شناسهٔ خبر: 157469 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

دستور وزیر راه و شهرسازی برای تامین ۵۰۰ واگن مسافری با مشارکت بخش خصوصی

ببینید | مراسم ورود ۶۸۵ دستگاه ناوگان جدید به شبکه ریلی با حضور وزیر راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی دستور انعقاد قرارداد با بخش خصوصی برای تامین ۵۰۰ واگن مسافری در راستای نوسازی ناوگان ریلی مسافری را صادر کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در مراسم دومین مرحله ورود ناوگان نو و بازسازی شده در سال جاری که امروز دوشنبه ۱۶ بهمن ماه در ایستگاه راه آهن تهران، برگزار شد، ضمن تبریک ایام دهه فجر و چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب، با اشاره به دستاوردهای انقلاب اظهار کرد: بخشی از اهداف انقلاب در حوزه وزارت راه و شهرسازی محقق شده، بخشی در مسیر تحقق است و بخشی نیز براب دست‌یابی، تعریف شده است.

بذرپاش ادامه داد: چند پروژه بزرگ زیرساختی صنعت ریلی در یک سال گذشته به بهره‌برداری رسید که برخی از آن‌ها سال‌ها سرمایه گذاری شده و معطل مانده بود که البته از همه دست اندرکاران این پروژه‌ها چه در سال‌های گذشته و چه امروز قدردانی می‌کنیم.

وزیر راه‌ و شهرسازی اظهار کرد: پروژه همدان به سنندج یکی از خطوط اصلی ریلی کشور بود که استان کردستان را از بن بست ریلی خارج و به شبکه ریلی متصل کرد.

وی افزود: با اتصال هر استان به شبکه ریلی توسعه اقتصادی آن جایگاه ویژه‌ای پیدا می‌کند و با تکمیل زیرساخت‌های حمل‌ونقلی، شرایط برای سرمایه‌گذاری در آن استان فراهم می‌شود که می‌توانیم نتایج آن را در سال‌های آینده ببینیم.

به گفته بذرپاش این پروژه در کریدور شرقی_ غربی نیز نقش قابل توجهی ایفا می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت تکمیل زنجیره‌های کریدوری ریلی برای کل کشور ادامه داد: پروژه بستان آباد به تبریز از دیگر قطعات بزرگ ریلی کشور بود که بعد از سال‌ها به بهره‌برداری رسید و اتفاق بزرگی در غرب کشور رقم زد. این پروژه کارکرد مهمی را در کریدور شرقی_ غربی نیز خواهد داشت.

بذرپاش پروژه بعدی را خط دوم راه‌آهن اندیمشک به اهواز دانست که در اوایل امسال اجرا شد و گفت: دو خطه کردن‌ محورهای ریلی هم ظرفیت محور را دو برابر می‌کند و در بخش حمل بار تاثیر به سزایی دارد و هم در جابه‌جایی مسافر با کوتاه کردن مسافت و زمان سیر نقش ایفا می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه راه‌آهن رشت به کاسپین نیز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: این راه‌آهن یکی از قطعات راهبردی در حوزه حمل‌ونقل کالای دریا به دریا است و دو بندر مهم کشور را به یکدیگر متصل می‌کند.

بذرپاش ادامه داد: راه آهن رشت_اقلید_ یزد نیز از دیگر پروژه‌های مهم بود که با اهتمام راه‌آهن و سایر بخش‌های مجموعه وزارت راه و شهرسازی به بهره‌برداری رسید.

وی تاکید کرد: عملیات سیر در این قطعه ریلی با بیش از ۲۷۰ کیلومتر طول تا پایان سال انجام می‌شود. 

وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار کرد: راه‌آهن چابهار به زاهدان نیز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد و بندر راهبردی چابهار را به منطقه مرکزی کشور متصل می‌کند.

به گفته بذرپاش، در این خط ریلی گسترده هم شرکت‌های خصوصی و هم پیمانکاران و هم قرارگاه خاتم مشغول فعالیت اند. 

وی ادامه داد: پروژه شهرکرد به اصفهان نیز تا پایان دولت به بهره‌برداری خواهد رسید.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در حوزه زیرساخت و ناوگان ریلی اقدامات مهمی انجام شده و کمیته توسعه ناوگان حمل‌ونقل هم تشکیل دادیم تا به ویژه در حوزه مسافری تحول آفرینی شود.

بذرپاش اقدام انجام شده در خصوص ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید را از دیگر اقدامات خوبی انجام شده دانست و افزود: در حوزه ناوگان باری کاملا برای واگذاری به شرکت‌های صاحب بار برای سرمایه‌گذاری آمادگی داریم.

وزیر راه   شهرسازی در ادامه اظهار کرد: هر شرکتی که امکان ساخت واگن مسافری دارد از طریق تهاتر نفت یا سایر روش‌ها برای تامین واگن مسافری، وارد میدان شود.

بذرپاش تاکید کرد: قرارداد تامین ۵۰۰ واگن مسافری از طریق تولید داخل یا واردات تا پایان سال منعقد شود.