شناسهٔ خبر: 158862 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

نخستین مرکز معاینه فنی خودروهای فوق سنگین کشور در مشهد راه‌اندازی می‌شود

اولین مرکز معاینه فنی خودروهای فوق سنگین در مشهد مدیرکل راهـداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی، گفت: اولین مرکز مکانیزه معاینه فنی خودروهای فوق سنگین کشور در مشهد راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از خراسان رضوی، جعفر شهـامت، مدیرکل راهـداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه، معاینه فنی در خودرو مجموعه تمهیداتی است برای رصد و پالایش خودروها تا اگر نقصی وجود داشته باشد مشخص و رفع گردد، افزود: متأسفانه خودروهای فوق سنگین تاکنون در هیچ کجای کشور نمی‌توانستند به لحاظ سنگین بودن وزن و شرایط طراحی در ساخت محورها گواهینامه معاینه فنی دریافت کنند.

وی با بیان اینکه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی توانسته در زمینه معاینه فنی خودروهای فوق سنگین سرمایه گذار جذب کند گفت: سرمایه ای که برای تجهیز و خرید دستگاههای تست اینگونه خودروها نیاز است مبلغی بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال است که تاکنون مرحله پیش پرداخت آن توسط سرمایه گذار صورت گرفته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی اظهار داشت: با راه اندازی این مرکز معاینه فنی جرثقیل های با وزن ۷۵ تن نیز می بایست گواهینامه معاینه فنی دریافت کنند.

این مقام مسئول در حوزه حمل و نقل با بیان اینکه درصد بالایی از آلودگی هوای کلان شهرها مربوط به خودروها می باشد اظهار داشت: مراکز معاینه فنی با هدف آزمایش آلایندگی و فنی خودروها تأسیس می شود و در صورتی تست خودرویی با داده های استاندارد مغایرت داشت نمی تواند گواهینامه معاینه فنی دریافت نماید بر همین اساس مراکز معاینه فنی با شناسایی خودروهای آلاینده به کاهش میزان آلودگی شهرها؛ خصوصاً کلان شهرها کمک شایانی می کند.

هم اکنون در خراسان رضوی ۱۵ مرکز معاینه فنی به خودروهای سنگین و نیمه سنگین گواهیـنامه معاینه فنی ارائه می کنند.