شناسهٔ خبر: 15794 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد:

گزارشی از انواع وام‌های مسکن در دسترس/ توانمندسازی اقشار متوسط با بسته‌های مختلف تسهیلات مسکن وزارت راه و شهرسازی

وام مسکن وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم برای کمک به بالا رفتن توان خرید مسکن توانسته با ارائه ۸ بسته تسهیلاتی ـ سرمایه‌ای در مدت دو سال و نیم اخیر، راه‌های مختلفی را پیش روی خریداران بالقوه مسکن بگذارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی این وزارت در طول دو سال و نیم فعالیت دولت یازدهم توانسته با رفع موانع قبلی از جمله ممنوعیت پرداخت وام مسکن از سوی مؤسسات پولی و مالی (غیر از بانک مسکن) و همچنین افزایش تسهیلات مسکن از دو طریق صندوق پس‌انداز مسکن یکم و حساب سپرده ممتاز بانک مسکن (اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن) و برخی تسهیلات مؤثر دیگر بخش مسکن و ساختمان توانسته تغییری در بازار خرید و فروش مسکن ایجاد کند.

حامد مظاهریان درباره همین موضوع در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: «در وضعیت کنونی به شدت دنبال راه حل‌هایی برای خانه‌دار شدن افرادی که بالقوه توان خرید مسکن را دارند هستیم و در این راستا بسته‌های گوناگون و وام‌های مختلف ارائه می‌شود. این افراد عمدتا اقشار متوسط هستند که از حقوق و درآمد ماهیانه نسبتا مطمئنی برخوردارند و اندک اندوخته‌ای هم جمع‌آوری کرده‌اند و با استفاده از بسته‌های تسهیلاتی موجود می‌توانند خانه‌دار شوند. تسهیلاتی که ظرف یک سال گذشته چه برای بافت فرسوده و چه وام صندوق پس‌انداز مسکن یکم یا سایر تسهیلاتی که در طول یک سال گذشته ارائه شده نسبت به دو سه سال قبل از نظر گسترش، تنوع و اثرگذاری قابل مقایسه نیست.»

بر اساس این گزارش در حال حاضر قدیمی‌ترین وام موجود در بازار مسکن همان تسهیلات ۴۵ میلیون تومانی است که به زودی و از دی ماه به مبلغ ۷۰ میلیون تومان (شامل ۶۰ میلیون تومان وام خرید یا ساخت مسکن و ۱۰ میلیون تومان وام جعاله مسکن) افزایش می‌یابد. متقاضیان دریافت این وام یا باید در حساب سپرده ممتاز بانک مسکن به مدت یک سال سرمایه‌گذاری کنند یا اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن (اوراق تسهیلات مسکن)‌ را از شعب این بانک یا فرابورس خریداری کنند.

بسته بعدی تسهیلات مسکن، وام خرید یا ساخت مسکن از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم است که در ۱۹ خرداد امسال با حضور وزیر راه و شهرسازی و رئیس کل بانک مرکزی از این حساب رونمایی شد. متقاضیان تهرانی می‌توانند با افتتاح این حساب، در پایان دوره یک ساله ۸۰ میلیون تومان، ساکنان مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۶۰ میلیون تومان و ساکنان سایر مناطق شهری ۴۰ میلیون تومان وام با سود ۱۴ درصد و بازپرداخت ۱۲ ساله دریافت کنند.

از دیگر بسته‌های رونق بازار مسکن وزارت راه و شهرسازی، پیگیری اعطای وام ۵۰ میلیون تومانی بازسازی بافت فرسوده به میزان ۳۰۰ هزار فقره در هر سال است که این وام به مدت سه سال در محاق بود و نهایتا بهمن ماه سال ۹۳ با پیگیری‌های شرکت عمران و بهسازی شهری ایران پرداخت این نوع تسهیلات مجددا آغاز شد. بانک عامل همچنین مبلغ ۲۰ میلیون تومان به عنوان ودیعه مسکن به متقاضی بهسازی واحد مسکونی فرسوده پرداخت می‌کند.

بسته چهارم، تلاش وزارت راه و شهرسازی برای رفع ممنوعیت پرداخت وام مسکن در بانک‌ها و مؤسسات پولی غیر از بانک مسکن است که در تاریخ ۲۹ اردیبهشت امسال به تصویب شورای پول و اعتبار رسید. بر اساس این مصوبه بانک‌های تجاری دولتی و خصوصی نیز می‌توانند علاوه بر بانک مسکن وام خرید مسکن تا سقف ۶۰ میلیون تومان پرداخت کنند.

بسته پنجم تسهیلاتی رونق‌بخشی مسکن، پرداخت وام ۱۰۰ میلیونی بانک مسکن به انبوه‌سازان خوش‌حساب برای ساخت مسکن انبوه به ازای هر واحد مسکونی است که تا ۴۰ درصد آن قابل انتقال به خریدار است.

یکی دیگر از اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن، سیاست‌گذاری برای بخش خصوصی و اصناف و فعالان صنفی صنعت ساختمان از جمله انبوه‌سازان است که ایجاد هماهنگی میان انبوه‌سازان و بانک مسکن برای فروش قسطی مسکن نمونه این مدیریت از موضع حاکمیتی است. در این بسته، انبوه‌سازان تا یک‌سوم مبلغ واحد مسکونی را نقدا و مابقی را به صورت قسطی دریافت می‌کنند که نقش بانک مسکن در این میان، صرفا تضمین‌کننده پرداخت اقساط از سوی خریدار است که برای این منظور تا ۵ درصد به عنوان کارمزد دریافت می‌کند. سود انبوه‌ساز نیز بر اساس رقم تورم اعلامی بانک مرکزی از خریدار دریافت می‌شود.

همچنین وزارت راه و شهرسازی در راستای گشایش راه‌های مختلف افزایش قدرت خرید خانوارها، تمام تلاش خود را برای موافقت شورای پول و اعتبار با ورود شرکت‌های لیزینگ به حوزه مسکن مصروف داشت که نهایتا این شورا موافقت اولیه را مبنی بر امکان پرداخت تسهیلات لیزینگی مسکن تا سقف ۶۰ میلیون تومان اعلام کرد؛ اما شورای پول و اعتبار هنوز با ابلاغ  و آغاز اجرایی شدن این مصوبه موافقت رسمی نکرده است.

همچنین در دو سال و نیم دوره فعالیت وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم، آخوندی طرح تأمین سرمایه ساخت و ساز از طریق بازار سرمایه را کلید زد که نمود عینی آن ایجاد 11 صندوق زمین و ساختمان در سراسر کشور با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار است. در این صندوق‌ها، «اوراق پروژه» تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار در برگه‌های هزار تومانی منتشر می‌شود که نهایتا خریدار می‌تواند در پایان اجرای پروژه، یا سود سرمایه خود را دریافت کند یا واحد مسکونی./

برچسب‌ها:

نظر شما