شناسهٔ خبر: 158874 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

شناسایی ۲۹۵ مشاور املاک غیرمجاز در استان قم/ ۱۴۶ دفتر املاک به دلیل تخلفات متعدد پلمپ شدند

دلفانی راه و شهرسازی قم بازرس گشت نظارتی بر دفاتر املاک استان قم گفت: از زمان آغاز به کار گشت مشترک تیم بازرسی از مشاوران املاک استان قم تا کنون ۱۴۶ دفتر بنگاه و املاک به دلیل تخلفات متعدد و مکرر پلمپ شدند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (قم)، کریم دلفانی اظهار کرد: طبق مصوبه شورای ملی مسکن و با هدف کنترل بازار مسکن در سراسر کشور گشت مشترک بازرسی از مشاوران املاک، از خردادماه آغاز به کار کرده است.

وی افزود:در استان قم نیز این تیم مشترک متشکل از نماینده‌های اداره تعزیرات، سازمان صمت، اتاق اصناف، پلیس اماکن و اداره کل راه و شهرسازی اقدام به بازرسی از دفاتر املاک را در دستور کار خود قرار داده‌اند که تاکنون بالغ بر ۱۶۰۰ فقره بازرسی انجام شده است.

دلفانی توضیح داد: از این تعداد ۸۰۴ دفتر دارای مجوز کسب و کار مربوط به شغل بنگاه داری املاک بوده‌اند و ۱۵۶ مشاور املاک غیرمجاز شناخته شده اند.

به گفته نماینده اداره کل راه و شهرسازی استان در گشت بازرسی، عمده تخلفات مشاورین املاک قم، عدم صدور کد رهگیری، عدم صدور فاکتور، فقدان پروانه کسب و کار، گران فروشی، عدم نصب نرخنامه و نقض قوانین صنفی بوده است.

دلفانی اظهار کرد: تعداد بیش از ۱۸۵ مشاور املاک در مجموع بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان، توسط سازمان صمت و اداره کل تعزیرات مشمول جریمه تشخیص داده شدند.

ایشان با بیان این که ۴۰۸ واحد از تیم گشت مشترک بازرسی، اخطار دریافت کرده‌اند گفت: ۱۴۶ دفتر و مشاور املاک به دلیل تخلفات مشهود و متعدد پلمپ شدند.

وی تصریح کرد: تعداد ۱۱۰ دفتر املاک با پیگیری و اقدام برای دریافت پروانه کسب، فک پلمپ شدند.

دلفانی گفت: با تشکیل گشت بازرسی از دفاتر املاک استان، علاوه بر کنترل نسبی قیمت های اجاره بها، از انجام معاملات بدون ضابطه تا حدود زیادی پیشگیری شده است.

وی به اطلاع رسانی عمومی و نصب بنر در معابر اصلی شهر در خصوص ممنوعیت خرید و فروش امتیاز نهضت ملی مسکن اشاره کرد و افزود: با استفاده از ظرفیت صدا و سیمای استان و همکاری و تعامل مناسب دادستانی، پلیس اماکن و فتا با خرید و فروش غیرقانونی امتیاز نهضت ملی مطابق قانون برخورد خواهد شد.

دلفانی در پایان اظهار کرد: شهروندان قمی در صورت مشاهده هر گونه تخلف صنفی بنگاه های املاک، مراتب را به سامانه «ثبت و پیگیری شکایت» به شماره ۱۲۴ اطلاع دهند.