شناسهٔ خبر: 158900 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان هواشناسی اعلام کرد؛

افتتاح ۲۰۰ ایستگاه هواشناسی در دولت سیزدهم

تاج بخش رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: در دو سال و نیم گذشته حدود ۲۰۰ ایستگاه هواشناسی و یک رادار هواشناسی به شبکه پایش جو کشور اضافه شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور سحر تاج بخش مسلمان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور در بازدید از نمایشگاه رسانه‌های ایران در تهران با بیان اینکه در دو سال و نیم گذشته حدود ۲۰۰ ایستگاه هواشناسی و یک رادار هواشناسی به شبکه پایش جو کشور اضافه شد،‌ گفت: برخی از مشکلات هواشناسی مربوط به تأمین منابع مالی تجهیزات هواشناسی است که با توجه به تعهدات ملی و بین المللی سازمان در حوزه خدمات جوی، تأمین تجهیزات از اولویت‌های ماست.

وی افزود: تجهیزاتی مانند رادیوسوندها مصرفی هستند و بخش زیادی از فعالیت‌ها و پیش بینی‌های هوانوردی با کمک آنها انجام‌ می‌شود اما به‌ دلیل محدودیت‌های منابع به‌ جای استفاده دو نوبت در روز از این تجهیزات، یک‌بار از آنها در ایستگاه‌های جو بالای کشور استفاده می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه‌ داد: با این وجود از لحاظ توسعه شبکه دیدبانی خودکار، در دو سال و نیم گذشته حدود ۲۰۰ ایستگاه هواشناسی خودکار به شبکه دیدبانی سازمان اضافه شده‌است.

تاج‌بخش در ادامه با بیان اینکه یک رادار هواشناسی نیز امسال در کشور راه اندازی شده‌است، گفت: رادارهای هواشناسی تجهیزاتی هستند که تأمین آنها با وجود تحریم‌ها به‌سختی میسر است اما وظیفه داریم برای تأمین زیرساخت‌های تجهیزاتی، اقدام‌های لازم را انجام دهیم.

وی افزود: در این حوزه در گام نخست به‌جز میکرو رادارها، به ۲۶ رادار هواشناسی در کشور نیاز است که ۱۰ رادار هم اکنون عملیاتی است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور در بخش دیگری در باره ارتقا سوپرکامپیوتر سازمان هواشناسی کشور عنوان کرد: در سال‌های اخیر نخستین سوپرکامپیوتر کشور به‌وسیله یکی از دانشگاه‌های داخلی در سازمان هواشناسی راه اندازی شد اما به‌مرور مقداری به‌روزرسانی آن به تأخیر افتاد که اخیراً تا حدی آن را ارتقا داده‌ایم.

مسئله عدم قطعیت در هواشناسی یک اصل فیزیکی است

رئیس سازمان هواشناسی کشور همچنین در ادامه بازدید خود از نمایشگاه رسانه‌های ایران گفت: مسئله قطعیت یا عدم قطعیت در هواشناسی یک اصل فیزیکی است که به همان اصل عدم قطعیت هایزنبرگ بر می‌گردد و ما اساساً در دانش فیزیک نمی‌توانیم با قطعیت نسبت به آینده صحبت کنیم.

تاج‌بخش مسلمان اظهار کرد: از سوی دیگر احتمالات آن‌قدر زیاد شده که در همه دنیا پیش بینی‌های یقینی هواشناسی جایش را به پیش بینی‌های احتمالاتی داده است.

وی ادامه‌داد: اکنون وقتی سایت‌های تخصصی هواشناسی نظیر ECMWF را ببینید، همه با یک درصدی از احتمال درباره پیش‌بینی‌ها صحبت می‌کنند چراکه عواملی که بتواند عدم قطعیت را زیاد کند از جمله پیامدهای تغییر اقلیم افزایش یافته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور تصریح‌کرد: از سوی دیگر فیزیک جو هنوز شناخته شده نیست و اتفاقاتی در جو رخ می‌دهد که بشر نسبت به آنها آگاهی کامل ندارد بنابراین پیش‌بینی‌ها به‌ صورت احتمالاتی صادر می‌شود.

تاج‌بخش مسلمان اضافه‌کرد: بنابراین اکنون پیش بینی یقینی با احتمال ۱۰۰ درصد در سایت‌های معتبر دنیا نیز دیده نمی‌شود.

وی گفت: بدیهی است هرچه عوامل عدم قطعیت کاهش یابد، به سمت احتمالات بالاتر در پیش‌بینی‌ها می‌توان رفت.

رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه‌داد: ارتقا داده‌های ورودی مدل‌ها که شبکه دیدبانی جو محسوب‌می‌شود یکی از راه‌های کاهش قطعیت است.

تاج بخش مسلمان افزود: در منطقه ما عدم قطعیت زیادی وجود دارد که یکی از دلایل آن نبود شبکه دیدبانی قوی است، منظور کل کشورهای منطقه است که برخی به‌ دلیل ضعف شبکه دیدبانی و برخی به‌ دلیل فقدان اشتراک‌گذاری داده‌ها در سطح بین الملل است.