شناسهٔ خبر: 158732 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران:

تعاونی بازآفرینی شهری در بافت تاریخی و فرسوده شهری قزوین راه اندازی شد

آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان تدوین بسته تشویقی بومی نوسازی مسکن در شهر بوشهر از راه‌اندازی تعاونی بازآفرینی شهری در بافت تاریخی و فرسوده شهری قزوین خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت بازآفرینی شهری ایران، محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در گفت و گو با رادیو اقتصاد عنوان کرد: برای اولین بار در استان قزوین تعاونی بازآفرینی شهری با مشارکت ساکنان بافت‌های فرسوده شکل گرفته است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه همکاری شهرداری‌ها در اجرای بسته ۱۹ بندی کالبدی روند رو به رشدی دارد، اظهار کرد: طی سفر هفته گذشته به‌همراه وزیر راه و شهرسازی به استان قزوین شاهد فعالیت‌های خوب شهرداری قزوین در حوزه نوسازی مسکن بودیم و برای اولین بار در استان قزوین تعاونی بازآفرینی شهری با مشارکت ساکنان بافت‌های فرسوده شکل گرفته است.

آیینی با بیان اینکه در قالب این تعاونی چندین پلاک در بافت فرسوده تاریخی تجمیع کردند که اقدام ارزنده‌ای به‌شمار می‌رود، افزود: اقدام دیگر در محله هادی‌آباد قزوین شکل گرفته که جزو سکونتگاه‌های غیررسمی این شهر محسوب‌می‌شود و جمعیت بالایی از ایثارگران در این منطقه ساکن هستند. هفته گذشته به مناسبت ایام مبارک دهه فجر، خانه سلامت اجتماعی هادی‌آباد که با همکاری شرکت بازآفرینی شهری ایران و شهرداری احداث‌شده، افتتاح و به بهره برداری رسید. در این مرکز آموزش‌های شغلی در زمینه فناوری‌های نوین، توانمندسازی و مشاوره‌های مرتبط با آسیب‌های اجتماعی به ساکنان ارائه می‌شود.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی اقدام مهم دیگر در این محله تملک ۲۵۰ واحد توسط بنیاد مسکن بود و شنبه گذشته کلنگ ساخت ۳۳۰ واحد مسکونی به زمین زده شد که بعد از ساخت به‌شکل کلید به کلید در اختیار ساکنان قرار داده‌می‌شود.

وی با یادآوری اینکه شهرداری‌ها می‌توانند بسته تشویقی متناسب با شرایط خودشان را تهیه و به تصویب کمیسیون ماده پنج برسانند، گفت: در این راستا اخیراً شهرداری بوشهر نیز بسته تشویقی خاص خودش را مصوب و ابلاغ کرده است، حتی برخی محلات نیز می‌توانند بسته تشویقی خاص خودشان را تدوین کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برخی معتقدند بسته تشویقی می‌تواند مغایر با طرح تفضیلی شهرها باشد، تصریح‌کرد: تدوین بسته‌ای تشویقی در کشورهای توسعه یافته با عنوان باز تنظیم مجدد زمین انجام‌می‌شود و موضوع جدیدی نیست؛ محلات نوسازی شده شهر همدان مثال خوبی برای این مورد است.

وی با بیان اینکه در کنار بسته تشویقی ۱۹ بندی، بسته تشویقی بافت تاریخی هم در دست تدوین است تا این گونه بافت‌ها از رشد و نوسازی عقب نمانند؛ اظهار کرد: اکنون آمار صدور پروانه در بافت‌های فرسوده به بیش از ۲۲۵ هزار واحد رسیده است و پیش بینی بر این است تا پایان سال ۳۰ هزار واحد دیگر به بهره برداری می‌رسد. این ۲۲۵ هزار واحد در ۶۲ هزار نقطه از کشور واقع شده است و اگر کار ویژه‌ای برای نما و هویت‌بخشی به این محلات انجام دهیم تأثیرگذاری بسیاری خواهد داشت. بنابراین بسته ویژه‌ای را برای نما و منظر شهری در بافت‌های فرسوده در دست تدوین داریم و کسانی که این ضوابط را رعایت کنند مشمول تشویق‌های بیشتری خواهند شد.

آیینی با اشاره قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری که در سال ۱۳۸۹ ابلاغ شد و نیز قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن که در سال ۱۳۸۷ تصویب شد، گفت: در قانون ظرفیت‌های مناسبی در زمینه ثبت‌اسناد وجود دارد و به شهروندان اطمینان می‌دهیم که برای نوسازی و تجمیع از پشتوانه قانونی لازم برخوردارند.