شناسهٔ خبر: 157496 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای:

رکورد ماهانه ترانزیت جاده‌ای پس از ۱۰ سال شکسته شد

داریوش امانی رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از شکسته شدن رکورد ماهانه ترانزیت در دی ماه ۱۴۰۲ پس از ۱۰ سال خبر داد.

داریوش امانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به عملکرد ترانزیتی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در ۱۰ ماهه سال جاری اظهار کرد: ۵۰۶ هزار و ۸۰۳ دستگاه ناوگان ایرانی و خارجی حامل ۱۱.۴ میلیون تن کالا از قلمرو کشور ترانزیت شده که نسبت به دوره مشابه ۱۰ ماهه ۱۴۰۱ رشد ۴۶ درصدی داشته است.

وی افزود: همچنین در دی ماه شاهد شکسته شدن رکورد ماهانه پس از ۱۰ سال با میزان ترانزیت ۱.۴۴۵ میلیون تن ترانزیت از کشور بودیم.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: بنادر شهید رجایی و پایانه‌های مرزی پرویز خان، باشماق، آستارا و بازرگان مهم‌ترین مبادی ورودی کالای ترانزیتی بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به میزان صادرات از پایانه‌های مرزی در ۱۰ ماهه سال جاری نیز یادآور شد: ۸.۹۳۸ میلیون تن کالا با تردد ۳۹۰ هزار و ۲۹۲ ناوگان حمل و نقل بین المللی صادر شده که با رشد ۱۴ درصدی همراه بوده است.

امانی با بیان اینکه «پیش‌بینی می‌شود، روند افزایشی ترانزیت از قلمرو کشور در دو ماهه پایانی سال جاری نیز ادامه یابد» تصریح‌کرد: اقدامات صورت گرفته در دولت سیزدهم جهت همگرایی سیاسی و اقتصادی منطقه‌ای به‌ویژه با کشورهای همسایه و تمهیدات وزیر راه و شهرسازی منجر به برگزاری نشست‌هایی با کشورهای همسایه و هیئت‌های خارجی طی سال گذشته و امسال شده است و جا دارد از تلاش تمامی دستگاه‌ها و نهادهای مؤثر برای تسهیل ترانزیت کالا از کشور تشکر و قدردانی شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اقدامات انجام شده در این سازمان با هدف ارتقا و تسهیل ترانزیت و حمل و نقل بین المللی گفت: از مهم‌ترین اقدامات انجام شده می‌توان به ارتقای زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری در پایانه‌های مرزی، بهسازی و ارتقای محورهای منتهی به پایانه‌های مرزی، پیگیری و رفع مشکلات فرایندی، تسهیل در تردد از طریق برگزاری کمیته نشست‌های مشترک حمل‌ونقل جاده‌ای با کشورهای مختلف و با اولویت کشورهای همسایه، پیگیری رویکرد لجستیکی در محدوده مرزها و انتقال رویه‌های غیر مرزی از صفر مرزی به پسکرانه، پیگیری پیاده سازی سامانه نوبت دهی مکانیزه در پسکرانه پایانه مرزی با اولویت مرزهای با تردد بالا، طرح و رفع موضوعات و مشکلات مرزی و... اشاره کرد.