شناسهٔ خبر: 15924 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل طرح‌های کالبدی وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

بازخوانی طرح مجموعه شهری تهران/ ممنوعیت مهاجرت صنایع به اطراف تهران

زهره داوود پور مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی وزارت راه و شهرسازی با اعلام بازخوانی طرح مجموعه شهری تهران با تفکیک از کرج گفت: در ارزیابی طرح مجموعه شهری تهران در صدد هستیم مشکلات، چالش‌ها، افق‌ها و برنامه‌های این استان را که پیش‌تر بزرگ‌تر بود و حالا به دو استان تهران و البرز تقسیم شده مورد بازنگری قرار دهیم.

زهره داوودپور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تشریح برنامه‌های دفتر طرح‌های کالبدی وزارت راه و شهرسازی در ساماندهی به نظام مدیریت شهری گفت: ارزیابی طرح مجموعه شهری تهران بحث بسیار جدی در دفتر طرح های کالبدی وزارت راه و شهرسازی است که در دست ارزیابی قرار دارد و هدف از آن دست یابی به نتایج بهتری برای این کلانشهر است. در ارزیابی طرح مجموعه شهری تهران در صدد هستیم مشکلات و چالش‌ها، افق‌ها و برنامه‌های این استان را که پیش‌تر بزرگ‌تر بود و حالا به دو استان تهران و البرز تقسیم شده است مورد بازنگری و تحلیل قرار دهیم.

مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی وزارت راه و شهرسازی افزود: در حال بررسی این موضوع هستیم که استان شدن البرز و تمرکزی که در این دو استان داریم با این تفکیک چه تاثیراتی را تجربه کرده است. ارزبایی طرح مجموعه شهری تهران به این منظور انجام می‌شود تا اگر لازم است در اهداف، شرح خدمات و خروجی‌ها تغییرات لازم را ایجاد کنیم و با شناسایی نقاط ضعف برنامه جامع و مدونی را برای خروج از مشکلات موجود پی‌ریزی کنیم.

نویسنده کتاب «تعادل‌بخشی شهر تهران» با بیان اینکه بحث تمرکززدایی از شهر تهران، ساماندهی و تغییر پایتخت نیز در این دفتر دنبال می‌شود ادامه داد: این طرح در دولت قبل به رغم شعارهایی مبنی بر تمرکززدایی خیلی ضعیف دنبال شد اما در دولت یازدهم و با سکانداری وزارت راه و شهرسازی توسط دکتر آخوندی تلاش‌های مستمری برای تمرکز زدایی از کلانشهر تهران در دست پیگیری است.

سرپرست مطالعات امکان‌سنجی انتقال پایتخت با اشاره به اینکه در طرح مجموعه شهری تهران خروج صنایع پیش‌بینی شد ولی در عمل مسئولان شهری به آن وفادار نماندند گفت: در طرح مجموعه شهری تهران این مسئله را داشتیم که صنایع از تهران خارج شوند و تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری از شهر این صنایع اجازه فعالیت پیدا نکنند اما با ارزیابی‌هایی که در حال حاضر بر مجموعه شهری تهران داریم پی برده‌ایم که چقدر مرکز صنعتی به اطراف تهران آمد. طبیعی است که با آمدن صنعت و ایجاد اشتغال افراد جدیدی هم به مجموعه شهری اضافه شدند و به واقع تمرکزی در دوره‌های مختلف در این کلانشهر ایجاد شد.

شکل‌گیری کمیسیون کلانشهرها

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: در دوره یکساله فعالیت خود در وزارت راه و شهرسازی با همکاری دفاتر مربوطه دو اقدام موثر انجام دادیم که یکی از آنها شکل‌گیری کمیسیون کلانشهرها بود که به واسطه گزارشات مستمر ما به هیئت دولت شکل گرفت و دیگری نیز تصویب قانون ساماندهی تهران و امکان‌سنجی انتقال پایتخت بود. بر همین اساس نیز مصوبه قانون مربوط به ساماندهی انتقال از مجلس اخذ شده و طبق آن شورایی به ریاست رئیس جمهور و یا معاون اول تشکیل می‌شود و دبیر این شورا نیز وزیر راه و شهرسازی است و ظرف مدت دو سال قرار است تصمیماتی در این باره گرفته شود و نتیجه برای تصمیم گیری بعدی به مجلس ارایه خواهد شد.

تمامی شهرهای کشور طرح جامع دارند

این مدیرکل در وزارت راه و شهرسازی افزود: پوشش کامل طرح‌های ملی و منطقه‌ای از دیگر اقداماتی است که در این دفتر دنبال می‌شود. طبق طرح کالبدی ملی، کشور به ۱۰ منطقه و حدود ۸۵ ناحیه تقسیم می‌شود که اینها باید هرکدام طرح داشته باشند و طرح‌ها نیز تدقیق شوند که در یک دوره‌ این سلسله مراتب کنار گذاشته شده بود و در دولت یازدهم از سر گرفته شد. در این طرح پوشش تقریبا کاملی داریم و به غیر از استان اصفهان تمامی مناطق دارای طرح هستند. همچنین طرح‌های ناحیه‌ای نیز پوشش تقریبا کاملی دارند. کامل بودن این دو نقشه به ما در شهرسازی کمک‌های فراوانی می‌کند، وضعیت شهرهای کوچک و میانی را نشان می‌دهد و در مفهوم عام‌تر سیاست‌‌های کلان شهرسازی را مشخص کرده و یاری دهنده ما در تهیه طرح‌های جامع است. طرح‌های فرادست به ما می‌گویند که در طرح‌های خردتری مثل طرح جامع جمعیت‌ها چگونه استقرار پیدا کنند. در حال حاضر نیز همه شهرهای ما طرح جامع دارند.

داوودپور گفت: این واقعیتی  است که سیاست‌ها افت و خیز دارند و در دوره‌ای مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند و در دوره‌ای نیز با  اقبال روبه‌رو  خواهند شد اما در هر صورت جهتی که به سمت آن می‌رویم جهت مثبتی است. آهسته دارد جا می‌افتد که برای اداره شهرها طرح فرادستی لازم است.

لزوم نقد برنامه‌ها برای حل مسائل کلانشهر تهران

وی تاکید کرد: در جلسات مختلفی که می‌رویم می‌بینیم که باید برای مسئولان ارشد خود نیز این طرح‌ها را توضیح دهیم. به همین خاطر نیز از نظر فرهنگ‌سازی و آموزش کار فراوانی را پیش رو داریم و با تصویب هر طرحی در شورای‌عالی معماری و شهرسازی طبق وظیفه به استان‌ها می‌رویم و به ارایه توضیحات در این‌باره می‌پردازیم. تنها جوامع دانشگاهی و گروهی که به برنامه معقتدند به طرح‌ها توجه دارند.

داوودپور در پایان گفت: هرچند همزمان با ابلاغ طرح‌ها ما شاهد تخلفات حتی در سطح گسترده و جدی هستیم اما برنامه‌ها و طرح‌ها می‌گویند چه باید باشد اما الزاما آنچه در روی زمین است همانی نیست که طرح‌ها می‌گویند و داشتن این طرح‌ها ضرورتی است که باید به آن توجه شود. در همین رابطه نقد برنامه‌ها نیز در جهت حل ایرادات صورت می‌گیرد. /

نظر شما