شناسهٔ خبر: 15849 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در نشست تخصصی حمل و نقل ریلی و توسعه شهری مطرح شد:

حمل‌و‌نقل اولین و مهمترین عامل توسعه‌ شهری است/ ضرورت توجه به تمامی ابعاد توسعه در کشور

نشست حمل و نقل ریلی عضو هیئت‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید در نشست تخصصی حمل و نقل ریلی و توسعه شهری مطرح کرد: حمل و نقل موضوع بسیار ارزشمندی در توسعه بوده و می‌تواند به عنوان اولین فاکتور ارزشمند در همه بخش‌های توسعه تأثیرگذار باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست تخصصی حمل و نقل ریلی و توسعه شهری یکشنبه ۲۹ آذر با حضور اعضای هیئت‌مدیره شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید، مدیران عامل برخی از شهرهای جدید، مدیر حمل و نقل و ترافیک شرکت عمران شهرهای جدید، نمایندگانی از شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی و تعدادی از کارشناسان عمرانی این حوزه با هدف بررسی تجارب جهانی در حوزه توسعه حمل و نقل ریلی و چگونگی آماده‌سازی کشور به ویژه شهرهای جدید برای ارتقا به این سیستم حمل و نقلی در محل ساختمان شرکت عمران و بهسازی شهرهای جدید برگزار شد.

سید محمود میریان عضو هیئت‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید در ابتدای این برنامه طی سخنانی اعلام کرد: حمل و نقل موضوع بسیار ارزشمندی در توسعه بوده و می‌تواند به عنوان اولین فاکتور ارزشمند در همه بخش‌های این حوزه تأثیرگذار باشد.

میریان در ادامه با تأکید بر این نکته که باید در بحث توسعه نگاهی جامع و دقیق به تمامی جوانب آن داشته باشیم افزود: اگر نگاه ما در این بخش تنها فیزیکی باشد و در ساخت یک جاده یا مسیر ریلی خلاصه شود بدون شک شکست می‌خورد و شاهد تأثیرات منفی در کنار تأثیرات مثبت آن هستیم. این دلیل است که در ادامه ما را مجبور می‌کند قبل از شروع هر طرح و پروژه‌ای تمامی ابعاد آن را بررسی کنیم.

وی در این خصوص اضافه کرد: در امر توسعه باید علاوه بر بعد فیزیکی به جنبه‌های دیگر از جمله امنیتی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن نیز توجه شود. توسعه باید امنیت بیشتری برای مردم به ارمغان آورده و از سویی دیگر به منابع ملی و محیط زیست نیز آسیبی وارد نکند.

عضو هیئت‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید در بخش دیگری از سخنانش دلیل مشکلات بسیاری از پروژه‌های عمرانی فعلی را نگاه یک‌سویه و مادی به آنها دانست و گفت: ۶ مورد فیزیکی، اخلاقی، امنیتی، محیط‌‌ زیست، اقتصادی و مدیریت صحیح شاخص‌های اصلی در امر توسعه به شمار می‌رود و در صورت تحقق همه آنها ارتقا و پیشرفت به معنای اصلی خود حاصل می‌شود.

میریان در پایان درخصوص حمل و نقل ریلی و توسعه شهرهای جدید نیز بیان کرد: از آنجایی که حمل و نقل اولین حرکت برای تحول یک مکان جدید توسعه‌ای به شمار می‌رود تاکنون نیز اتفاقات خوبی برای ارتباطات و حمل و نقل شهرهای جدید در کشور پدید آمده که برای نتیجه‌بخشی همه آنها نیز باید مطالعاتی گسترده و همه‌جانبه صورت گیرد.

همچنین حبیب‌اله طاهرخانی، یکی دیگر از اعضای هیئت‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید در این نشست به ارائه گزارشی از تجربه شهر توکیو در توسعه حمل و نقل ریلی پرداخت و گفت: اساس توسعه در کشور ژاپن حمل و نقل ریلی و قطار پرسرعت بوده که توسعه منطقه‌ای و سرزمینی کشور را شکل داده است، درحقیقت سیستم‌های حمل و نقل شهری و حومه‌ای، توسعه شهری و ناحیه‌ای این کشور را مدیریت می‌کنند.

طاهرخانی در ادامه تمرکز بالای شرکت‌های توسعه‌دهنده ریلی را بر استفاده از ظرفیت‌های توسعه شهری و املاک و مستغلات اعلام کرد و گفت: خصوصی سازی و وجود تعداد زیادی اپراتور خصوصی، بهره‌وری بالا و افزایش امنیت به همراه افزایش ظرفیت حمل و نقلی از دیگر نکات برجسته در سیستم حمل و نقلی توکیو به شمار می‌رود.

وی در پایان استفاده دو سویه شرکت‌های توسعه‌دهنده ریلی در اجرای پروژه‌ها را تجربه‌ای مهم و مفید برای تمامی کشورها دانست و گفت: این شرکت‌ها با ایجاد خط ریلی جدید امکان اسکان افرادی جدید و پدیدآمدن یک شهر را فراهم کرده‌اند و از سویی دیگر با ایجاد این شهر جدید کاربران خط ریلی افزایش می‌یابند که نمونه‌ای کامل از هماهنگی بین این دو بخش (حمل و نقل ریلی و توسعه شهری) را نشان می‌دهد./

نظر شما