شناسهٔ خبر: 158937 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی: 

اورژانس هوایی هما در یک ماه آینده افتتاح می‌شود 

فرزادی پور مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» از افتتاح مرکز اورژانس هوایی این شرکت در یک ماه آینده خبر داد و گفت: بدین ترتیب هزینه جابه‌جایی بیماران اورژانسی تا یک دهم کاهش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست خبری کاپیتان شمس الدین فرزادی پور، مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» امروز چهارشنبه دوم بهمن ماه با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. 

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در این نشست اظهار کرد: از تیرماه تا امروز بالغ بر ۲۸۴۵ مصوبه توسط هیئت مدیره ابلاغ شده و اولویت اول ما از ابتدا پیگیری توسعه ناوگان بوده است. همچنین کاهش تعداد تأخیر و ابطال پروازها با رضایت نسبی مسافران هما شده‌است. 

وی افزود: از روز اول شروع فعالیت اینجانب در هما، تجمع بازنشستگان به چشم می‌خورد که گریبان‌گیر صنعت هوانوردی شده بود. اما با مجموعه اقدامات انجام‌شده، چالش‌ها برطرف شده‌است و بخشی از اقدامات باقیمانده نظیر اصلاح دستمزد متخصصان و معیشت کارکنان نیز انجام‌شده است. 

فرزادی پور ادامه‌داد: میانگین حقوق کارکنان در ۶ ماه اول بین ۳ تا ۷ میلیون تومان افزایش یافت و با پیگیری‌های انجام‌شده برای جدا شدن صندوق بازنشستگی هما و الصاق به صندوق بازنشستگی کشوری، مکلف شدیم خدماتی به بازنشستگان در حد مقدور داده شود که رضایت نسبی برقرار شده‌است. 

مدیرعامل هما با اشاره به اقدامات انجام‌شده در هما گفت: در این مدت نزدیک به ۱۵۰۰ فقره وام قرض الحسنه ۵۰ میلیون تومانی به کارکنان اهدا شد و نزدیک به ۱۵۰۰ نفر از ایثارگران هما تبدیل وضعیت شدند که آمار حاکی از تبدیل وضعیت ۱۴۷۰ نفر از ایثارگران هما در ماه گذشته‌است. همچنین بحث جوان گرایی در اولویت قرار دادیم که از جمله آن می‌توان به انتخاب مدیر جوان برای روابط عمومی هما اشاره کرد و این رویه ادامه دارد که از دیگر مدیران جوان در هما می‌توان به انتصاب مدیرکل حقوقی هما که متولد ۱۳۷۴ است، اشاره کرد. 

هزینه چارتری انتقال بیمار با هواپیما ۶۰۰ میلیون تومان است

فرزادی پور با بیان اینکه یک مجموعه پایش برای معاینه، چکاپ کو رو پروازی و اورژانس هوایی برای انتقال بیماران ظرف یک ماه آینده افتتاح می‌شود. گفت: امروزه انتقال بیمار به‌غیر از هما، چارتری انجام‌می‌شود که بالغ بر به ۶۰۰ میلیون تومان هزینه در بر دارد و با این اقدام، هزینه‌های انتقال بیمار توسط هما تا یک دهم قیمت تمام شده انجام شود. 

وی افزود: در این زمینه با دانشگاه‌های علوم پزشکی کل کشور ارتباط برقرار و این اقدامات در پروازهای مسافری اما با امکانات ویژه انجام‌می‌شود.

مدیرعامل هما، با اشاره خدمات فرودگاهی این شرکت بیان کرد؛ در ابتدا حدود ۴۰ درصد عوامل تأخیر پروازها مربوط به تجهیزات فرودگاهی بود و برای رفع آن ۹ دستگاه ایر کاندیشنر نو به ارزش ۹۰ میلیارد تومان خریداری شد. همچنین اورهال و تعمیرات اساسی ۳۵۰ دستگاه زمینی زمین‌گیر شده انجام شد که تأخیر ناشی از تجهیزات زمینی ۵ تا ۶ درصد کاهش یافته‌است. 

وی افزود: هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به ۱۱ شرکت خارجی و ۱۰ شرکت داخلی خدمات ارائه می‌دهد و پر این رابطه پاسخ‌گویی در ترمینال‌ها اصلاح شد تا کمترین چالش با مسافر ایجاد شود. 

