شناسهٔ خبر: 158659 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

تحلیل فعالیت آخرین سامانه بارشی بهمن ماه امسال در همدان

باران هوای ابری رعد و برق مدیرکل هواشناسی استان همدان ضمن تحلیل فعالیت آخرین سامانه بارشی بهمن ماه امسال در همدان گفت: در مدت زمان فعالیت سامانه بارشی اخیر در استان همدان میانگین بارش در پهنه استان ۶۲ میلیمتر به ثبت رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسن عابد در خصوص سامانه بارشی اخیر در همدان اظهار کرد: سامانه بارشی از اواخر وقت چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ وارد استان شد و تا بامداد شنبه ۲۸ بهمن ادامه داشت.

عابد افزود: میانگین بارش ۷۲ ساعته در پهنه استان ۶۲ میلی‌متر بود و فعالیت این سامانه در نوع خود بی سابقه بوده به طوریکه در بسیاری از مواقع با بارش‌های مداوم با شدت، ملایم و متوسط همراه بود و لازم به ذکر است طی ۴۷ سال گذشته در ایستگاه هواشناسی فرودگاه همدان در ۱۳ مورد بارش ۳ روزه بیش از این سامانه اخیر رخ داده است.

مدیر کل هواشناسی استان همدان یادآور شد: این سامانه تا ظهر جمعه با بارش باران در استان فعال بود و از بعداز ظهر جمعه بارش آن به‌صورت برف در سطح استان ادامه داشت.

عابد ادامه‌داد: تا قبل از این سامانه استان همدان دارای کسری ۵۶ میلی‌متری (منفی ۳۵ درصد) بارش نسبت به بلند مدت و ۱۱ میلیمتر (منفی ۱۰ درصد) نسبت به سال قبل بوده است که در پایان فعالیت سامانه بخش عمده این کسری‌های بارش در پهنه استان جبران شد و نسبت به بلند مدت منفی ۲ درصد و نسبت به سال قبل مثبت ۳۶ درصد بارش دریافت کرد.

مدیر کل هواشناسی استان همدان اظهار کرد: بین شهرستان‌های استان، نهاوند ۹۶ میلی‌متر و رزن ۳۱ میلی‌متر از این سامانه بارشی دریافت داشتند که بیشترین بارش در بین ایستگاه‌های شبکه پایش استان، تاریک دره نهاوند با ۱۲۳ میلی‌متر بود و بیشترین بارش برف در ایستگاه باران سنجی شورین ۳۵ سانتی‌متر، ایستگاه باران سنجی همه کسی ۳۰ سانتی‌متر و متوسط بارش برف استان ۱۲ سانتی‌متر بوده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان همدان، وی یاد آور شد: اداره کل هواشناسی استان همدان روز ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ با صدور هشدار نارنجی نسبت به سامانه بارشی از طرق مختلف (صدا و سیما، خبرگزاری‌ها،. کانال‌های فضای مجازی و...) اطلاع رسانی کرد.

تحلیل فعالیت آخرین سامانه بارشی بهمن ماه امسال در همدان