به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلسه مدیرعامل راهآهن با مالکان واگن باری معاونان و مدیران راهآهن و همچنین مدیران عامل شرکتهای مالک واگن باری بخش خصوصی برگزار شد و هم فکری و هماهنگی بیشتر مدیران دولتی با مدیران بخش خصوصی فعال در حوزه ریلی برای افزایش بهرهوری و سرعت سیر بازرگانی در دستور کار قرار گرفت.
مدیرعامل راه آهن در این نشست صمیمانه با مالکان واگن باری بخش خصوصی ضمن تشکر از شرکتهای حمل و نقل بار که در موضوع افزایش ایمنی سیر با حذف واگنهای شیربسته بهخوبی همراهی کردند، گفت: بارهای مسیر ریلی بیشتر اوقات در فاصله کوتاهی سیر میکند اما تخلیه نمیشود و این باعث کاهش سرعت بازرگانی شدهاست. بهطور مثال بار در عرض سه روز از سرخس در شمال شرق کشور به بندرعباس میرسد اما چندین روز و بعضاً چند ده روز معطل تخلیه و ترخیص میشود که این موضوع بهشدت بر کاهش سرعت بازرگانی تأثیر میگذارد.
صالحی افزود: اصلاحات انجام شده در راه آهن تا کنون، هیچگاه افزایش سرعت بازرگانی را به همراه نداشته است. به طوری که گاهی عدهای از واگن باری به عنوان انبار استفاده میکنند تا هزینه دموراژ و یا هزینه انبارداری ندهند. همچنین نحوه محاسبه بهره وری مدیران مناطق انگیزهای برای حمل واگن خالی ایجاد نمیکند و متاسفانه بیشتر به افزایش بارگیری توجه شده است و نه افزایش سرعت حمل بار.
مدیرعامل راه آهن تاکید کرد: برخی از مشکلات شرکتهای حمل و نقل ریلی ریشههای سی تا پنجاهساله دارند که حل همگی به طور همزمان ممکن نیست اما باید مبتنی بر انضباط برای حل تک تک آنها برنامه ریزی کرد.
معاون وزیر راه در ادامه جلسه با اشاره به مشکلات مالکان واگن در شبکه ریلی تاکید کرد: اولویت اصلی ما حمایت از بخش خصوصی است.
مدیرعامل راه آهن با اشاره به واگذاری مالکیت کلیه واگنهای باری به بخش خصوصی گفت: تعمیرات و نگهداری واگنهای باری بخش خصوصی نیز باید به عهده خودشان باشد چرا که مشی راه آهن تسهیل فضا و جذابیت سرمایهگذاری برای بخش خصوصی از یک سو و نظارت مستمر و جدی از سوی دیگر است.