انجام ۴۲۰۰ سورتی پرواز در ۹ ماه گذشته

فرزادی پور با اشاره به عملکرد حوزه عملیات در ۹ ماهه گذشته گفت: در مجموع ۴۲۰۰ سورتی پرواز در ۹ ماهه گذشته انجام شد که شامل ۱۵۰۰ سورتی پرواز به مقاصد خارجی، ۱۲۵ سورتی پرواز باری، ۱۵۸۰ سورتی پرواز حج تمتع و ۸۰ سورتی پرواز خاص عملیات اربعین است. 

وی افزود: علاوه بر آموزش خلبانان و کرو پروازی طبق قوانین سازمان هواپیمایی کشوری، در بحث مهندسی و تعمیرات نیز ۵۵ مورد چک، ۲۵ موتور و ۳ ای پی یو را تعویض شد که اقدام سنگینی بود، زیرا در گذشته این دست اقدامات انجام نشده بود و یک اقدام الزامی محسوب می‌شد. 

یک فروندATR در روزهای آینده به چرخه فعالیت باز می‌گردد 

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی به انجام اقدامات برای بازگشت به چرخه ۲ فروند ای تی آر اشاره کرد و گفت: یک فروند دیگر نیز طی روزهای آینده به چرخه فعالیت باز می‌گردد.

فرزادی پور با اشاره به عملکرد حوزه بازرگانی هما گفت: سال گذشته در سفرهای خارجی بالغ بر ۷۱۴ هزار و ۶۹۹ مسافر توسط ناوگان هوایی هما جابه‌جا شد که امسال با ۵ درصد افزایش به ۷۵۲ هزار و ۷۴۶ نفر رسید. همچنین تعداد مسافر خارجی در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۰۹ هزار و ۲۴۱ نفر بود که امسال به ۲۴۲ هزار و ۳۸۶ نفر رسید که بیانگر رشد ۱۰۰. درصدی در جا به جایی مسافر خارجی است. 

وی در ادامه و با بیان اینکه، سال گذشته ۴۵ هزار نفر و امسال ۸۷ هزار نفر زائر بیت الله الحرام توسط ایران‌ایر جابه‌جا شدند گفت: عملیات حج یکی از پیچیده‌ترین و سخت‌ترین عملیات پروازی است و اینکه در سال جاری بدون افزایش ناوگان این تعداد مسافر جابه‌جا شدند، بیانگر پیچیدگی این عملیات بود.

وی با اشاره به عملکرد هما در جابه‌جایی زائران اربعین حسینی نیز گفت: سال گذشته به‌دلیل درست نبودن شبکه توزیع بلیت، ۲۸ هزار و ۳۶۶ نفر توسط ناوگان هما جابه‌جا شدند که با رفع مشکلات امسال ۴۹ هزار و ۳۴۹ نفر مسافر جابه‌جا توسط ناوگان این شرکت جابه‌جا شدند.

فرزادی پور با اشاره به اقدامات انجام‌شده در کیترینگ هما گفت: مقرر شد به تناسب ایام و مناسبت‌ها منو تغییر کند. همچنین با رویکزد ایرانیزه کردن منوها به‌دنبال تغییر هستیم. 

به گفته وی، امروزه مسافران در پروازهای اروپایی می‌توانند صندلی مورد نظر خود را انتخاب کنند. 

بهترین مرکز OCC ایران در هما راه اندازی می‌شود

مدیرعامل هما در رابطه با اقدامات حوزه پشتیبانی گفت: با توجه به اینکه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران مرکز کنترل پرواز نداشت و به‌شکل سنتی اداره می‌شد از این رو موفق شدیم احداث بهترین مرکز OCC ایران‌ایر را در دستور کار قرار دهیم که در حال راه اندازی است. 

مدیرعامل هما با اشاره به اقدامات حوزه فاوا بیان کرد: از نظر سخت‌افزار و نرم‌افزار هما زیر صفر قرار داشت و از این رو در سال گذشته نزدیک به ۷۰۰ سیستم رایانه‌ای برای مجموعه خریداری شد، از طرفی نرم‌افزار سامانه جامع مالی هما نصب شد که ۹۵ درصد با نظر هیئت مدیره و مدیرعامل تطبیق دارد. همچنین سامانه جامع نیروی انسانی هما و سامانه آرشیو الکترونیک در مجموعه استقرار یافت و سایت اینترنتی هما نیز با هدف نمایش خدمات و اطلاع رسانی به‌روز رسانی شد. 

