شناسهٔ خبر: 159113 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر داخلی و خارجی در فرودگاه شیراز در ۱۰ ماه جابه‌جا شدند

فرودگاه شیراز مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس از جابه‌جایی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر داخلی و خارجی از طریق فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز در ۱۰ ماهه امسال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، فخرالدین کشاورز اظهار کرد: سال گذشته در بحث گسترش شبکه پروازی پروازهای خارجی توانستیم با تشویق ایرلاین جزیره برای پیوستن به شبکه پروازی بین المللی ما و از سوی دیگر با افزایش تعداد پروازهای ایرلاین های قطر ایرویز، فلای دوبی و ترکیش رشد ۱۰ درصدی را ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه افزایش تعداد پروازها منجر شد که تعداد مسافران خارجی نیز در ۱۰ ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۱۰ درصدی داشته باشد. اظهار کرد: سال گذشته در مسیرهای بین المللی از طریق فرودگاه شیراز سه هزار و ۹۰۰ پرواز انجام شد که این تعداد در ۱۰ ماه امسال به چهار هزار و ۳۵۰ پرواز برسد و بالغ بر ۴۸۰ هزار مسافر نیز توسط این پروازها جابجا شدند.

او اظهار کرد: در بحث پروازهای داخلی فقط توانستیم وضع موجود را حفظ کنیم و به رغم کمبود ناوگان دچار کاهش نشدیم که هم اینک به طور میانگین روزانه ۸۰ پرواز از طریق فرودگاه شیراز انجام می شود.

وی افزود: در مجموع در ۱۰ ماه امسال ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر داخلی و خارجی از طریق فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز جا به جا شده اند.

۴۰۰ میلیارد ریال پروژه نگهداری فرودگاه شیراز در سال جاری

مدیر کل فرودگاه‌های فارس در خصوص اجرای پروژه های تعمیراتی و نگهداری زیرساخت های فرودگاه شیراز نیز گفت: در این زمینه و در مجموع امسال ۴۰۰ میلیارد ریال پروژه های نگهداری در فرودگاه شیراز داشته ایم.

کشاورز افزود: همچنین به منظور احیای پروژه نیمه تمام ترمینال پروازهای بین‌المللی این فرودگاه توانستیم مشکلات فنی و حقوقی در این زمینه را با پیمانکار و مشاور حل و فصل کنیم و مشاور نیز برای ادامه کار انتخاب شده و بزودی آگهی فراخوان انتخاب پیمانکار را هم منتشر خواهیم کرد تا حداکثر تا پایان فروردین سال آتی پیمانکار این پروژه مشخص شود.

وی ادامه داد: همچنین توانستیم با جلب موافقت هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها، مجوز تعمیر ترمینال فعلی پروازهای بین‌المللی فرودگاه شیراز را نیز اخذ کنیم.

او اظهار کرد: این ترمینال دچار فرسودگی های خاصی در حوزه ساختمانی و تاسیسات بود که توانستیم مجوز حدود ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار را از هیات مدیره دریافت کنیم و در اعتبارات سال ۱۴۰۳ شرکت فرودگاه ها بگنجانیم.

مدیر کل فرودگاه های فارس گفت: بزودی فرایند انتخاب مشاور این پروژه تعمیراتی را نیز آغاز خواهیم کرد تا قبل از نیمه اول سال ۱۴۰۳ کار اجرایی شروع شود و بهبودی را در فضای این ترمینال شاهد باشیم.

کشاورز افزود: در بحث زیرساخت های تخصصی فرودگاه از جمله بحث ناوبری و مسیریابی هواپیما نیز عملیات اجرایی فنداسیون یک سیستم جهت یاب را نیز آغاز کرده‌ایم و بر اساس برنامه زمان بندی ظرف ۲۰ روز آتی فنداسیون آن به تمام خواهد رسید و در نهایت پایان فروردین ماه ۱۴۰۳ آماده ارائه خدمت خواهد شد.

وی افزود: در رابطه با توسعه متوازن زیرساخت فرودگاهی در استان نیز با توجه به اینکه فارس یکی از استان هایی دارای فرودگاه‌های تابعه شامل فرودگاه شهدای جهرم، فرودگاه شهدای فسا، فرودگاه شهدای داراب و فرودگاه شمال استان (آباده) و همچنین فرودگاه زرقان است، ۲ پروژه توسعه‌ای از بهمن ماه ۱۴۰۱ و فروردین ۱۴۰۲ در فرودگاه های شهدای جهرم و شهدای داراب داشتیم که این پروژه ها به مراحل پایانی خود نزدیک می شود.

او ادامه داد: این پروژه‌ها شامل توسعه باند پروازی و پارکینگ هواپیما است که با تکمیل و بهره برداری از آنها زیرساخت های این فرودگاه ها می توانند هواپیماهایی که کار انتقال بار و مسافر را انجام می دهند پذیرش کنند.