شناسهٔ خبر: 158289 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار داد؛

خطر لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف

جاده برفی سازمان هواشناسی کشور نسبت به تقویت فعالیت سامانه بارشی از فردا و لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی کشور تقویت فعالیت سامانه بارشی از فردا چهارشنبه تا جمعه موجب بارش باران و برف، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، برخی نقاط گردوخاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ، در ارتفاعات البرز و زاگرس کولاک برف و کاهش نسبی دما می‌شود.

این سامانه روز چهارشنبه غرب و جنوب غرب آذربایجان غربی، نوار غربی کردستان و شمال کرمانشاه و روز پنج‌شنبه کردستان، همدان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، نیمه شمالی خوزستان، نیمه جنوبی استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و غرب اصفهان را در بر می‌گیرد.

روز جمعه نیز استان‌های گیلان، مازندران، کردستان، زنجان، کرمانشاه، قزوین، همدان، مرکزی، ایلام، لرستان، البرز، تهران، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، جنوب استانهای اردبیل، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، شمال فارس، نیمه غربی اصفهان و شمال بوشهر با این بارش‌ها مواجه خواهند شد.

سازمان هواشناسی مخاطراتی از جمله اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، یخزدگی و لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف را پیش‌بینی کرده است.

انسداد گردنه های مسیرهای برف‌گیر، کاهش دید، بهمن، کولاک برف، سیلابی شدن مسیل‌ها، آب‌گرفتگی معابر و احتمال قطعی برق در نواحی روستایی در نقاط سردسیر از دیگر آثار مخاطره آمیز بارش‌ها اعلام شده است.

پرهیز از سفرهای غیر ضروری به ویژه در گردنه‌های برف گیر و مجهز بودن خودروها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر توصیه شده است.

پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر و صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی نیز در این شرایط جوی ضرورت دارد.