فرزادی پور با اشاره به راه اندازی سامانه خدمات الکترونیکی خسارت‌بار و جامه دان که به‌شکل نمونه در فرودگاه مهرآباد راه اندازی شده‌است، گفت: مسافران با استفاده از این سامانه ۱۰ روزه می‌تواند خسارت خود را دریافت کند و به‌دنبال گسترش آن به‌کل فرودگاه‌ها هستیم. در ضمن به‌دنبال توسعه سیستم ذخیره سازی و افزایش ایمنی آن هستیم تا بتواند به‌کل صنعت هوایی کشور خدمات ارائه کند. 

امسال ۲۹.۷ میلیون دلار صرف خرید قطعه هواپیما شد 

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با شماره به عملکرد حوزه مالی هما یادآور شد؛ در سال ۹۹ حدود ۳.۱ میلیون دلار، سال ۱۴۰۰ حدود ۳.۴ میلیون دلار، سال گذشته ۸ میلیون دلار و امسال ۲۹.۷ میلیون دلار صرف خرید قطعه شده‌است که این تخصیص سنگین در حوزه تأمین قطعات ناشی از عدم رسیدگی در گذشته بوده که عواملی چون شیوع کرونا و تحریم‌ها بر آن تأثیر داشته است. 

وی افزود: درآمد عملیاتی پروازی هما، ۱۴۰۱ به ۱۴۰۰ حدود ۹۰ درصد افزایش داشته است و ۱۴۰۲ به ۱۴۰۱ تا پایان امسال ۲۵ درصد افزایش درآمد خواهیم داشت. البته نزدیک به ۱۸ درصد افزایش درآمد در حوزه‌های فنی، کیترینگ و... خواهیم داشت. همچنین سال گذشته به یک بانک بالغ بر ۵۵۰ میلیارد تومان اقساط پرداخت شد. 

تمام بدهی هما به شرکت فرودگاه‌ها و فرودگاه امام پرداخت شد 

فرزادی پور خاطرنشان کرد: در سال گذشته و امسال تمام مطالبات جاری شرکت فرودگاه‌ها و شهر فرودگاهی امام را پرداخت کردیم و تلاش شد پرداخت حقوق کارکنان تا قبل از پایان ماه پرداخت شود. همچنین ماهانه ۲۴ میلیارد تومان در قالب رفاهی به بازنشستگان هما پرداخت می‌شود. 

وی افزود: ابنیه و ساختمان‌های مجموعه ایران‌ایر در حال تخریب بود و با برنامه ریزی این ساختمان‌ها در حال بازسازی هستند و با هدف بهره وری بیشتر از آنها استفاده خواهد شد. همچنین سه سال بود که هیچ‌کدام از کارکنان این شرکت یک دست لباس هم دریافت نکرده بودند به همین خاطر تأمین البسه کارکنان در دستور کار قرار گرفت و انجام شد. از طرفی طبق بررسی و انجام محاسبات متوجه شدیم که برون سپاری سیستم نقلیه شرکت سالانه ۸۰ میلیارد تومان هزینه روی دست شرکت به‌جا می‌گذارد و مقرر شد ۵۰ دستگاه وسیله نقلیه برای شرکت خریداری شود که بخش اول آن را به‌زودی دریافت می‌کنیم. 

مشکلات حقوقی جدی هما برطرف شد

مدیرعامل هما در ادامه و با بیان اینکه مشکلات حقوقی جدی ایران‌ایر برطرف شد گفت: یک موتور، ای بی یو و یک ست ترمز هواپیما به ارزش حدود ۵ میلیون دلار از سال ۲۰۱۷ نزد لوفتانزا آلمان مانده‌بود که توانستیم به اشکال مختلف این حجم از پول را پرداخت کنیم و کل تجهیزات در ۴۵ روز گذشته به ایران رسید. همچنین تعدادی موتور f۱۰۰ در اندونزی مانده‌بود که به کشور برگشت.