به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیراله خادمی در بازدید از راه آهن رشت-کاسپین از پیشرفت ۹۵ درصدی این مسیر ریلی خبر داد و گفت: این محور یکی از اولویتهای اجرایی و در واقع آخرین بخش از مسیر ریلی دریا به دریای کشور است که در آخرین مراحل اجرایی قرار دارد و در اسفند ماه آماده بهره برداری است.
خادمی بهره برداری از راه آهن رشت-کاسپین را تحقق سومین وعده دولت برای افتتاح محورهای ریلی در سال جاری اعلامکرد و افزود: افتتاح راه آهن همدان-سنندج و اتصال مرکز استان کردستان بهعنوان اولین مسیر، محور بستانآباد-تبریز و اتصال تبریز به شبکه ریلی از یک مسیر جدید بهعنوان دومین وعده و تا پیش از پایان سال افتتاح راه آهن رشت-کاسپین و تکمیل کریدور شمال-جنوب تحقق سومین وعده دولت سیزدهم محسوبمیشود.
معاون وزیر راه وشهرسازی بهره برداری از این محور ریلی را موجب توسعه ترانزیت و انتقال بارهای ورودی از دریای خزر و کشور روسیه بهسمت بنادر جنوبی کشور دانست و تأکید کرد: این خط ریلی شرایط جدیدی در حمل و نقل ریلی کشور ایجاد میکند.
خادمی طول مسیر راه آهن رشت-کاسپین را ۳۷ کیلومتر اعلامکرد و اظهار داشت: احداث ۱۸ دستگاه تقاطع و پل بزرگ و ۲۴۳ آبرو در این مسیر کوتاه یکی از اقدامات قابل توجه در توسعه زیرساختهای ریلی کشور است.
وی با اشاره به صعوبت عملیات اجرایی راه آهن رشت_کاسپین ادامهداد: با توجه به زمینهای کشاورزی اطراف و تملک اراضی مسیر از یک سوء و لجنی و آبدار بودن زمینهای مسیر ساخت راه آهن از سویی دیگر این خط ریلی یکی از سختترین پروژههای راهسازی کشور محسوبمیشود.
به گزارش شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، معاون وزیر راه و شهرسازی اعتبار هزینه شده برای ساخت را ۲ هزار میلیارد تومان و ارزش روز آن را بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان اعلامکرد.