شناسهٔ خبر: 157571 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

دستاوردهای انقلاب در استان یزد؛ از احداث ۸۲۸ کیلومتر بزرگراه تا افزایش ظرفیت حمل‌ونقل کالا به ۴۵ میلیون تُن

مدیرکل راهداری یزد مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد گفت: در دوران پهلوی بیشتر روستاها و شهرهای کشور از نبود عدالت اقتصادی، و زیرساختی به‌ویژه در حوزه راه و حمل‌ونقل رنج می‌برد که خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب شاهد تحولات بسیاری در حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان بودیم که نمونه آن افزایش احداث بزرگراه‌ها از صفر به ۸۲۸ کیلومتر است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد، محمد رستگاری ضمن گرامیداشت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: انقلاب اسلامی سرآغاز تحولات بزرگ و بنیادین در ایران است که بخشی از این تحولات شگرف، در حوزه راه ‌سازی، راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای رقم خورد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد، افزود: در دوران پهلوی دوم بیشتر روستاها و شهرهای کشور در سایه نبود عدالت اقتصادی، فقدان راه‌های مواصلاتی مناسب، وضعیت نامطلوب حمل‌ونقل، وجود جاده‌های خاکی و صعب‌العبور با مشکلات بسیاری مواجه بودند؛ اما در سال‌های پس از انقلاب تمامی مسئولین جهت توسعه زیرساخت‌های راه و ایجاد بستر تردد ایمن و روان برای مردم تلاش کردند.

رستگاری اذعان کرد: در همین راستا و با توجه به تأثیر محورهای مواصلاتی بر رشد و گسترش سایر عوامل توسعه، در استان یزد نیز توسعه زیرساخت‌های راه، افزایش ظرفیت حمل‌ونقل کالا و مسافر، ایجاد و اصلاح راه‌های روستایی، افزایش راه‌های آسفالته و... در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه پیش از انقلاب در استان یزد تقریباً هیچ بزرگراه‌ی وجود نداشت، تصریح‌کرد: با گذشت ۴۵ سال از انقلاب امروز شاهد افزایش بزرگراه‌های استان از صفر به ۸۲۸ کیلومتر هستیم.

این مقام مسئول ادامه‌داد: در بخش توسعه راه‌های فرعی نیز شاهد افزایش چشمگیری به میزان شش هزار و ۶۰۰ کیلومتر هستیم. این در حالی است که در دوران پهلوی و ماقبل آن فقط ۷۷ کیلومتر راه فرعی در استان وجود داشت.

رستگاری همچنین از توسعه زیرساخت راه آسفالته روستایی از صفر به بالای ۹۵ درصد خبر داد و گفت: در حوزه ارتقا کیفیت عملیات راهداری نیز احداث و توسعه ۲۷ باب راهدارخانه که افزایش ۸۰۰ درصدی را نشان‌می‌دهد در کارنامه دولت‌های پس از انقلاب ثبت شده‌است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد اضافه‌کرد: به‌منظور توسعه و ارتقا خدمات حوزه حمل‌ونقل در سال‌های بعد از انقلاب ظرفیت حمل‌ونقل مسافر به میزان بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر در سال افزایش یافته‌است.

وی اضافه‌کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی استان یزد فاقد پایانه بار بود که با روی کار آمدن حکومت اسلامی و اهمیت حمل‌ونقل در توسعه کشور، هشت مورد پایانه بار در استان راه‌اندازی و با افزایش و توسعه زیرساخت‌ها، ظرفیت حمل بار امروز به بیش از ۴۵ میلیون تُن در سال رسیده است.