شناسهٔ خبر: 158539 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار داد؛

بارش برف و باران و وزش باد از شنبه

بارش برف و باران سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار زرد نسبت به بارش برف و باران و وزش باد از فردا، به احتیاط و امتناع از مسافرت‌های بین استانی توصیه کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس هشدار سطح زرد سازمان هواشناسی کشور برای دو سامانه، از فردا تا دوشنبه با تداوم فعالیت سامانه بارشی شاهد بارش برف و باران و وزش باد در برخی استان‌ها خواهیم بود.

همچنین سامانه افزایش شیب فشاری طی روزهای شنبه و یکشنبه موجب وزش باد شدید در برخی مناطق کشور می‌شود.

بارش‌ها روز شنبه در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، جنوب اردبیل، شمال و غرب کردستان، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، غرب کرمانشاه، لرستان، شمال ایلام، شرق خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، شمال خراسان جنوبی، خراسان رضوی، شمال قزوین، شمال البرز و تهران و روز یک‌شنبه آذربایجان غربی، جنوب آذربایجان شرقی و اردبیل، زنجان، غرب کردستان و کرمانشاه، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شرق خراسان رضوی و شمال سیستان و بلوچستان را در بر می‌گیرد.

روز دوشنبه نیز جنوب آذربایجان غربی، غرب کرمانشاه، لرستان، جنوب همدان و مرکزی، جنوب قم، شمال غرب اصفهان، شمال ایلام و خوزستان با این شرایط جوی مواجه می‌شوند.

 رگبار باران و برف و وزش باد و احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، احتمال وزش باد و مه آلودگی و کاهش دید در جاده‌های کوهستانی، وزش باد و کاهش دما از جمله مخاطرات پیش‌بینی شده برای این سامانه است.

سازمان هواشناسی به احتیاط و اجتناب از رفت و آمد و تردد غیر ضروری در سطح شهرها، احتیاط و امتناع از مسافرت‌های بین استانی، به همراه داشتن لوازم گرمایشی و ایمنی در وسایل نقلیه، آمادگی سازمان‌ها و نهادهای کمک رسان از جمله شهرداری‌ها و حلال احمر توصیه کرده است.

افزایش شیب فشاری و وزش باد شدید نیز روز شنبه در بوشهر، فارس، اصفهان، مرکزی قم، البرز، تهران، سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، سیستان و بلوچستان، کرم و هرمزگان و روز یک‌شنبه در یزد، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان رخ می‌دهد.

وزش باد شدید همراه با کاهش دما و در استان‌های واقع در مناطق مرکز و شرق و جنوب شرق کشور با احتمال خیزش گردوخاک و کاهش دید و احتمال اختلال تردد در ناوگان جاده‌ای و هوایی همراه می‌شود.

احتیاط و امتناع از رفت و آمد و ترددهای غیر ضروری در فضای آزاد، استحکام سازی سازه‌های موقتی همچون گلخانه‌ها، احتیاط و امتناع از تردد در مجاورت ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال و تنظیم و تعمیر وسایل گرمایشی در وسایل نقلیه و منازل توصیه شده است.