شناسهٔ خبر: 159122 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

طولانی‌ترین دیوار حفاظتی در جنوب شرق کشور ساخته شد

دیوار حفاظتی بندر شهید بهشتی مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از ساخت بزرگ‌ترین دیوار حفاظتی در پهنه جنوبی دریای مکران به طول سه هزار متر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان بنادر و دریانوردری، قاسم عسکری نسب، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: برای جلوگیری از فرسایش اراضی در پس کرانه‌های دریای مکران و ایمن‌سازی تاسیسات و زیربناهای بندری در بندر چابهار، دیوار حفاظت ساحلی با اعتبار اولیه دو هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال از ضلع شرقی بندر شهید بهشتی تا ضلع غربی بندر شهید بهشتی درکنار دریای اقیانوسی ساخته شد.

عسکری نسب تصریح کرد: عملیات ساخت طرح دیوار حفاظت ساحلی بندر شهید بهشتی از سال ۱۳۹۸ آغاز شده و اعتبارات ساخت آن از محل اعتبارات داخلی سازمان بنادر و دریانوردی پیش بینی شده بود.

وی افزود: با ساخت این دیوار حفاظتی، علاوه بر اینکه بندر شهید بهشتی از امواج و طوفان‌های حاره‌ای در امان خواهد بود، شهر چابهار نیز از خطرات و آسیب‌های احتمالی طوفان‌های حاره‌ای ایمن خواهد شد.

مدیر کل بنادر ودریانوردی سیستان و ‌بلوچستان عنوان کرد: از آنجایی که بخش بسیار زیادی از کریدور شرقی بندر شهید بهشتی و خط راه آهن زاهدان چابهار از نزدیک دریای اقیانوسی (دریابزرگ) می گذرد، با بودن این دایک حفاظتی رفت و آمد کامیون‌های حمل کالاهای ترانزیتی و قطار، در آینده‌ای نزدیک پس از اتمام خط راه آهن و کریدور، آسان می شود.

عسکری نسب گفت: با ساخت و تکمیل دیوار حفاظت ساحلی، دوازده و نیم هکتار اراضی نیز از دریا استحصال شده است که با الحاق این اراضی به بندر شهید بهشتی، مساحت بندر گسترش می‌یابد و توسعه زیربناهای اقتصادی و سرمایه گذاری هم چند برابر خواهدشد.

وی خاطر نشان کرد: در ساخت این ابر طرح، بیش از یک میلیون و دویست هزار متر مکعب مصالح سنگ مغزی و سنگ فیلتر، بیش از شش هزارتن بتن پیش ساخته سیمانی استفاده شده است که این مصالح طبق آخرین استانداردهای روز دنیا و پس از آزمایش‌های فنی و کارشناسی از آنها در ساخت استفاده شده است.