‌هایی که یارانه پرداخت نمی‌شد مردم چه می‌کردند؟ آیا این یارانه پرداختی مشکلی را حل کرده است؟

وی با انتقاد از اینکه کل بودجه عمرانی دولت در سال گذشته کمتر از ۲۵ هزار میلیارد تومان بوده است گفت: در همین شرایط بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت شده که اگر این رقم به بودجه‌های عمرانی اختصاص می‌یافت معضل اشتغال به طور کلی حل می‌شد متأسفانه به جای اینکه برای مردم کار ایجاد کنیم آنها را صدقه بگیر کرده‌ایم.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه مجموعه این عوامل موجب شده که وضع اعتباری دولت امسال وخیم باشد ادامه داد: مدیران کل استانی تحت فشار زیادی هستند در عین حال بار اصلی کار روی دوش پیمانکاران بوده است. در شرایطی که پول کمتری داشته‌ایم امسال کار بیشتری در قیاس با سال‌های قبل انجام شده است و به پیمانکاری که سرمایه کشور است فشار زیادی آمد. وظیفه خود می‌دانم از آنها تشکر کنم و امیدوارم با گشایش‌هایی که در روابط بین الملل ایجاد شده است منابع مالی آزاد شود و بتوانیم مقداری از فشار به پیمانکاران را بکاهیم.

وی یادآور شد: البته برخی معتقدند قیمت نفت رو به کاهش است که این مسأله تأثیر منفی بر اقتصاد ما خواهد گذاشت در حالی که بنده این پاسخ را به آنها می‌دهم که دوره‌ای که نفت بشکه ای ۱۳۰ دلار بود چه اتفاق مثبتی برای کشور حاصل شد؟ به گواهی آمار و ارقام بهترین دوران اقتصادی کشور دوره اصلاحات بود که ما کمترین قیمت نفت را تجربه کردیم ولی بیشترین رشد اقتصادی را داشتیم پس مشکل ما پول نفت نیست وقتی وابستگی شدیدی به نفت پیدا می‌کنیم و به یک باره شیر نفت بسته می‌شود دچار مشکل می‌شویم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه امور مربوط به ایمنی از کارهای واجب ماست که به راحتی از ما ساقط نمی‌شود گفت: در شرایط کمبود و نبود اعتبار نیز باید کارهای مربوط به ایمنی را پیش برد و ابتدا باید اقداماتی که به تجدید خط کشی‌ها، نصب تابلوها و علائم، اصلاح شیب و شانه، پاکسازی حریم و اصلاح تقاطعات و دوربرگردان‌ها بپردازیم. اینها مواردی است که به ارتقای ایمنی کمک می‌کند که موارد پرهزینه‌ای نیستند و فقط نیازمند مدیریت صحیح در حوزه‌ها هستند.

کشاورزیان اولویت بعدی سازمان راهداری را رسیدگی به مبلمان جاده‌ای مثل ایجاد مجتمع‌های خدمات رفاهی و تقویت آی تی اس (سیستم های مدیریت هوشمند) است گفت: قراردادهایی در این زمینه در حال اجراست که کار نصب برخی دوربین‌های هوشمند در جاده‌های کشور در مراحل پایانی خود است که قرارداد نصب ۱۸۰۰ دوربین سال گذشته منعقد شد و این دوربین‌ها در راه‌های شریانی و غیر شریانی مهم نصب خواهد شد.

وی استفاده از سیستم دبلیو آی ام برای کنترل بار غیر مجاز ناوگان حمل و نقل جاده‌ای را یکی دیگر از اقدامات سازمان راهداری برشمرد و افزود: از پلیس راهور می‌خواهیم جلوی تردد ناوگان باری بدون بارنامه را بگیرد. وقتی ناوگانی بارنامه دارد یعنی کنترل‌هایی روی بار و راننده آن صورت گرفته است ولی وقتی نباشد نمی‌توان از سلامت ناوگان و راننده مطمئن بود.

وی به ساخت پاسگاه‌ها در جاده‌های کشور اشاره و عنوان کرد: به زودی در ۵۰ نقطه‌ای که در قرارداد منعقده شده تعیین شده است پاسگاه‌هایی احداث می‌شوند و امیدواریم مجموعه اقدامات انجام شده در سازمان راهداری در کنار کارهای نرم افزاری برای اطلاع رسانی به مردم و رانندگان ایمنی راه‌ها را ارتقا دهد و مردم در حال حاضر می‌توانند با مراجعه به سامانه ۱۴۱ به طور مستقیم از طریق دوربین‌های نظارت تصویری وضعیت جاده‌های کشور را ببینند و تصمیم گیری کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی از پلیس خواست تا از حرکت خودروهای بدون زنجیر چرخ در محورهای برف گیر جلوگیری کند چراکه نبستن زنجیر چرخ برای یک ناوگان سنگین می‌تواند مانع از حرکت او در جاده‌ها شود و راه همه خودروهای مسیر بسته شود./

نظر شما