شناسهٔ خبر: 157565 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

واحدهای مسکونی در سکونت‌گاه‌های غیر رسمی قم دارای سند مالکیت می‌شوند

طاهری نیا رییس اداره بازآفرینی قم رییس اداره معماری بافت‌های واجد ارزش و طرح‌های بازآفرینی شهری راه و شهرسازی قم گفت: تمامی مالکان واحدهای مسکونی در سکونت‌های غیررسمی فاقد سند رسمی در اراضی استان می‌توانند با مراجعه به اداره‌کل راه و شهرسازی سند رسمی دریافت کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (قم)، علی طاهری نیا اظهار کرد: سکونت‌گاه‌های غیررسمی در این استان در حاشیه شهر قم شکل‌گرفته‌اند که شامل ۱۶ محله اصلی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در سطح ۲ هزار هکتار از سکونت‌گاه‌های غیررسمی استان قم ۲۹۹ هزار نفر جمعیت ساکن هستند، اظهار داشت: شهرک امام‌حسن (ع)، مهدیه، قلعه کامکار، شهرک فاطمیه، شیخ‌آباد، علی‌آباد سعدگان، اکبرآباد، اسماعیل‌آباد، شادقلی خان، قسمت‌هایی از یزدان‌شهر و محله دانیال نبی، جمکران، شهرک صاحب‌الزمان (عج) و شهید محلاتی از مهم‌ترین محلات با در قالب سکونتگاه‌های غیررسمی هستند.

طاهری نیا توسعه همه‌جانبه را مهم‌ترین محور فعالیت‌های واحد معماری بافت‌های واجد ارزش و طرح‌های بازآفرینی شهری یاد کرد و گفت: بازآفرینی شهری در قم به‌صورت همه‌جانبه و با درنظرگرفتن کاربری‌های اقتصادی، محیطی در کنار وضعیت کالبدی آنها دنبال می‌شود تا مطلوبیت زندگی در این محلات مانند محلات دیگر شود.

رئیس اداره معماری بافت‌های واجد ارزش و طرح‌های بازآفرینی شهری راه و شهرسازی استان قم ادامه‌داد: بازآفرینی شهری در هر محله‌ای باتوجه‌به ویژگی‌های خاص آن، متفاوت از محلات دیگر و نسخه واحدی برای محلات هدف پیچیده نمی‌شود.

طاهری نیا ادامه‌داد: بافت‌های تاریخی، بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی سه‌نقطه هدف در بازآفرینی شهری قم هستند که مساحت قابل‌توجهی از این شهر را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به بافت تاریخی شهر قم، گفت: این بافت در هسته مرکزی شهر شامل ۱۰ محله اصلی می‌شود که از دوره قاجاریه به‌تدریج شکل‌گرفته است؛ محله‌های گذرخان، اسحاقیه، الوندیه، عشق علی، مسجد جامع، چهار مردان و باغ پنبه، سیدان و گذر ننه عباس از مهم‌ترین این محلات هستند.

رئیس اداره معماری بافت‌های واجد ارزش و طرح‌های بازآفرینی شهری راه و شهرسازی استان قم گفت: مساحت بافت تاریخی قم ۲۲۰ هکتار است و جمعیت قابل‌توجهی از مردم در آن سکونت دارند.

وی ادامه‌داد: بافت فرسوده قم نیز که حدود ۵۰ سال پیش ساخت‌وساز آنها انجام شده حدود ۳۷۰ هزار نفر جمعیت در مساحت یک‌هزار و ۵۸۷ هکتاری آن مشغول زندگی هستند.

طاهری نیا کم‌عرض بودن کوچه‌ها، ریزدانه بودن خانه‌ها و استحکام غیر ایمنی بنا را از ویژگی‌های مهم بافت‌های فرسوده قم نام برد و گفت: بخش‌هایی از محله خاکفرج، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید دل آذر، بخش‌هایی از خیابان انقلاب و محدوده‌هایی از خیابان ۱۹ دی جزء بافت‌های فرسوده شهری قم محسوب می‌شوند.

وی تأکید کرد: مالکان واحدهای مسکونی در این مناطق با ثبت در سامانه نهضت ملی مسکن می‌توانند از تسهیلات ۵۵۰ میلیارد ریالی در نظر گرفته شده جهت نوسازی واحدهای ملکی خود استفاده‌کنند.