شناسهٔ خبر: 157516 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

افزایش ۱۹ درصدی جابه‌جایی بار از مبدأ استان مرکزی

حمل و نقل مرکزی علی امیری معاون حمل و نقل اداره کل راهدای و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه بیش از ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بار از مبدا استان جابه‌جا شده که افزایش ۱۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می دهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان مرکزی، علی امیری معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی با اشاره به افزایش جابه‌جایی بار از مبدأ استان در ۱۰ ماه اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه بیش از ۱۹ میلیون تن بار از مبدا استان جابه‌جا شده است.

وی با بیان اینکه در مدت مشابه سال گذشته ۱۶ میلیون و ۶۴۰ هزار تن انواع بار توسط ناوگان حمل و نقل استان جابه‌جا شده بود، افزود: در سال جاری این رقم با افزایش ۱۹ درصدی به ۱۹ میلیون و ۸۲۶ هزار تن رسیده است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی با بیان اینکه یک میلیون و ۱۸۷ هزار و ۴۷۴ بارنامه برای حمل این میزان بار در سال جاری صادر شد، ادامه داد: صدور بارنامه نیز در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته که یک میلیون و ۳۳ هزار و ۹۶۴ بارنامه بوده، ۱۵ درصد افزایش یافته است.

امیری بیان کرد: کالاهای معدنی و ساختمانی با حدود ۷ میلیون و ۹۳ هزار تن و کالاهای شیمیایی با حدود ۵ میلیون و ۷۸۴ هزار تن به ترتیب ۳۶ و ۲۹ درصد از مجموع بار حمل شده در استان را تشکیل می دهند؛ ۱۷ درصد بارهای حمل شده درون استانی و ۸۳ درصد برون استانی بوده است.

وی با بیان اینکه استان تهران، اصفهان، مرکزی و خوزستان مقاصد اصلی بار بودند، اضافه کرد: شهرستان های اراک، ساوه، دلیجان و زرندیه نیز شهرستان های اصلی مبدا بار در استان مرکزی هستند.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی گفت: اراک با تناژ بار حمل شده ۵ میلیون و ۴۸۵ هزار تن در حدود ۲۸ درصد بار حمل شده استان را به خود اختصاص داده است.

جابه‌جایی نزدیک به یک و نیم میلیون مسافر توسط ناوگان حمل و نقل جاده‌ای از مبدأ استان مرکزی

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی همچنین با اشاره به آمار جابه‌جایی مسافران از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه خاطرنشان کرد: یک میلیون و ۴۷۸ هزار و ۳۷۳ نفر مسافر در قالب ۱۲۴ هزار و ۲۸۸ سفر از مبدا استان توسط ناوگان حمل و نقل جابه‌جا شده اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته در تعداد سفر و مسافر به ترتیب ۱۲ و ۲۲ درصد رشد داشته است.

امیری با بیان اینکه ۵۰۷ هزار و ۱۸۰ نفر مسافر در قالب ۵۰ هزار و ۴۸ سفر در درون استان جابه‌جا شدند و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۹ درصد افزایش داشته است، ادامه داد: ۹۷۱ هزار و ۱۹۳ مسافر نیز در قالب ۷۴ هزار و ۲۴۰ سفر از مبدا استان به سایر نقاط کشور جابه‌جا شدند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷ درصد رشد دارد.

وی همچنین تعداد شرکت های مسافربری فعال در سطح استان را ۴۷ واحد برشمرد و اضافه کرد: تعداد ناوگان اتوبوسی فعال در استان ۲۸۲ دستگاه و تعداد ناوگان مینی بوسی فعال ۶۰۶ دستگاه است که وظیفه جابه‌جایی مسافران را بر عهده دارند؛ همچنین ۳۹۴ دستگاه وسیله نقلیه سواری نیز در این عرصه فعالیت دارند.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی میانگین سن ناوگان اتوبوسی را ۱۶.۵ سال عنوان کرد.