شناسهٔ خبر: 158485 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در همایش ملی «مدیریت، اقتصاد و توسعه دریامحور» عنوان شد:

سهم ۲۶۲ میلیون تنی ایران از کالای دریابرد در سال ۲۰۲۳

بندر شهید رجایی مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان سهم ایران از کالای دریابرد در سال ۲۰۲۳ را ۲۶۲ میلیون تن عنوان کرد و گفت: سهم یک درصدی حمل و نقل کالای دریابرد ایران در جهان را می‌توان با به برنامه‌ریزی دقیق و همسو با هنجارهای بین‌المللی بهبود بخشید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، "حسین عباس‌نژاد" در همایش ملی یک‌روزه «مدیریت، اقتصاد و توسعه دریامحور» که به میزبانی این اداره‌کل درحال برگزاری است، پیرامون «حکمرانی اقیانوسی و جایگاه حمل و نقل دریایی در اقتصاد آبی و توسعه دریامحور(چالش‌ها و مشکلات)» به ایراد سخنرانی پرداخت. 

وی با بیان اینکه حمل و نقل دریایی با اقتصاد جهانی ارتباط مستقیم دارد و یکی از مولفه‌های اصلی و اثرگذار در ارتباط با توسعه به شمار می‌رود، گفت: توسعه دریامحور بهره‌گیری از دو موضوع حکمرانی اقیانوسی و اقتصادی آبی است و استفاده از ظرفیت‌های موجود از دریا تلقی می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ادامه داد: توسعه دریامحور یک رویکرد است که در آن فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی به سواحل، جزایر و مناطق ساحلی منتقل می‌شوند تا با استفاده از منابع دریایی برای توسعه اقتصادی، بهبود شرایط زندگی، ایجاد فرصت‌های شغلی و افزایش تولید ناخالص داخلی همراه منجر شود.

به گفته عباس‌نژاد؛ این رویکرد راهبردهایی‌ را ارائه می‌دهد تا از ظرفیت‌های اقتصادی اقیانوس‌ها، دریاها و نواحی ساحلی استفاده شود که برای توسعه پایدار بسیار مهم بوده و توسط جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته می‌شود.

وی در ادامه به مفاهیم اقتصاد آبی، حاکمیت اقیانوسی، توسعه دریامحور و توسعه پایدار اشاره و یادآور شد: اقتصاد آبی برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های دریا به منظور توسعه اقتصادی حائز اهمیت بوده و امروزه دنیا به این باور رسیده که اقتصاد قوی باید مرتبط با دریا باشد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه مبنای اقتصاد آبی جدا کردن توسعه اجتماعی- اقتصادی از تخریب محیط زیست است، گفت: اقتصاد اقیانوسی که قابلیت احیاکنندگی و ترمیمی دارد، منجر به افزایش سلامت و رفاه انسان از جمله امنیت غذایی و معیشت پایدار می‌شود. 

عباس‌نژاد با اشاره به سهم ۲۶۲ میلیون تنی سهم ایران از کالای دریابرد در سال ۲۰۲۳ خاطرنشان کرد: با توجه به وجود ظرفیت‌ زیاد در حوزه حمل و نقل دریایی سهم یک درصدی حمل و نقل کالای دریابرد ایران در جهان را می‌توان بهبود بخشید که نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و همسو با هنجارهای بین‌المللی دارد.

رییس جهاد دانشگاهی هرمزگان نیز با اشاره به ظرفیت‌های ظرفیت‌های مغفول حوزه دریایی این استان گفت: این استان با توجه به وسعت و گستردگی فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری می‌تواند به یک پایلوت در ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از سوی رهبر معظم انقلاب به ویژه در بخش‌های ساحلی و فراساحلی تبدیل شود.

احمد زاهری خاطرنشان کرد: علاقه‌مندی برای فعالیت‌های علمی و پژوهشی جامعه نخبگانی و دانشگاهی در حوزه توسعه دریامحور در استان هرمزگان وجود دارد و امیدواریم خروجی این نشست زمینه بهبود مدیریت و حل مسائل مدیریتی و شناخت مسائل و چالش‌های حوزه مدیریت، توسعه و اقتصاد استان هرمزگان براساس منویات رهبر معظم انقلاب را فراهم سازد.

گفتنی است؛ دومین روز برگزاری «همایش ملی مدیریت، اقتصاد و توسعه دریامحور» از سوی جهاد دانشگاهی هرمزگان در محورهای مختلف از جمله«نقش صنعت در توسعه دریا محور،  مدیریت و اقتصاد دریا محور، نقش مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی در توسعه دریامحور، اقتصاد دانش‌بنیان و نوآوری و نقش گردشگری در توسعه دریامحور» با حضور جمعی از مدیران به میزبانی اداره‌کل بنادر و دریانوردی این استان برگزاری شد.

«اقتصاد آبی و برنامه‌ریزی فضایی مناطق ساحلی و دریایی، جایگاه کریدورهای حمل و نقلی در دستیابی به توسعه دریامحور، ظرفیت‌های سواحل مکران، بنادر و پایانه داری در آیینه آینده به همراه نشست تخصصی چالش‌ها و پیشران‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در تحقق توسعه دریامحور» از جمله محورهای سخنرانی‌ها و ارائه مقالات این همایش ملی یکروزه بود.