شناسهٔ خبر: 158268 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری خبر داد:

نصب ۱۰ هزار ردیاب برروی ماشین آلات سبک و سنگین راهداری

ماشین آلات راهداری معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده ای گفت: به منظور پایش هوشمند ناوگان راهداری اقدام به نصب حدود ۱۰ هزار ردیاب برروی ماشین آلات سبک و سنگین راهداری شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای محمد تیموری معاون برنامه‌ریزی این سازمان گفت: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به‌منظور پایش هوشمند ناوگان راهداری اقدام به نصب حدود ۱۰ هزار ردیاب بر روی ماشین آلات سبک و سنگین راهداری و راه‌اندازی سامانه ویژه مدیریت ردیاب و پایش ناوگان راهداری کرده است.

وی با بیان اینکه نقشه حرارتی فعالیت ناوگان راهداری با استفاده از داده‌های ردیاب در راستای ارتقای سامانه ویژه مدیریت ردیاب و پایش ناوگان راهداری و مدیریت مطلوب‌تر، به قابلیت‌های سامانه افزوده شد افزود: این سامانه ابزاری کارآمد در راستای پایش هوشمند و خدمت‌رسانی به‌ویژه در خصوص عملیات راهداری زمستانی است.

تیموری با اشاره به اهمیت سامانه مدیریت فعالیت ناوگان راهداری به‌ویژه در فصول پربارش سال گفت: این سامانه دارای قابلیت‌های مختلفی از جمله رؤیت مسیر حرکت ناوگان راهداری، میزان پیمایش، رصد مأموریت ناوگان، مدیریت ناوگان راهداری امکان ارسال هشدار در صورت خروج از مسیر مأموریت و ارائه نقشه‌های مختلف است.

معاون برنامه‌ریزی سازمان با اشاره به این که در راستای ارتقای این سامانه و مدیریت بهتر ناوگان در عملیات راهداری، نقشه حرارتی فعالیت ناوگان راهداری با استفاده از داده‌های ردیاب ناوگان راهداری به قابلیت‌های این سامانه افزوده شد، گفت: نقشه حرارتی با استفاده از داده‌های ردیاب‌ها نقاط حضور پر تعداد ناوگان در یک نقطه را با رنگ قرمز و نقطه با فعالیت کم (حضور کم در منطقه) را با رنگ روشن‌تر نشان ‌می‌دهد، به‌عبارتی دیگر جاهایی که ناوگان حضور بیشتری داشته ‌باشند پر رنگ و نقاط با حضور کمتر داشته کمرنگ‌تر نشان داده ‌می‌شود.

تیموری رصد فعالیت ناوگان در بازه‌های زمانی مختلف به تفکیک سبک، سنگین و نیمه‌سنگین، گشت‌های راهداری، گشت واحد عملیات و... از ویژگی‌های این نقشه برشمرد.

معاون برنامه‌ریزی سازمان بیان کرد: همچنین امکان گزارش حرارتی فعالیت هر ناوگان راهداری در بازه زمانی مختلف ایجاد شده‌است که در بهینه‌سازی توزیع فعالیت ناوگان کمک خوبی خواهد کرد، ضمن اینکه با استفاده از این نقشه‌ها امکان واکنش سریع‌تر در مواقع بحرانی و کمک به کاربران جاده در این زمان‌ها فراهم شده‌است.