حسام قربانعلی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه خدمات ویژه از هنگام سوار تا پیاده شدن از هواپیما را در بر میگیرد اظهار کرد: این خدمات به مسافران توانخواه شامل افراد کم توان و سالمند که نیازمند جا به جایی با ویلچر هستند، ارائه میشود و از این رو مسافران برای دریافت خدمات ویژه باید در زمان صدور بلیت، درخواست خود را ثبت کنند.
وی افزود: شرکتهای هوایی در راستای الزامات یاتا، خدمات ویژهای را از کمک برای سوار شدن تا نشستن در هواپیما و کمک در بارگیری وسایل کمکی همراه ارائه میکنند و بر همین اساس، واحد ویژه خدمات "هما" در دو فرودگاه مهرآباد و حضرت امام (ره) فعالیت میکنند و مسئول ارائه این خدمات هستند.
مدیرکل روابطعمومی "هما" با تأکید بر اینکه مسافر برای دریافت این خدمات باید درخواست خود را در زمان صدور بلیت ثبت کند، یادآور شد: این خدمات شامل ارائه ویلچر، جابهجایی بیماران نیازمند سفر با برانکارد، بیمار نیازمند به دریافت اکسیژن و مراقبت بالینی در طول پرواز، بهصورت خوابیده و یا درخواست حمل تجهیزات پزشکی شخصی به داخل هواپیما است.
به گفته قربانعلی؛ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما"در سال ۲۰۲۳ میلادی (از ۱۱ دی ماه ۱۴۰۱ در مدت یکساله) ۱۴ هزار و ۵۰۰ مورد خدمات ویژه را در پروازهای بین المللی ارائه کرده است.
وی در خصوص ارائه این خدمات در پروازهای داخلی نیز گفت: در پروازهای داخلی نیز این خدمات به مسافران متقاضی ارائه میشود و در مدت یادشده یکهزار و ۸۵۰ از این نوع خدمات به مسافران پروازهای داخلی داده شد.
مدیرکل روابطعمومی "هما" با اشاره به فراهم بودن امکان سفر با برانکارد برای مسافر نیازمند در پروازهای داخلی و بین المللی گفت: در مدت زمان مذکور ۳۰ مسافر نیازمند برانکارد با پروازهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران سفر کردند.
قربانعلی خاطر نشان کرد: مسافران متقاضی این خدمات در هنگام صدور بلیت از طریق دفاتر "هما"در داخل و یا خارج از کشور، دفاتر خدمات مسافرت هوایی و سایت "هما"به نشانی iranair.com میتوانند درخواست خود را ثبت نمایند.
مدیرکل روابطعمومی "هما"در مورد شرایط سفر سایر بیماران نیازمند گفت: بانوان باردار بالای ۲۸ هفته و بیماران نیازمند سفر میبایست پس از تکمیل فرمهای مربوطه و تجویز پزشک معتمد مرکز پزشکی هوایی “هما”، نسبت به خرید بلیت اقدام کنند.