شناسهٔ خبر: 159405 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید مطرح کرد؛

جمعیت‌پذیری ۲ میلیون نفری در سواحل جنوبی کشور

ببینید| نشست تبیین طرح بین نسلی شهر های جدید ساحلی سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید با اعلام آغاز ایجاد دو شهر جدید در سواحل مکران، تصریح کرد: با تعامل بیشتر بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی در سراسر کشور، اهداف سیاست‌های اقتصاد دریاپایه و ایجاد شهرهای جدید در مکران محقق می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید غفوری سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید در نشست تبیین طرح بین نسلی شهرهای جدید ساحلی که امروز ۸ اسفندماه با حضور نمایندگانی از ستاد وزارت راه و شهرسازی و فعالان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، گفت: اهمیت اقتصاد دریا پایه بر اساس سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب و تأکید دولت سیزدهم و وزیر راه و شهرسازی منجر به مکان یابی ۲۷ منطقه ساحلی برای ایجاد شهرهای ساحلی با جمعیت‌پذیری و اسکان و اشتغال توامان در چهار استان جنوبی سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان و بوشهر شد.

سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه هشت پهنه در سیستان و بلوچستان، ۱۳ پهنه در هرمزگان، سه پهنه در خوزستان و سه پهنه در بوشهر برای ایجاد شهرهای ساحلی شناسایی شده‌است، ادامه‌داد: طرح جامع و تفصیلی پهنه‌های شناسایی شده برای ایجاد شهرهای ساحلی در حال تدوین و انجام است. هم‌اکنون احداث دو شهر جدید خلیج‌فارس و شهر جدید مکران نو در استان هرمزگان در پهنه‌های شناسایی شده آغاز شده‌است.

غفوری تصریح‌کرد: با تعامل بیشتر بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی در سراسر کشور، اهداف سیاست‌های اقتصاد دریا پایه محقق می‌شود.

این مقام مسئول یادآور شد: طبق احکام برنامه هفتم توسعه کشور باید ۸ درصد جمعیت در سواحل جنوبی استقرار و اسکان یابند که هم‌اکنون ۲ درصد جمعیت در این مناطق ساکن هستند. در تلاش هستیم تا در فاز نخست با جمعیت‌پذیری ۲ میلیون نفر و ۶۵۰ خانوار به این رقم دست یابیم.

وی بر اسکان و اشتغال توامان در سواحل جنوبی کشور تأکید کرد و گفت: سیاست‌گذاری‌ها در دولت سیزدهم به‌منظور دستیابی به جمعیت‌پذیری سواحل جنوبی و بهره‌مندی از توسعه در منطقه مکران با استقرار صنایع مختلف است.

به گفته وی، تقویت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سواحل مکران می‌تواند اهداف توسعه اقتصاد دریا محور را محقق کند.

غفوری گفت: توسعه سواحل جنوبی با افزایش میزان سکونت و استقرار صنایع مختلف، علاوه بر رونق اقتصادی، ارتقای امنیت ملی را به‌دنبال خواهد داشت.

وی تصریح‌کرد: پیوند سیستم حاکمیتی و بخش خصوصی، کارآمدی ایجاد می‌کند و هم‌پیوندی استان‌ها با استان‌های ساحلی در رونق اقتصاد کلان دریا محور تأثیر به سزایی خواهد داشت.

غفوری با اشاره به اینکه بیشتر جمعیت کشور در مناطق مرکزی، شمالی و شمال‌غربی اسکان‌یافته‌اند و توسعه در این مناطق ملاک عمل بوده است، گفت: با توجه به سابقه تاریخی ایجاد شهرهای دنیا در کنار آب‌ها و دریاها، در تلاش هستیم تا این سیاست را در کشور پایه‌گذاری و اجرایی کنیم و در صدد کاهش برخی از مشکلات توسعه‌ای در شرایط کنونی کشور باشیم.

وی همچنین از اعلام آمادگی شرکت عمران شهرهای جدید در شهر جدید تیس خبر داد.

غفوری یادآور شد: سهم دریا از تولید ناخالص داخلی در دنیا ۱۰ درصد است و این رقم در ایران ۲ درصد است که در تلاش هستیم با توسعه در سواحل جنوبی و استقرار صنایع و سکونت در این منطقه، تولید ناخالص داخلی را در کشور افزایش بدهیم.