به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سید میعاد صالحی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن در همایش بینالمللی اقتصاد دریا محور(کریدور شمال-جنوب) که در سالن همایشهای بینالمللی صدا و سیما در حال برگزاری است، اظهار کرد: در مد ترکیبی ریل-بندر و ترکیب حوزه ریلی و دریایی اصلاح خوبی صورت گرفته است.
وی افزود: بر اساس تحقیقاتی که ۷ سال قبل انجام شد مزیتهای رقابتی کشور در حوزه درون سرزمینی، ریلی و در حوزههای بینالمللی، دریایی بود و کارشناسان معتقد بودند که بهجای ریل و بندر در کشور به شقوق جادهای و هوایی پرداخته شدهاست.
معاون وزیر راه و شهرسازی به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم توجه به حوزه ریلی و تقویت ترانزیت با حمل و نقل ریلی اشاره کرد.
صالحی با اشاره دو مرز ریلی مشترک با ترکمنستان بیان کرد: دو مرز سرخس و اینچه برون با گذر از کشورهای همسایه در نهایت به کشور چین متصل میشوند و از طرف دیگر نیز به همین ترتیب به روسیه متصل میشویم که در نتیجه میتوان بهصورت تمام ریلی بار را به بندر عباس رساند.
مدیرعامل شرکت راه آهن از برنامه ریزی برای حمل ریلی بار زغال سنگ از روسیه به هند در سال جاری خبر داد.
وی با اشاره به ارتقا ظرفیتها و توانمندیهای ریلی کشور در دولت سیزدهم گفت: در حال حاضر تعویض بوژی کمتر از یک روز زمان میبرد و در شبانهروز ۳۰۰ لکوموتیو باری در کشور خدمت رسانی میکند که قابلیت برنامه ریزی برای اولویت بخشی به بارهای ترانزیتی را دارند. همچنین رهگیری واگنها را برای برخی مشتریان فراهم کردهایم و این خدمات برای سایرین نیز در دست اقدام قرار دارد.
مدیرعامل شرکت راه آهن افزود: طبق توافق با روسیه، قزاقستان و ترکمنستان مقرر شد طی ۳ تا ۵ روز، بار را از سرخس به بندرعباس برسانیم و برای بارهای بینالمللی تخفیف قائل شده و بارهای بینالمللی را در اولویت مسیرهای ریلی قرار دادهایم.
صالحی با بیان اینکه کریدور شمال-جنوب 6 محور ریلی دارد، گفت: ۲ کریدور در شرق، ۲ کریدور در غرب و دو کریدور بهواسطه دریای خزر به ریل متصل هستند که دو کریدور ریلی واقع در شرق دریای خزر، هم اکنون عملیاتی هستند و بارهای حوزه خلیج فارس از بندر عباس به سرخس و اینچه برون بهصورت ریلی حمل میشوند. در غرب دریای خزر نیز، بندر امیر آباد به ریل متصل است و بندر کاسپین در آینده نزدیک به ریل متصل میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریحکرد: بسیاری از مشکلات اتصال ریل به بندر با تدابیر وزیر راه و شهرسازی و تلاش همکاران و کارکنان شرکت راه آهن و سازمان بنادر و دریانوردی رفع شدهاست.
وی با اشاره بهضرورت لجستیک ریل پایه تأکید کرد: انتظار میرود، سرعت تخلیه و بارگیری در بنادر بر روی ریل افزایش یابد و زیرساختهای لازم در بنادر فراهم شود. همچنین گمرکات انعطاف پذیری داشتهباشند تا ماندگاری بار کاهش یابد و یک مسیر جذاب ترانزیتی ریلی-دریایی برای کشورهای مبادی بار فراهم شود.
وی خاطرنشان کرد: همان طور که ما در حوزه ریلی تلاش میکنیم برخی ناکارآمدی به ارث رسیده در بخش ریلی را برطرف کنیم، نیاز است در بنادر برای افزایش ظرفیتهای لجستیکی تلاش شود. بهطور مثال بهزودی ریل به بندر کاسپین میرسد و ما به اسکله رو رو نیاز داریم.